Xbox Series S w oczach deweloperów. Twórcy ostrzegają przed „poważnym problemem”
Microsoft zaprezentował dwie konsole nowej generacji, jednak deweloperzy z całego świata nie koncentrują się na najpotężniejszym next-genie, a starają się wytłumaczyć założenia Xboksa Series S. Według wielu twórców – najmniejszy Xbox będzie dużym problemem.
Już w dniu prezentacji Xboksa Series S pojawiły się pierwsze komentarze, według których nowa bryła może być dużym problemem dla deweloperów. Nawet dzisiaj przedstawiłem wstępną analizę Digital Foudry – według dziennikarzy konsola nowej generacji może mieć problem z zaoferowaniem ulepszeń znanych z Xboksa One X.
Zdecydowałem się sprawdzić, jak sytuację Xboksa Series S komentują kolejni deweloperzy i w zasadzie zdania są podzielone. Część twórców mówi wprost, że słabszy next-gen spowoduje dużo problemów i może wywołać niedogodności dla twórców.
Billy Khan (główny programista silnika z id Software) mówi wprost, że „sytuacja z pamięcią jest poważnym problemem”. Zdaniem twórcy DOOM Eternal agresywne obniżenie rozdzielczości renderowania pomoże w minimalnym stopniu, ale nie zniweluje całkowicie niedociągnięć.
David Mickner (twórca trybu sieciowego z Infinity Ward) zaznaczył, że konsola o słabszej specyfikacji będzie „wąskim gardłem” dla całej generacji:
It really is, but I can't stop thinking about the fact that they're releasing a lower spec console that will serve as a bottleneck ( granted transition into next gen is always bottlenecked by last gen for awhile )
— David Mickner (@DavidMickner) September 8, 2020
Dan Weiss (starszy programista z Squanch Games) opublikował wielki wątek, w którym podkreślił, że Xbox Series będzie z powodu Series S uważany jako „konsola niższego poziomu” względem PlayStation 5. Deweloper tłumaczy wiele problemów tańszego urządzenia i zaznacza, że programiści będą „ciąć wszystko”, by gry mogły działać na Xboksie Series S. Weiss zaznaczył, że twórcy będą zmuszeni do „pchania tego gówna” przez kolejne ponad 5 lat i to będzie duży problem dla wielu zespołów.
LET'S FINALLY FUCKING COMPLAIN ABOUT THE LOCKHART XBOX
— Dan Weiss (@schenksmill) September 10, 2020
Thomas Puha (dyrektor do spraw komunikacji z Remedy) jest jednak zdania, że Xbox Series S może być „ciekawym aktem balansu”.
S has same CPU as X. GPU is much closer to One X. Way less memory than Series X, so the idea is to drop texture resolution/quality and hope that makes up for the loss in available memory. Gonna be an interesting balancing act :) https://t.co/pVEVhVK94e
— Thomas Puha (@RiotRMD) September 9, 2020
Z deweloperami nie zgadza się Jeff Grubb, który uważa, że przedstawiona specyfikacja nada się do rozgrywki w 1080p, a dodatkowym atutem jest Architektura Velocity.
I agree that 8GB of slower memory might be low for graphically intense 1440p games. But all of that seems like enough for running games at 1080p. Is it not?
— Grubb (@JeffGrubb) September 11, 2020
And S still has Velocity architecture. So storage-as-memory seems possible, right?