Play MORE #93 - Hi-Fi Rush
Shinji Mikami twórca świetnych części Resident Evil i założyciel Tango Gameworks wyprodukował właśnie niesamowitą mieszankę wspaniałego artystycznego stylu, widowiskowej walki i rock and rollowej muzyki.
Fabuła koncentruje się na młodym mężczyźnie, który jest obsesyjnie zafascynowany muzyką i marzy o zostaniu gwiazdą rocka. Bohater jest tak zdeterminowany, że dobrowolnie bierze udział w Projekcie Armstrong, programie testowym zastępowania ludzkich kończyn cybernetycznymi. Podczas zabiegu jego ręka zostaje zamieniona w robotyczne ramię. W dalszej fazie modyfikacji, niefortunnie, do maszyny wpada odtwarzacz MP3, który zostaje przymocowany do klatki piersiowej chłopaka. W rezultacie bohater czuje muzyczne połączenie z otaczającym go środowiskiem i cały świat staje się dla niego ogromnym teatrem pełnym rytmu i melodii. Niestety w ośrodku badawczym zostaje uznany za defekt, co powoduje konieczność walki z wrogimi robotami korporacji.
Podczas przygody nie będziemy sami. Obsada drugoplanowa jest niepowtarzalna i różnorodna pod względem osobowości i wyglądu. Od bohaterów po złoczyńców, każda postać ma swój urok, który pozwala na odróżnienie ich od siebie, szczególnie w głębszych scenach. Na przykład, zabawną postacią jest Macaron - łagodny olbrzym wyglądem przypominający Barreta z Final Fantasy VII, z osobowością pluszowego misia, który nie lubi walczyć. Pozostali członkowie ekipy również mają interesujące projekty i niepowtarzalne cechy zachowania.
ZOBACZ W YOUTUBE
Tytuł to nie tylko przygodowa gra akcji z urzekającą oprawą wizualną, ale także gra rytmiczna, w której ruchy postaci, wrogów i wszystkiego, co nas otacza, rozgrywa się w rytm energicznej ścieżki dźwiękowej. Każdy etap trwa zazwyczaj od 30 do 60 minut, w zależności od stylu gry i poziomu trudności. Gra oferuje cztery poziomy trudności, każdy z nich charakteryzuje się innym tempem, poziomem zdrowia przeciwników i siłą obrażeń.
Hi-Fi Rush tworzy wyjątkowo harmonijny przepływ, w którym muzyka jest przewodnikiem na każdym kroku. Korzystając z podobnego fundamentu jak Devil May Cry czy Bayonetta, każde takie starcie w ciągu około 10-12 godzin kampanii jest oceniane pod względem szybkości ukończenia, elegancji i umiejętności pozostawania w rytmie dzięki kombinacjom i aby osiągnąć idealne rezultaty, trzeba poświęcić grze trochę czasu, by wyczuć odpowiednie tempo — satysfakcja idealnie wyprowadzonej kombinacji jest wówczas niezmiernie budująca. Odpierając ataki oponentów, musimy starać się mierzyć swoje ciosy, kopnięcia, skoki i uniki do wspomnianego taktu. W przeciwieństwie do bardziej tradycyjnych gier muzycznych nawet gracze, którzy nie mają poczucia rytmu, mogą na spokojnie ogrywać ten tytuł. Idealne wyczucie czasu zwiększa tylko skuteczność ataków i poprawia ocenę przyznawaną po konfrontacji. Możliwe jest całkowite przebrnięcie przez grę niezależnie od tego, kiedy gracz naciśnie przycisk, gra dostosowuje czasy animacji postaci, aby pasowały do rytmu, dzięki czemu nawet mniej obeznany gracz w tym gatunku może bez problemu ukończyć produkcję.
Ponieważ muzyka jest siłą napędową projektu, wszystko, co synchronizuje się z rytmem poprzez sygnały dźwiękowe, jest również reprezentowane przez wyraźne wskazówki wizualne. Na przykład potężne finiszery kombinacyjne zwane Beat Hits używają kolorowych kółek, aby pokazać właściwy czas, podczas gdy duże nadchodzące ataki pozostawiają znaczniki na ziemi, które zmieniają kolor na takt, aby wskazać, kiedy zostaną zastosowane. Ponadto możemy aktywować metronom ekranowy w dowolnym momencie, aby lepiej określić czas.
Podczas gry będziemy ciągle odkrywać nowe umiejętności i ulepszenia, które pozwolą graczom stawić czoła coraz trudniejszym przeciwnikom, eksplorować obszary w nowy sposób i urozmaicić metody walki. Tytuł charakteryzuje się także zmienną perspektywą rozgrywki - na przykład wykorzystuje sekcje platformowej zabawy w 2D, lub używa kilku dynamicznych i szybkich sekwencji Quick Time Events (QTE), aby urozmaicić rozgrywkę i dostarczyć grającemu więcej różnorodności. Ponadto istnieje wiele unikalnych wyzwań, które można ukończyć w trakcie głównej rozgrywki, za co otrzymujemy dodatkowe nagrody do wykorzystania na ulepszenia. Po zakończeniu gry możemy wydać zgromadzone punkty na kosmetyczne stroje dla każdego z głównych bohaterów, modele 3D, nową muzykę i wiele więcej. Wieża Rytmiczna stanowi kolejny sposób na zdobywanie nagród, z coraz trudniejszymi pokojami wypełnionymi falami wrogów, które stanowią wyjątkowe wyzwanie dla doświadczonych graczy.
Tak samo, jak ofensywny styl gry jest ważny dla każdego tytułu akcji, tak system obrony w grze Hi-Fi Rush jest równie satysfakcjonujący. Parowanie zagrożeń ze strony wrogów, unikanie ataków i jednoczesne dostosowywanie się do określonego rytmu to świetna zabawa. Zmienność tempa zgodna z ścieżką dźwiękową każdego poziomu powoduje, że proces uczenia się jest wyjątkowy, świeży i łatwy do opanowania.
Gra bardzo dobrze sprawdza się w systemie eksploracji. Tytuł oferuje więcej niż kilka sekretów, które można odkryć podczas rozgrywki platformowej. Te momenty eksploracji mogą przyjmować formę odkrywania skrzyń, kolekcjonowania przedmiotów, czytania dzienników tekstowych, uzyskiwania ulepszeń do zdrowia lub być ukrytymi pokojami, które wymagają specjalnych umiejętności, aby je odkryć. To miły dodatek, który dodaje dodatkowych warstw gry i sprawia, że nie jest to tylko prosta zabawa typu "biegnij, skacz i uderzaj".
Mówiąc o muzyce, IP zawiera imponujący repertuar. Tango Gameworks dostarczyło bardzo solidną ścieżkę dźwiękową, składającą się z oryginalnych kompozycji produkcji i licznych utworów popularnych artystów, takich jak Nine Inch Nails, The Black Keys, The Prodigy i The Joy Formidable. Utwory licencjonowane są zarezerwowane dla najciekawszych elementów gry, takich jak walki z bossami. Przez większość czasu zabawy usłyszymy kompozycje przygotowane przez japońskie studio, które doskonale pasują do klimatu świata i stylu artystycznego z optymistyczną mieszanką popu i punka.
Oprócz wyraźnych inspiracji anime i komiksów oraz poprzednich tytułów, takich jak "Sunset Overdrive" i "Jet Set Radio", "Hi-Fi RUSH" posiada własny, niepowtarzalny styl. Płynne przejścia między stałymi fragmentami gry, ogólną rozgrywką i sekcjami filmowymi pełnymi akcji zostały starannie podzielone przez zabawne momenty i zaskakujące niespodzianki. Gra jest przyjemna dla oka i to wpływa na całą estetykę produkcji.
Jeśli chodzi o audio, każdy z aktorów głosowych wykonuje doskonałą pracę, dodając życia swoim postaciom. Robbie Daymond jako Chai kradnie show w każdej ze swoich scen, Erica Lindbeck jako Peppermint również zasługuje na uznanie za swoje zaangażowanie. Zaskakująco, polska lokalizacja także zachwyca solidną jakością i utrzymuje wysoki poziom wykonania.
Hi-Fi Rush jest bez wątpienia największym hitem 2023 roku, wywołującym zamieszanie w branży gier wideo dzięki zaskakującej premierze i imponującej jakości. Połączenie cell-shadingowej grafiki i animacji oferuje jedno z najlepszych doświadczeń audio-wizualnych, jakie można znaleźć w grach platformowych.