Play MORE #108 - Ratchet & Clank: Rift Apart

WIDEOBLOG
594V
user-49414 main blog image
drunkparis | 08.08.2023, 00:57
Insomniac Games raz jeszcze udowadnia, jak tworzyć gry z prawdziwym sercem i niezaprzeczalną jakością. Ich najnowsze dzieło to wysublimowane doświadczenie zarówno pod względem technicznym, jak i graficznym, które w końcu wykorzystuje potencjał konsoli PlayStation 5.

 

Fabuła tytułu rozpoczyna się pewien czas po wydarzeniach przedstawionych w grze z 2013 roku (Ratchet & Clank: Into the Nexus). Podczas parady zorganizowanej na cześć dwóch bohaterów, niespodziewanie pojawia się Doktor Nefarious, trzymając w rękach potężną broń zdolną otwierać portale między wszechświatami. W wyniku niefortunnego zdarzenia Ratchet, Clank oraz sam Doktor zostają przeniesieni do zupełnie nowego wymiaru.

Nefarious staje się Imperatorem, podczas gdy nieustraszona dwójka bohaterów zostaje rozdzielona. Na szczęście dla Clanka, udaje mu się nawiązać współpracę z Rivet, Lombaxem z alternatywnej rzeczywistości, która pełni rolę swoistego odpowiednika głównego bohatera. Sympatyczna dwójka oraz Rachet muszą teraz wspólnie działać, aby naprawić uszkodzone wszechświaty i po drodze spotkać nieco znajomych postaci z tego alternatywnego wymiaru.

RECENZJA W YOUTUBE

Wspomniana Rivet ożywia historię i wplątuje się w wiele tajemnic, które nadają jej unikalny puls. W miarę rozwoju jej opowieści stopniowo ujawnia satysfakcjonujące odpowiedzi dotyczące tożsamości i przeżyć bohaterki. Żeński lombax  jest grywalny przez połowę przygody, jednak niestety w polu bitwy jest praktycznie identyczna jak Ratchet. Brak wyróżniających ją cech sprawia, że traci ona indywidualność. Obie postacie dzielą te same bronie, ulepszenia, zbroje i zdobyte punkty doświadczenia. To rozwiązanie ma na celu utrzymanie spójności i płynności rozgrywki, wpisując się w koncepcję dualności wymiarów. Niemniej jednak można odnieść wrażenie, że jest to stracona szansa na wprowadzenie prawdziwie nowej postaci i zmienienie pewnych elementów.

Podczas przygody będziemy podróżować między różnymi planetami w celu znalezienia sposobu na skonstruowanie nowej broni do otwierania szczelin między wszechświatami i powstrzymanie zagłady. Oprócz głównej linii zadań do wykonania są także opcjonalne misje poboczne, które zapewniają dużą satysfakcję dla gracza. W trakcie rozgrywki warto zbieraćr arytanium do ulepszania broni oraz złote przedmioty, które odblokowują dodatkowe funkcje, takie jak filtry wizualne. Nowym elementem są krótkie wymiary z zagadkami platformowymi, po ich ukończeniu, gracz zostanie nagrodzony nowym elementem zbroi dla Ratcheta lub Rivet. Pojawiają się również zagadki logiczne, w których Clank musi kierować małymi wersjami siebie przez tory przeszkód. Dodatkowo będzie można używać małego robota o imieniu Glitch, aby naprawiać uszkodzone komputery, przenosząc się w głąb jego systemu, gdzie należy eliminować wirusy i niszczyć przeszkody ogniowe. Gra jest pełna różnorodnych i ekscytujących mechanik, które dostarczają wielu niesamowitych doznań.

Różnorodność w grze jest również widoczna w każdej planecie. Każda z nich (a tych mam dziewięć) posiada unikalny klimat i środowisko, oferując nowe sposoby eksploracji. Może się zdarzyć, że gracze będą latać na grzbiecie dinozauropodobnego wierzchowca, korzystać z rakietowych butów, aby ścigać się po starożytnych górskich ścieżkach, zanim się zawalą. Każda planeta zapewnia odmienne wyzwania i przyjemności, zachęcając graczy do odkrywania różnych miejsc i eksperymentowania z różnymi mechanikami. To dodaje jeszcze więcej dynamiki i nieprzewidywalności do rozgrywki, utrzymując ją interesującą na każdym etapie gry. Późniejsze planety bawią się jeszcze bardziej koncepcją multiwersum w sposób zaskakujący i niespodziewany, łącząc różne gatunki w innowacyjny sposób. Ta koncepcja czerpie inspirację z niektórych wcześniejszych gier stworzonych przez Insomniac.

Gra jest platformówką opartą na eksploracji z dużą ilością walki po drodze. Będziemy stawić czoła wrogom i prowadzić pojedynki, wykorzystując zmyślne bronie i zdolności, aby pokonać przeciwników. Konfrontacje są dynamiczne i angażujące, a rozmaitość dostępnych broni daje możliwość eksperymentowania i dopasowywania strategii do własnych preferencji. Oprócz standardowych broni, takich jak pistolet energetyczny czy wyrzutnia rakiet, twórcy wprowadzili również unikalne i nietypowe narzędzia do walki, które wyróżniają się pomysłowością. Przykładowo zraszacz roślinogenny, to broń, która zamienia wrogów w rośliny, wywołując zaskakujące efekty w postaci liści i kwiatów. Rękawica zagłady wysyła małe, ale zabójcze roboty, które atakują przeciwników. Zderzacz negatronów wystrzeliwuje potężny promień energii, który jest w stanie zatrzymać praktycznie każdego wroga na swojej drodze. Każda z tych broni ma swoje unikalne właściwości i możliwości, które zachęcają do eksperymentowania i odkrywania ich potencjału. Wszystkie te elementy razem tworzą satysfakcjonującą pętlę rozgrywki, która skupia się na wspomnianej eksploracji, walce i zdobywaniu coraz potężniejszych narzędzi do eliminacji oponentów.

Poznanie tajemnic i możliwości każdej broni to prawdziwa przyjemność, która pozwala odkrywać nowe strategie i sposoby walki. Ponadto tytuł oferuje możliwość dostosowania pod siebie preferowanych broni, które nie często pojawiają się w grach platformowych. Wszystko to sprawia, że Ratchet and Clank: Rift Apart wyróżnia się na tle innych gier, oferując nie tylko różnorodność ekwipunku, ale także możliwość personalizacji, co przekłada się na jeszcze większe angażowanie się w rozgrywkę.

Produkcja zajmuje około 13 godzin zabawy, gra jest idealnym wyborem dla tych, którzy chcą tylko przeżyć fascynującą i dobrze skonstruowaną historię. Dla tych, którzy preferują zdobywanie 100% osiągnięć, ukończenie gry potrwa nieco dłużej. Istnieje wiele zadań pobocznych, ukrytych wymiarów i mini-gier, w których gracze odkryją cenne przedmioty, służące do ulepszania ogromnego arsenału dostępnego dla protagonistów.

Insomniac Games świetnie zintegrował funkcjonalność kontrolera DualSense z grą. Prawie każda broń wykorzystuje adaptacyjne spusty kontrolera PS5. Naciśnięcie spustu w połowie powoduje celowanie, a naciśnięcie go do końca wystrzeliwuje pocisk. W przypadku strzelby naciśnięcie spustu w połowie skutkuje oddaniem pojedynczego strzału, a wciśnięcie go do oporu powoduje wystrzał z obu luf. Nawet podczas eksploracji DualSense emituje delikatne impulsy dotykowe, gdy zbieramy walutę w grze lub korzystamy z butów magnetycznych.

Tytuł jest absolutnie oszałamiający pod względem wizualnym. Przerywniki filmowe są po prostu zapierające dech w piersiach, a sama grafika rewelacyjna. Futra lombaxów są puszyste, z tysiącami pojedynczych ruchomych włókien. Dzięki efektom świetlnym i odbiciom gra nabiera głębi i bliskości, porównywalnych nawet z produkcjami hollywoodzkimi. Szybkie czasy ładowania pozwalają bohaterom na podróżowanie między planetami i przechodzenie przez szczeliny wymiarowe bez najmniejszych przerw.

Produkcja oferuje trzy tryby wizualne. Standardowy tryb 4K przy 30 klatkach na sekundę, tryb wydajności z 60 klatkami na sekundę oraz tryb 60 klatek na z włączoną opcją śledzenia promieni. Oczywiście, istnieje pewna różnica w rozdzielczości między tymi trybami, jednak godne uwagi jest także to, że przełączanie się między nimi jest praktycznie niezauważalne.

Muzyka stanowi mieszankę różnych gatunków. Jest efektem współpracy kompozytorów, Marka Mothersbaugha i Davida Bergestranda. Mothersbaugh jest znany ze swojej pracy przy filmach takich jak "Austin Powers" i "The Lego Movie", natomiast Bergestrand brał udział w tworzeniu ścieżek dźwiękowych do gier, takich jak "God of War" i "Horizon Zero Dawn". Całość jest dynamiczna, ekscytująca i doskonale pasuje do szybkiej akcji w grze. Muzyka ta tworzy także wyjątkową atmosferę i pomaga w stworzeniu różnorodnych światów, którymi podróżują bohaterowie.

Warto podkreślić, że gra zawiera pełen polski dubbing. Głosy zostały doskonale dobrane i świetnie oddają charakteryzację poszczególnych postaci. Produkcja audio prezentuje poziom jakości porównywalny z animowanym filmem.

Insomniac Games ponownie dostarcza doskonale wykonaną przygodę, która z pewnością zadowoli weteranów Ratchet & Clank, jednocześnie będąc idealnym punktem wejścia dla nowych graczy. Gra co prawda nie wprowadza rewolucyjnych zmian, ale to, co robi, wykonuje z fantastycznymi wartościami produkcyjnymi, dbałością o szczegóły i nieustającym poczuciem zabawy.

Oceń bloga:
28

Komentarze (40)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper