Fanboj - Analiza
Fanboj, fanatyk, czciciel, akolita plastiku. W branży gier wideo, trudno nie zauważyć tej specyficznej grupy, przeważnie młodych osób, które usilnie, zupełnie poza jakąkolwiek logiką, starają się walczyć i bronić "swoich" firm oraz produktów, które te firmy pragną im sprzedać.
Od dłuższego czasu zastanawiam się, jakie mogą być powody tego typu zachowań, bo przecież nie może chodzić tylko i wyłącznie o brak materialnej możliwości, posiadania więcej niż jednego sprzętu. Sprawa wydaje się dużo bardziej złożona.
Jednym z fundamentalnych elementów przywiązania bądź lojalności wobec marki jest nostalgia konsumenta. Tęsknota za czymś przeszłym, co utrwaliło się w pamięci lub do czegoś, co wyobrażono sobie w marzeniach.
Nostalgia, kiedyś klasyfikowana jako choroba psychiczna, dzisiaj jest całkiem sprawnym narzędziem marketingowym. Sądzę, że nieco światła na sprawę, może rzucić pewne słynne badanie, w którym na zasadzie ślepego testu, badani mieli stwierdzić co smakuje im bardziej, Cola VS Pepsi. W tej sytuacji, najczęstszym wyborem była Pepsi ale kiedy powiedziano im, co jest w szklankach, w zdecydowanej większości woleli colę. Smak się przecież nie zmienił, to samo postrzeganie marki sprawiło, że ludzię za smaczniejsze uznawali coś, co jeszcze przed chwilą, smaczniejsze nie było.
Kolejnym elementem tej łamigłówki, może być fakt, że jako gatunek, jesteśmy zwierzęciem stadnym i mamy bardzo silną potrzebę przynależności do grupy. Oczywiście najlepiej by było, żeby ta grupa miała wysoki status. Co zatem możemy zrobić, żeby ten status zwiększyć? Znaleźć inną, w naszym mniemaniu gorszą grupę, zaniżyć jej wartość a następnie się z nią skontrastować. To dlatego posiadacze Xboxów wypowiadają się negatywnie nt posiadaczy Playstation i odwrotnie, by zwiększyć status swojej grupy. Fanboj identyfikuję się ze swoją grupą oraz konsolą tak mocno, że pewnym momencie, każdą krytykę zaczyna traktować jako osobisty atak i właśnie wtedy klawiatura zaczyna płonąć:)
Nie zapominajmy również o tzn efekcie posiadania. Jako konsumenci mamy tendencje do uwypuklania zalet produktów które są w naszym posiadaniu, jednocześnie zaniżając zalety podobnych dóbr, których nie posiadamy. Wybór konsoli do gier to dla wielu osób, decyzja na lata. Chcemy być świadomymi konsumentami, którzy nie popełniają błędów. Miedzy innymi dlatego fanboj jest w stanie przeinaczać fakty, traktować je wybiórczo a nawet, kompletnie je ignorować, byle tylko zracjonalizować sobie swój zakup.
Postawa fanboja, jest bardzo zbliżona do postawy pseudo kibica. Tutaj nie liczy się sam mecz, czy też znajomość tematu i wymiana wniosków. Tutaj liczy się wpier...
Jeżeli ktoś was, drodzy czytelnicy, ma pociąg do tego typu zachowań, powinien dokładnie zastanowić się jakie jest ich źródło i z czego dokładnie bierze się ta nieodparta chęć do wbicia szpilki :)
Pozdrawiam.