Mortal Kombat - opis gry
Mortal Kombat to bijatyka wyprodukowana i wydana przez amerykańskiego dewelopera Midway Games 2 sierpnia 1992 na maszyny do grania (Arcade) w USA. Produkcja doczekała się licznych konwersji zarówno na komputery osobiste jak i konsole - pierwsze z nich ukazały się w Europie w 1993 roku.
Produkcja jest przedstawicielem znanego wtedy gatunku bijatyk (głównie za sprawą drugiej odsłony Street Fighter), szczególnie na automatach do grania. Pierwszym pomysłów czwórki twórców z młodego Midway Games było stworzenie produkcji we współpracy ze znanym z filmów akcji aktorem Jean Claude'a Van Dammem, jednak finalnie z powodu napiętego harmonogramu aktora pomysł nie doszedł do skutku. Sam gwiazdor - a dokładnie ubiór z filmu Bloodsport (u nas Krwawy Sport) - był inspiracją dla jednej z postaci. W kwestii oprawy wizualnej postawiono na "digitalizację" postaci w efekcie czego prezentuje bardzo dobrą jak na rok wydania oprawę graficzną.
W kwestii mechaniki rozgrywki produkcja wprowadziła kilka zmian, wśród których najbardziej znaną są ruchy wykończeniowe, tzw. Fatality. One - podobnie jak zwykłe ciosy - odznaczają się brutalnością, co było też źródłem licznych kontrowersji. Gracz może zapoznać się z tą produkcją w trybie dla pojedynczego gracza albo z innym graczem.
W ramach fabuły opowiedziana jest historia osadzona na fikcyjnej planecie Earthrealm w uniwersum, gdzie istotną rolę stanowi tytułowy Mortal Kombat. Shang Tsung, wygnany w dawnym czasie czarnoksiężnik, planuje wykorzystać jego założenia, by finalnie zawładnąć Earthrealm. Zadaniem wybranego zawodnika jest więc pokonanie go celem przywrócenia równowagi. Wśród dostępnych zawodników mamy następujące postacie:
- Sonya Blade
- Liu Kang
- Raiden
- Johnny Cage
- Scorpion
- Kano
- Sub-Zero
Na uwagę zasługuję fakt, że ówczesne Midway Games składało się z 4 pracowników - Eda Boona (programisty), Johna Tobiasa (grafika), Johna Vogela (grafika) oraz Dana Fordena (dźwiękowiec), a finalny efekt osiągnęli w 8 miesięcy.
Produkcja doczekała się wielu portów na różne platformy, a ich rozkład prezentuje się następująco:
- MS-DOS - (1993 - zarówno USA jak i Europa), port autorstwa Probe Software;
- Amiga - (1994 Europa), port autorstwa Probe Software;
- Game Boy - (13.09.1993 USA, 24.12.1993 Japonia, 1994 Europa), port autorstwa Probe Software;
- Game Gear - (13.09.1993 USA, 1993 Europa), port autorstwa Probe Software;
- Genesis - (13.09.1993 USA, 1993 Europa), port autorstwa Probe Software;
- SEGA CD - (1993 USA, 1994 Europa), port autorstwa Probe Software;
- SEGA Master System - (1993 Europa, 1994 USA), port autorstwa Probe Software;
- SNES - (13.09.1993 USA, 28.10.1993 Europa), wydane jako Mortal Kombat: Competition Edition. Port autorstwa Sculptured Software;
Sukces zarówno wersji podstawowej jak i konwersji spowodował, że seria doczekała się komiksowej/filmowej adaptacji, kontynuacji oraz spin-offów, a kontrowersja wokół tytułu (mówimy głównie o wersji na konsole z rodziny Segi) spowodowała, że powstał VGC (Video Game Council), który wyewoluował w znane dzisiaj ESRB (Entertainment Software Rating Board).
Komentarze (0)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych