Heroes II - powrót do szalonych lat 90.

BLOG RECENZJA GRY
399V
Heroes II - powrót do szalonych lat 90.
Mikangelo | 17.08.2021, 11:56
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.
Dziś chciałem powrócić do nieco szalonych lat 90. A właściwe do jej drugiej połowy czyli do roku 1996 kiedy to do mojego świata nadszedła rewolucja w postaci Heroes II. Do napisania tej notki zainspirowała mnie dyskusja i odbiór przez społeczność poprzedniego wpisu odnoszącego się do kultowej części trzeciej. 

Tak na 100% to nie mam pewności czy grałem w Hirołsy 2 w roku 1996. Prawdopodobnie tak, ale sporadycznie, natomiast tak na "całego" to zakładam, że był to jednak rok 1999, gdy wyszła część III. Oryginalną "dwójkę" odkupiłem od kuzyna - który mając Pentium II mógł odpalić następcę kultowej serii. Ja i mój 486DX2 nie dalibyśmy rady ogarnąć nowszej części, choć po prawdzie to mój komputer okazał się dość sprawny w końcówce XX stulecia, choć nadejście grafiki 3D dość mocno zostawiło mój sprzęt z tyłu pod kątem możliwości. Pamiętam wydanie wielkopudełkowe gier - w latach 90. właściwie standard. Dziś to specjalne wydania, za sporą cenę. 

Gdzie jest dziś to wydanie? Nie mam pojęcia. Nie kojarzę bym sprzedał tą grę, więc powinna gdzieś być u rodziców jeszcze, ale zakładam także, że moja pamięć może nie ogarnąć tego faktu sprzed 22 lat :) 

Wczoraj miałem okazję pograć ponad godzinkę w H2. Co zrobiłem? Oczywiście chciałem rozegrać scenariusz "Dobro vs Zło". Tu nadeszła pierwsza niespodzianka - scenariusz ten zawiera błędy! Mianowicie nie gramy w sojuszu z resztą Dobrych bądź Złych w zależności kogo wybraliśmy jako stronę. Teraz, gdy o tym myślę to coś mi się kojarzy, że faktycznie ten scenariusz zawierał taki błąd i skądś miałem wersję tej mapy poprawioną, gdzie gra w kooperacji była zaimplementowana poprawnie. 

Nie zrażając się za mocno - w końcu trzeba pamiętać, że twórcy w tamtych czasach nie mieli opcji prostego zpaczowania gry - wydali coś na płycie i pozamiatane - jak ma błędy to należało wydać patch i wrzucić go gdzieś, gdzie byłby dostępny dla graczy - a tymże medium nie był internet z reguły a wydawnictwa growe - przynajmniej w Polsce - jak nie było tego w CD Action czy innym Clicku! to nie miałem opcji wgrania poprawek. Dziś nie do pomyślenia :) Ale wracając do przerwanej dygresją myśli - nie zrażony gram dalej. Przyzywczajony do sterowania z "trójki" klikam dwukrotnie LPM i nic. Bohater jak stał tak stoi choć szlaczek pokazujący gdzie zamierzam iść widać na mapie świata. I wtedy dotarło do mnie, że trzeba z interfejsu wybrać ruch by dotrzeć tam gdzie chcę. Przyznam szczerze, że jest o chyba główny mój problem z tą częścią dziś - siermiężność tego rozwiązania. EDIT (18.08.2021) Mój błąd! Z jakiegoś powodu moja wersja nie akceptowała wczoraj dwukilku a dziś działa. Nie wiem zupełnie czemu - być może to jakiś problem z myszką a może jej kompatybilnością do H2? W każdym bądź razie - dwuklik na touchpad'zie zadziałał. Może też być tak, że niechcący aktywowałem jakąś dziwną komendę w samej grze, gdy próbowałem zrobić screen'y. 

Grać się da - ale nie sprawia to tyle przyjemności ile mogłoby. Oczywiście rozumiem, że mówienie o tej siermiężności dziś nie jest najlepszym odnośnikiem - generalnie porównywanie gier z XX. wieku do gier współczesnych to słaby pomysł. Chodzi bardziej o to byście czytając mieli świadomość, że decydując się na grę w H2 dziś możecie się od niej "odbić". 

Pomijając mechanikę, która tak na prawdę niewiele się różni z częścią trzecią - ta z H3 jest oczywiście bardziej dopracowana - nie zmusza nas do klikania po budynkach by zrekrutować dane jednostki na przykład, czy odnosząc się do ruchu bohaterów - dwukrotny click w LPM przesuwa nam bohatera to właściwie można ponarzekać na grafikę. Jeżeli ktoś nie lubi pixel'ów mocno widocznych w grze - nie trafi do niego ta gra. Pixel na Pixelu i pixelem pogania - choć akurat w tego typu grze to jakoś mocno nie przeszkadza, przynajmniej mnie. 

Muzyka przyzwoita jak na 1996 rok, ale nie porywa - inna technologia, inne możliwości niż w roku 1999. A może 3DO po prostu zarobiło tyle na H2 właśnie, że mogli pozwolić sobie na taką aranżację muzyczną. 

Mając do wyboru H2 a H3, wybiorę H3. Grafika, muzyka plus mechanika (choć tylko ulepszona) mocno podnoszą ten tytuł do ponadczasowego w przeciwieństwie do drugiej części. Oczywiście nie zmienia to mojego sentymentu do drugiej części. Kiedyś gdzieś usłyszałem, że nie powinno się wracać do starych tytułów do któryh ma się olbrzymi sentyment z dzieciństwa - bo rzeczywistość vs to co pamiętamy to dwie różne płaszczyzny i niestety ta "sentymentalna" część mnie widziała tą grę jednak przez bardziej różowe okulary niż rzeczywiście wygląda :) 

Jako dzieciak się zagrywałem w tą część serii. Mam taką obserwację, że teraz gdy dostępność tytułów jest bezproblemowa to "rzucam" w kąt większość gier jakie posiadam bez zagrywania się w nie. Taki trochę "problem pierwszego świata" się z tego zrobił :)

 

Dzięki za przeczytanie!

pozdrawiam,

Mik

 

Ps1: Zależało mi by pokazać Wam jak gra wygląda. Niestety nie byłem w stanie zrobić własnych screen'ów z gry. Z jakiegoś powodu ani standardowy "Print Screen", ani "Screen Hunter" nie działał. Po zrobieniu screen'u dostawałem czarną plamę. W związku z powyższy - zaczerpnąłem screen'y z www.gog.com z wersji "Gold" gry. 

Ps2: Link do notki na gry-online: https://www.gry-online.pl/gry/heroes-of-might-and-magic-ii-the-succession-wars/z02473


 

Oceń bloga:
8

Atuty

  • - Sentyment :)
  • - Fani pixel'i i nieco przestarzałych mechanik będą się bawić dobrze

Wady

  • Grę oceniam z perspektywy roku 2021 i mojej sentymentalnej podróży do roku 1996.
  • - Niestety sentyment nie potwierdził aktualnego odbioru gry. Jednak czas nie miał litości dla drugiej częście cyklu.
Mikangelo

Mikangelo

Gra dziś może nie zachwyca ani graficznie, ani mechanicznie, ale dla mnie to mocno sentymentalna podróż w czasie. Osoby, które grały w część trzecią mogą się "odbić" od poprzedniczki, ale ktoś kto lubi pixele i siermiężną mechanikę będzie się bawił wyśmienicie i stąd ocena na 8.

8,0

Komentarze (11)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper