PlayStation szykuje pierwsze NFT? Patent sugeruje prace Japończyków nad technologią blockchain
Wiele na to wskazuje, że Sony może dołączyć do grona branżowych przedsiębiorstw, które nie przejdą obojętne obok kwestii NFT i blockchain. Korporacja pracuje nad technologią umożliwiającą graczom zdobywanie kolekcjonerskiej, cyfrowej zawartości, dzięki której będzie możliwe kupowanie lub sprzedawanie specjalnych elementów.
Po oficjalnym ujawnieniu PlayStation Stars odezwały się głosy oburzenia wskazujące, że program będzie opierał się na NFT. Grace Chen, wiceprezes PlayStation ds. reklamy sieciowej, programów lojalnościowych i licencjonowanych towarów, zapewniał, że propozycja „zdecydowanie” nie jest NFT. Ostatni patent daje jednak jasno do zrozumienia, że Japończycy pracują nad nowym projektem.
Jak podaje redakcja VGC, Sony pracuje nad patentem „Tracking Unique In-Game Digital Assets Using Tokens on a Distributed Ledger”, który odnosi się do monitorowania procesu tworzenia, użytkowania, modyfikacji i transferu cyfrowych aktywów stworzonych w grze, i/lub aktywów opracowanych w oparciu o rozgrywkę w grze.
W uzasadnieniu Japończycy porównują specjalne przedmioty cyfrowe do sytuacji kolekcjonerów działających w sporcie – dość popularne są przypadki entuzjastów danej dyscypliny, którzy nie tylko kolekcjonują piłki z autografami ulubionych zawodników, lecz również inne gadżety bezpośrednio związane z rywalizacją na boisku. Entuzjaści PlayStation mogliby uzyskać możliwość kupowania cyfrowych przedmiotów związanych z grami.
„Doświadczeni uczestnicy wieloosobowych gier zdobywają popularność w meczach lub turniejach, które często są transmitowane na żywo lub w inny sposób dla licznego grona odbiorców. Podobnie, znani gracze często transmitują na żywo lub w inny sposób rozgrywki w jedno- lub wieloosobowych grach, w których na przykład wykonuje się lub próbuje speedrunów, wyzwań w grze, meczów wieloosobowych lub innych działań związanych z rozgrywką. Niektórzy gracze, którzy są szczególnie uzdolnieni lub charyzmatyczni, mogą zdobyć duże grono oddanych fanów, podobnych do fanów znanych sportowców, piosenkarzy, aktorów lub innych gwiazd”.
„W niektórych grach wideo gracz może korzystać z zasobów cyfrowych podczas rozgrywki. Takie zasoby cyfrowe mogą obejmować na przykład określone postacie, kostiumy lub przedmioty. W tradycyjnych grach wideo, wiele instancji tego samego elementu w grze istnieje w tej samej kopii gry wideo i/lub w różnych kopiach gry wideo”.
Możliwe, że Sony rozważa udostępnienie społeczności opcji tworzenia specjalnych cyfrowych przedmiotów, które zostałyby opracowane przez popularnych twórców, a następnie trafiałyby do sympatyków poszczególnych produkcji.
Japończycy zaznaczają, że systemy i technologie opisane we wniosku patentowym mogą być wykorzystane do śledzenia „cyklu życia zasobów cyfrowych”. Przedstawiciele firmy mają pełną świadomość, że pliki mogłyby być dostępne na różnych urządzeniach – w tym na platformach „innego, choć gorszego producenta” oraz na tytułach od różnych wydawców.
Trzeba wziąć pod uwagę, że PlayStation mogłoby zarabiać na każdym wprowadzonym cyfrowym elemencie – w końcu od każdej zakupionej gry lub dodatku na PlayStation Store pobierana jest prowizja.
Dla przypomnienia, NFT to unikalne jednostki danych przechowywane na blockchainie (formie cyfrowej księgi rachunkowej).