Frostbite spowalnia gry? Ciekawe słowa byłego szefa BioWare
Według byłego szefa BioWare, Frostbite generuje ogromną moc, którą trudno opanować. Silnik jest bardzo delikatny i wymaga sporo czasu, przez co generuje sporo problemów podczas tworzenia gier.
BioWare to jeden z kilku z dużych zespołów korzystających z silnika od DICE, na którym powstaje większość gier wydawanych przez Electronic Arts. Ostatnie większe tytuły stworzone na Frostbite to najnowsza odsłona serii Mass Effect, czy też piąta odsłona Battlefield. O silniku Frostbite wypowiedział się Aaryn Flynn, dawny szef studia BioWare, który ostro skrytykował maszynę od DICE.
Flynn był jedną z najważniejszych osób podczas kanadyjskiej konferencji Reboot Develop Red - to właśnie podczas niej został zapytany o możliwości silnika Frostbite, na którym przyszło mu pracować przez wiele lat. Mężczyzna na początku opisał swoje początki w studiu BioWare, które zostało kupione przez EA w 2007 roku. Dopiero parę lat po przejęciu kanadyjskiej ekipy, EA udostępniło BioWare Frostbite w wersji 3, na którym zaczęła powstawać trzecia odsłona serii Dragon Age.
Przeszliśmy na silnik o nazwie Frostbite. A Frostbite to wewnętrzny silnik EA - bardzo mocny, szybki, piękny, zaprojektowany specjalnie do robienia naprawdę fajnych rzeczy. Ale jest również niezwykle delikatny i potrzebuje ogromnej załogi.
Były dyrektor generalny porównał silnik od EA do bolidu Formuły 1 - jest bardzo mocny i jest szczytowym osiągnięciem technologicznym, a gdy rozkręci się go do wysokich prędkości, trudno go opanować, przez co generuje problemy, które blokują twórców.
Flynn dodał również, że nie miał styczności z silnikiem odkąd opuścił szeregi kanadyjskiego zespołu - mężczyzna dodał również, że BioWare ma ogromne możliwości, ale jest po prostu blokowane przez Frostbite, z którym sobie nie radzi.
Coraz trudniej było tworzyć treści, które ludzie chcieli. Coraz trudniej było przenosić nasze myśli przez ten silnik i robić z nim różne rzeczy. I mimo to, że mieliśmy duże, ambitne zespoły - spowalnialiśmy tempo, w jakim mogliśmy budować i wytwarzać doświadczenia .
Wydaje mi się, że nie mogliśmy znaleźć podstaw, jeśli chodzi o narzędzia do silnika. Frustrujące było to, że wszystko było na mojej głowie jako dyrektor generalny i musiałem zawsze dużo o tym myśleć - kiedy w końcu zakończyłem współpracę z Electronic Arts - musiałem długo zastanawiać się, dlaczego tak się stało? Dlaczego tak trudno było stworzyć te narzędzia? Czego mi tak na prawdę brakowało?
Było to dla mnie bardzo frustrujące - brak systemów i narzędzi, aby nasi programiści mogli to zrobić tak, jak chcieliśmy.
Warto zaznaczyć, że najnowsza gra od EA, Star Wars Jedi: Upadły Zakon, została stworzona przez Respawn Enterteinment na silniku Unreal Engine 4, który ma masę możliwości technicznych, jak i graficznych. Może BioWare, o ile nie upadnie, przejdzie na inny silnik po Dragon Age 4? Wiemy również, że EA przygotowuje nową wersję silnika Frostbite pod next-geny - na pierwszy ogień poszło renderowanie włosów, o którym szerzej przeczytacie po kliknięciu tutaj.
Warto zajrzeć na: