Cyberpunk 2077 - recenzja ps4 (patch 1.3)
Zakupiłem Cyberpunka 2077 na ps4, ponieważ nie wiedzziałem czy mój PC uciągnie. Niedawno ukończyłem główny wątek fabularny i kilka zadań pobocznych kontaktów itp i postanowiłem się podzielić moimi przemyśleniami na temat tej gry.
FABUŁA
A więc zacznijmy od fabuły Cyberpunka 2077. Najemnik/Najemniczka V po pewnym skoku jest zmuszony/a do włożenia biochipu Relic do swojej głowy. Na Relicu był zapisany konstrukt Johnnego Silverhanda - gwiazdy rocka i szaleńca. Konstrukt Johnnego Silverhanda przejmuje ciało V co się wiąże ze śmiercią bohatera. V próbuje wszystkiego aby usunąć biochip i przeżyć. W grze możemy wybrać czy gramy męska postacią czy żeńską. Gra osadzona w otwartym świecie odbywa się na terenie futurystycznego miasta marzeń - Night City.
GRAFIKA
Grafika na ps4 jest dobra, ale mogło być lepiej. Jednak podczas rozgrywki można się zatrzymać i podziwiać widoki Night City. Są oczywiście gry lepsze graficznie (np Tlou2) jednak jest naprawdę dobrze.
GAMEPLAY
Naprawdę gameplay w Cyberpunku 2077 mnie pozytywnie zaskoczył. Jest dosyć płynny (po patchach). Nie uciążliwy model jazdy choć mogłobyć lepiej. Przypomina to trochę looter-shootera jednak mi to specjalnie nie przeszkadzało. Mamy tu okropnie dużo broni co nie jest najlepszym rozwiązaniem ale nie jest też złe. Mamy tu również hackowanie, które ułatwia nam rozgrywkę np wyłącza kamery itp. Możemy tu kupować pojazdy, których jest dosyć sporo, ale to czego brakuje mi to możliwość tuningowania samochodów i broni.
BOHATEROWIE
Postacie w Cyberpunku 2077 to totalny Master piece. Zarówno postacie główne jak i poboczne wywarły na mnie duże wrażenie i na pewno je zapamiętam. Do każdej napotkanej postaci mającej relacje z V można się utożsamić lub znienawidzić. Dodatkowo świetnym rozwiązaniem jest to, że niektóre postacie poboczne i ich wątki mogą wpłynąć na przebieg zakończenia bądź dać nowe zakończenie. Sam główny bohater czyli V/ Johnny Silverhand są bardzo dobrze napisane, można się do nich przywiązać i przeżywać razem z nimi to co się dzieje na ekranie. Oczywiście nie jest to taki poziom przywiązania jak w przypadku np Geralta z Rivii czy Nathana Drake'a, ale i tak jest bardzo dobrze.
MUZYKA I EFEKTY DŹWIĘKOWE
W tym aspekcie CDPR spisało się na medal. Świetna muzyka nadaje niesamowitego klimatu przy pojedynkach z wrogami czy też swobodnym jeżdżeniu po Night City , a muzyka przy zakończeniu przyprawia o dreszcze i idealnie się wpasowuje w to się dzieje w zakończeniu. Efekty dźwiękowe są również genialne, podobnie jak muzyka nadają nieprawdopodobnego klimatu i opowieści.
NPC/AI
No tu jest kiepścizna. O ile AI wrogów i sojuszników można znieść, tak napotkani na ulicy NPC to po prostu tragedia. Przypadkowe postacie zazwyczaj kręcą się w kółko i nie robią nic sensownego. Straszne wytrąca to z immersjj gry. Podczas swobodnej gry i skupianiu się na fabule raczej nie zwracamy na to uwagi, jednak gdy zatrzymamy się i poobserwujemy NPC to zobaczymy kręcące się w kółko zapychacze świata. Ten aspekt zdecydowanie kuleje.
MODEL WALKI
Tu po raz kolejny należą się pochwały dla CDPR. Walka w Cyberpunku 2077 jest dynamiczna, mięsista i ciekawa, a to wszystko podkreśla muzyka. Do walki z wrogami możemy użyć naprawdę sporej ilości broni ; karabiny, pistolety, noże, katany, młoty, maczety itp. Mamy również apteczki, których czasami jest może trochę za dużo jednak głównemu bohaterowi trochę zajmuje użycie ich, ja osobiście parę razy zginąłem w pojedynkach z wrogami jednak to również może oznaczać że nie potrafię grać. Tak czy siak model walki w Cyberpunku bardzo przypadł mi do gustu.
KONSTRUKCJA ZADAŃ
Ponownie CDPR nie zawiodło. Podobały wam się misje w Wiedźminie 3? Tu są tak samo dobre albo może nawet i lepsze. Każda misja poboczna, kontrakt ma swoją małą fabułę. Niektóre zadania poboczne są tak interesujące jak sama fabuła. Najciekawsze jest prowadzenie wątków postaci pobocznych, które mogą w mniejszym lub większym stopniu wpłynąć na zakończenie gry. Co do zadań Cyberpunk 2077 powala z nóg.
FIZYKA
Tutaj nie jest najgorzej ale też nie jest super. Podczas jazdy motorem, gdy buchniemy w cywila a motor podskoczy nie jest najlepszym widokiem. Jednak gdy uderzamy w jakieś lampy itp to reagują normalnie a nasz wehikuł nie skacze ani się nie odbija. Niestety w Cyberpunku fizyka wody nie istnieje, woda praktycznie nie ma żadnych reakcji, owszem podczas pływania widać małe fale, ale gdy wjedziemy jakimś pojazdem sytuacja jest z goła inna. Woda wygląda jak zamarznięta, 0 jakichkolwiek animacji, dlatego nie polecam wjeżdżać do wody w Cyberpunku 2077. W poprzedniej grze CDPR Wiedźminie 3 było to o wiele lepiej zrobione. Zdecydowanie krok w tył pod tym względem.
ROZWÓJ POSTACI
Rozwój postaci w Cyberpunku 2077 jest lepiej zrobiony niż w Wiedźminie 3 jednak też popełnia te same błędy. Mamy tu to czego nie lubię najbardziej czyli durne i puste statystyki typu + 5% do wytrzymałości. Ale mamy też udoskonalenia względem Wiedźmina 3. Mamy tu system atrybutów i atutów. Atrybuty zwiększają nasze bazowe statystki. Jest 5 atrybutów ; Budowa Ciała, Zdolności Techniczne, Refleks, Opanowanie i Inteligencja. Każdy atrybut kryje w sobie atuty np zdolności techniczne pozwalają nam wytwarzać lepsze przedmioty. Zaś atuty dają nam kilka przydatnych funkcji jak np wyłącznie kamer na kilka minut co pomaga w skradaniu. Mamy również takie opcje jak ulepszanie naszych hacków. W grze mamy hacki i wszczepy. Hacki pomagają w walce np dezaktywują kamery lub wywołują przegrzanie broni przeciwników. A wszczepy, które możemy zamontować u ripperdoców (tutejszych lekarzy, hirurgów) dają nam nowe możliwości jak np podwójny skok. Brzmi dosyć skomplikowane ale wcale takie nie jest.
EKWIPUNEK
Mamy tu rozbudowany i dość dobrze zrealizowany ekwipunek. Jest przejrzysty, widzimy miejsca na broń i ciuchy. Można porównywać nasz asortyment aby wybrać ten, który nam bardziej odpowiada. Jest też menu wytwarzania i ulepszania przedmiotów, mamy wyraźnie pokazane co trzeba zdobyć lub kupić, żeby wytworzyć dany przedmiot. Do wytwarzania legendarnych bądź epickich przedmiotów będą nam potrzebne odpowiednie atuty. Jeżeli chodzi o ubrania to tu jest po prostu ok, co prawda większość odzieży kompletnie nie pasuje do V ale są takie, które leżą na nim wyśmienicie.
STAN TECHNICZNY I OPTYMALIZACJA
Skłamałbym mówiąc, że stan techniczny gry na ps4 jest dobry. Jest co najwyżej poprawny. Ale jest też zdecydowanie lepszy niż na premiere, bo jak wiemy w premierę gry Cyberpunk 2077 na ps4 był kompletnie nie grywalny. 10 klatek/s przy bugach i wywalaniu do menu konsoli odrażało graczy. Jednak omówię jak działał Cyberpunk 2077 na mojej zwykłej konsoli ps4 po patchu 1.3 i 1.2. Jeżeli chodzi o stabilność i płynność gry to jest zdecydowana poprawa wydajnościowa. Na moim ps4 gra chodziła stale w 30 klatkach, a spadki pojawiały się w szybkiej jeździe samochodem czy też dużych zadymach, ale bylo to o max 3-4 klatki czyli jak pewnie w każdej grze na ps4. Co do bugów to musiałbym być ślepym gdybym powiedział że bugów nie ma. Bugi były, są i będą w Cyberpunku 2077, ale większość to są błędy nie przeszkadzające w rozgrywce i są wybaczalne. W ciągu ok. 60h grania w Cyberpunka 2077 misja zbugowala się zaledwie 2 razy przez co musiałem wczytać ponownie Save'a i również jeden raz wywaliło mnie do menu playstation podczas grubej strzelaniny, więc jest zdecydowana poprawa patrząc na to co było jesscze kilka miesięcy temu. Występuje też obniżenie obciążenia konsoli przez grę w postaci samochodów 2d jeżdżącyh z daleka jednak grając swoje i skupiając się na fabule raczej na pewno tego nie zauważycie. Podczas szybkiej jazdy samochodem zdaża się też doczytywanie przedmiotów na naszych oczach, jednak duże obiekty rzadko się wczytywały na naszych oczach, częściej to były jakieś małe elementy typu kosz na śmieci czy kubek więc nie wytrąca aż tak z gry jednak też nie powinno tego być. Ogólnie gra chodziła poprawnie/dobrze jednak jej stan dalej jest do poprawienia aczkolwiek widać starania CDPR. Mi osobiście te błędy jakoś mocno rozgrywki nie popsuły i świetnie się bawiłem przez te +/- 60h. Dajcie znać co Wy o tym sądzicie.