Reklama

Play MORE #99 - Scars Above

WIDEOBLOG
640V
user-49414 main blog image
drunkparis | 11.05.2023, 08:53
Produkcja Mad Head Games to przygodowa gra akcji utrzymana w równie niegościnnym, co tajemniczym środowisku. Strzelanka z elementami roguelike, która stara się połączyć wiele funkcji z różnych gatunków.

 

Fabuła gry opowiada o pojawieniu się dziwnego obiektu w pobliżu Ziemi. Po wielu zdalnych badaniach ekipa naukowców SCARS przygotowuje się do lądowania na jego powierzchnię. Niestety, podczas podejścia do obiektu pozaziemskiego statek ulega tragicznemu wypadkowi. Po tym incydencie gracz wciela się w rolę młodego naukowca, który musi przedrzeć się przez nieznane środowisko, aby odkryć, co się stało i jakie zagrożenie może stanowić dla ludzkości.

Główna bohaterka, Kate Ward, nie jest wojowniczką ani żołnierzem, ale w trakcie swojej przygody będzie musiała nauczyć się przetrwać dzięki przekształceniu swoich narzędzi w śmiercionośną broń, która pozwoli jej przetrwać ciągłe ataki, aby zdobyć i odkryć potrzebną wiedzę i prawdę. Gra oferuje przede wszystkim eksplorację, jednak kluczowe będą także umiejętności walki w zwarciu oraz strategie, które pozwolą na przeżycie i osiągnięcie celu. Jest to ciekawe podejście do gry, która wymaga od graczy elastyczności i umiejętności szybkiego dostosowania się do sytuacji.

Chociaż narracja jest znaczącym punktem Scars Above, nie jest pozbawiona wad. Pomimo bardzo dobrze skomponowanego początku i stopniowego rozbudowywania, dialogi często wydają się wymuszone i nienaturalne, jakby zostały dodane tylko po to, aby napędzić fabułę. Większość informacji potrzebnych Kate do zrozumienia świata pochodzi z nagrań audio, które znajdziemy rozrzucone podczas podróży, lub z hologramu obcych. Mimo że opowieść czasami wydaje się sztywna, elementy science-fiction są dobrze wyważone, a postacie wykonują świetną robotę, co składa się na całokształt, który ma swoje momenty.

RECENZJA W YOUTUBE

Rozgrywka w grze ściśle trzyma się formuły ustalonej przez inne trzecioosobowe strzelanki, w której musimy stawić czoła różnym stworom, dysponując równie zróżnicowanym arsenałem broni. Koncepcja ta służy grze bardzo dobrze, a stosunkowo krótki czas trwania pomaga utrzymać zainteresowanie gracza. Mechanika strzelania jest na tyle prosta, że łatwo i szybko można ją opanować. Jednakże możliwość zmiany dodatków do broni zapewnia interesujące opcje strategiczne. Zresztą, wrogowie zazwyczaj są mniej odporni i często mają pojedyncze, łatwe do wykorzystania słabości.

Eksploracja w grze jest całkiem przyjemna, ale nie jest tak złożona lub satysfakcjonująca jak w Metroid czy Dark Souls. Obszary są zbudowane wokół dużych obcych obiektów zwanych filarami, które pełnią funkcję punktów kontrolnych – jeśli gracz zginie, zacznie od ostatniego filaru, na którym się zatrzymał, a wszystkie pokonane potwory powrócą, wraz z rezerwą amunicji i zdrowiem. Między filarami zazwyczaj znajduje się ścieżka do przodu i boczne alternatywy, które można eksplorować w poszukiwaniu przedmiotów kolekcjonerskich i od czasu do czasu otwierać drogę skrótów. Oba typy eksploracji są warte uwagi. Znalezienie skrótu może pomóc łatwiej dostać się do obszarów po śmierci i powrocie do filaru, a przedmioty kolekcjonerskie są przydatne do ulepszania postaci i broni w walce. Środowiska są wystarczająco zróżnicowane, aby pozostać interesujące, i na ogół nie spędza się wystarczająco dużo czasu w jednym miejscu, co jest dużym plusem.

Temat nauki i dążenia do wiedzy wyróżnia ten tytuł. Podczas gry spotykamy wiele sytuacji lub mechanizmów, które musimy dokładnie przeanalizować, aby znaleźć ważne elementy i wyciągnąć wnioski na temat tego, co się dzieje lub jak działa dane urządzenie. W przeciwieństwie do większości gier nie zdobywamy doświadczenia poprzez pokonywanie wrogów, lecz poprzez zdobywanie wiedzy o otaczającym nas świecie. Możemy to osiągnąć, skanując ciała pokonanych stworzeń (jednak tylko raz na jedno stworzenie, więc nie ma potrzeby grindowania) lub odnajdując ważne „Kostki Wiedzy”, które rozsiane są po całym środowisku gry. Kostki te są następnie dodawane do paska postępu, który wypełnia się wraz ze zdobywaniem większej ilości PD. Gdy pasek zostanie zapełniony, główna postać zyskuje punkt, który można wykorzystać do ulepszania jej umiejętności, takich jak obrona czy zdolność do zadawania obrażeń. Tematyka naukowa jest interesująca i używana jest w grze z dobrym skutkiem. Postać naszego gracza staje się silniejsza dzięki zdobytej wiedzy, a nie tylko poprzez przemoc i trening. 

Jednakże, mimo że mechanizm poziomowania w grze jest stosunkowo prosty, jest on pomocny w łagodzeniu odczucia bezsensowności w grze. Warto jednak zauważyć, że przeskakiwanie niektórych obszarów na mapie może prowadzić do niezdobycia cennych ulepszeń, które są niezbędne do pokonania bossów końcowych.

Konfrontacje w grze nawiązują delikatnie do stylu soulslike, a kluczową rolę w walce o przetrwanie odgrywają cztery rodzaje broni. Wrogowie zazwyczaj posiadają zmniejszoną odporność na określony rodzaj broni i słaby punkt, który jest dla nich najbardziej wrażliwy, szczególnie w momencie użycia odpowiedniego rodzaju broni. Na przykład, pierwsi wrogowie posiadają słaby punkt na klatce piersiowej, gdzie trafienie bronią elektryczną może czasami spowodować śmierć. Jednakże konieczne jest trafienie tego punktu w odpowiednim momencie, co nie zawsze jest łatwe. Aby osiągnąć sukces w walce, protagonistka musi biegać, wykonywać salta, wspinaczki oraz przechodzić przez wąskie otwory, aby jak najlepiej wykorzystać swoje talenty i umiejętności bojowe.

Należy również zwrócić uwagę na warunki naturalne, ponieważ mają one duży wpływ na przebieg gry. Elektryczność działa bardziej wydajnie na stworzeniach, które stoją w wodzie lub są mokre od deszczu. Za pomocą broni palnej, można zadawać dodatkowe obrażenia, a także niszczyć jaja, z których wykluwają się nowe stworzenia. W lodowatym środowisku można zapalać określone rośliny, które następnie oddają na chwilę ciepło, co ratuje gracza przed hipotermią. Pistolet lodowy spowalnia lub czasami zamraża wrogów, a ponadto można go używać do tworzenia stałych powierzchni na wodzie w bagnach. Broń z trucizną zatruwa stworzenia i może pomóc w odblokowaniu wybranych blokad na drodze. W patowych sytuacjach gracz może atakować nożem elektrycznym z bliskiej odległości, jednak korzystanie z niego zużywa wytrzymałość postaci.

Akcesoria również mają ogromną wartość i znakomicie uzupełniają walkę. Warto wspomnieć o skanerze Kate, który służy do analizy otoczenia pod kątem słabości wrogów oraz ulepszania przedmiotów i amunicji. Tarcza z kolei zapewnia ochronę i może okazać się decydująca w trakcie bitwy. Granat nakłada na wrogów łatwopalną ciecz, co w połączeniu z bronią palną powoduje obrażenia w obszarze. Pułapka grawitacyjna pozwala na chwilowe unieruchomienie wrogów i doskonale sprawdza się w kontrolowaniu sytuacji, gdy mamy do czynienia z większą grupą przeciwników. W grze dostępny jest również hologram, który pozwala na odwrócenie uwagi oponentów podczas wycofywania się, aby odzyskać zdrowie lub przeładować broń.

Walki z bossami potrafią być wymagające i każda z nich ma jakąś unikalną mechanikę, ale głównie obraca się wokół strzelania w świecącym punkt z określonym wariantem broni, aby zadać ogromne obrażenia.

Scars Above posiada kilka obiecujących pomysłów na znacznie głębszą rozgrywkę, jednakże nie wszystkie z nich zostały w pełni wykorzystane. Pomimo tego, że gra ma być w stylu Souls, ostatecznie przypomina raczej przyzwoitą strzelankę trzecioosobową.

Ogólna wydajność i jakość wizualna produkcji jest stosunkowo przeciętna. Tu i ówdzie występują pewne niedociągnięcia, ale nigdy nie zakłócają one rzeczywistej rozgrywki. Kate podróżuje przez kilka wyjątkowych i interesujących miejsc, w tym zamarznięte pustkowie, obcą architekturę, ciemne jaskinie i tunele, wszystkie ładnie przedstawione przez projektantów. Chociaż efekty wizualne są ogólnie dobre, tak wszelkie animacje zarówno twarzy, jak i ruchu są wyraźnie do poprawy. Poruszanie się Kate mógłby być bardziej realistyczne, zwłaszcza podczas zeskakiwania ze skał lub wyższych miejsc czy sprintu, a ruch kamery mógłby dokonać precyzyjnego dostrojenia podczas unikania wrogów w sytuacjach walki w zwarciu.

Muzyka pasuje do atmosfery science-fiction, dźwięk jest niezły i ładnie odzwierciedla obcy wszechświat gry.

Wydajność gry na PlayStation 5 jest w porządku, z bardzo sporadycznymi spadkami klatek na sekundę. Graficznie tytuł w pełni wykorzystuje swoje ograniczone możliwości budżetowe. Warto także zaznaczyć, iż wraz z postępem w grze, ta zaczyna rezygnować z bardziej otwartych obszarów i staje się nieco zbyt korytarzowa. Jednak mocna narracja, która kieruje gracza do celów, stanowi charakterystyczny element bardziej liniowego doświadczenia.

Scars Above to doskonały dodatek do biblioteki gier jednoosobowych, który opowiada wciągającą historię science-fiction, badającą ideę manipulacji genetycznej, wolnej woli i poświęcenia. Chociaż pod koniec produkcja traci impet, nadal stanowi dobrą reklamę dla gier o mniejszych budżetach i zdecydowanie warto w nią zagrać.

Oceń bloga:
30

Komentarze (15)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper