Doom było przełomem w gatunku strzelanin FPP i id Software zyskało po jego premierze niezwykłą popularność. Studio nie czekało długo i kuło żelazo póki gorące. Już w 1996 na rynku pecetowym pojawił się Quake - gra rozwijająca pomysły wprowadzone w Doom i oferująca znacznie lepszą oprawę graficzną. W kolejnych latach tytuł był przenoszony również na inne platformy: Saturn, Amiga, Nintendo 64, Linux i Mac OS.
Fabuła gry opowiada o rządowych eksperymentach, które otworzyły drogę do innych wymiarów, a co za tym idzie, nowego wroga z piekła rodem. W Quake gracz wciela się w postać o imieniu Ranger, który został wysłany do tajemniczego portalu, by pokonać przeciwnika zwanego "Quake". Scenariusz przybrał szczątkową formę - najważniejszy w grze id Software jest gameplay, czyli masowa eksterminacja demonicznych potworów. Quake przyniósł rewolucję w oprawie wizualnej strzelanin FPP. Gra działa w pełnym środowisku 3D, wykorzystując biblioteki OpenGL (co pozwoliło na wykorzystanie kart graficznych z akceleracją 3D), w przeciwieństwie do Doom. Quake rozwinął również znacznie temat rozgrywki multiplayerowej, popularyzując deathmatche oraz zabawę poprzez Internet.
Dalsza część tekstu pod wideo
W kampanii singleplayer, która podzielona jest na cztery różne epizody po osiem poziomów każdy, gracz przemierza rozległe systemy korytarzy, walcząc z rozmaitymi potworami, wykorzystując przede wszystkim broń palną. Pod koniec każdego epizodu dochodzi do spotkania z bossem. Gameplay Quake pozwala na dużą mobilność, w porównaniu z innymi shooterami z tamtego okresu. Możliwe jest m.in. skakanie podczas strafingu, albo skoki wspomagane eksplozjami rakiet. Stylistyka kolejnych poziomów utrzymana została w klimacie gotyckim. nie zabrakło tez motywów rodem ze średniowiecza i twórczości H. P. Lovecrafta. Gracz może wybrać jeden z czterech poziomów trudności, jednak ostatni z nich - nightmare - został ukryty.
W trybie multiplayer do dyspozycji graczy oddano moduł Deathmatch, w którym każdy walczy z każdym. Dostępny jest także Teamplay, w którym gracze dzielą się na zespoły oraz możliwość kooperacyjnego przechodzenia kampanii singleplayer z inną osobą. Wersja na Saturna została pozbawiona multiplatera, z kolei z edycji na N64 wycięto tryb kooperacyjny oferując jedynie Deathmatch dla dwóch osób.
Quake był jedną z pierwszych gier, które zapisały się a annałach sportów cyfrowych dzięki wielkiej popularności trybu multiplayer. Planowano stworzenie konwersji na PlayStation, ale projekt został skasowany w 1998 roku. Wersja na Saturna nie posiada trybów multiplayerowych, a z edycji na N64 wycięto kilka poziomów dostępnych na PC. Quake uzyskiwał bardzo wysokie oceny w branżowych periodykach. Dziennikarze doceniali przede wszystkim niesamowicie rozwinięta w tamtym okresie grafikę oraz dobry balans gameplayu.
Komentarze (24)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych