PSX Extreme 306 od dziś w kioskach i wersji cyfrowej!
Do kiosków i Empików zawitał najnowszy, 306 numer PSX Extreme. Spędziliśmy kilka godzin z PlayStation VR 2 i sprawdziliśmy jak przez ostatnie siedem lat rozwijał się rynek wirtualnej rzeczywistości wybierając tytuły, które najlepiej oddają doświadczenie w goglach VR. Opowiadamy o historii Dragon Age, sprawdzamy ile kosztowały najdroższe gry na rynku i czy tworzenie nowych produkcji to proces, który może przestać być rentowny, a także przypominamy na czym polegał fenomen platynowych wydań gier na pierwsze PlayStation. Przyglądamy się też modzie na gamingowe gastro, a w numerze znajdziecie też playtesty, testy nowych urządzeń (choćby nowej, przenośnej konsoli Evercade), a także sporo dużych recenzji wliczając w to Dziedzictwo Hogwartu, remake Dead Space czy Forspoken.
Z przeprowadzonej ankiety, maili, rozmów i postów na forum wynika, że czytelnicy PSX Extreme nie chcieliby na łamach magazynu pełnoprawnej obecności pecetów. Ja to szanuję i akceptuję, bo mam w sumie podobne zdanie i nie uważam, że przyciągnęłoby to nagle falę nowych czytelników szukających w miesięczniku, takim jak PSX Extreme, testu nowej karty graficznej od Nvidii. To tak nie działa.
Patronite PSX Extreme
Inna sprawa, że dziś błyskawicznie zaciera się granica między graniem na PC i graniem na konsolach. Xbox i komputery to już praktycznie jedna rodzina, Sony wypuszcza swoje największe hity na „blaszaki”, co jeszcze kilka lat temu postrzegane byłoby jak sciencie-fiction, a SteamDeck jak żaden inny sprzęt zintegrował konsole i pecety tworząc między nimi trwały pomost. Kilka osób w redakcji, które jeszcze wczoraj w pecetach widziały tylko narzędzie do przeglądania internetu i oglądania YouTube’a, dziś gra na SteamDecku uznając go za „członka rodziny”. Może i czarną owcę, ale kochać trzeba! I choć nie chcecie pełnej obecności komputerów w magazynie, większość z Was nie miała nic przeciwko, by przy oceniaczce w recenzjach pojawiła się informacja, że gra jest dostępna również na PC, a i okazjonalne recenzje tych największych perełek szykowanych również na konsole, nie sprawią, że zaczniecie wysyłać do redakcji koperty z wąglikiem.
PSX Extreme 306 na allegro
Tak, dostałem sporo korespondencji od czytelników PIXEL-a czy CD Action z pytaniami czy PSX Extreme, w momencie gdy pozostał obecnie jedynym miesięcznikiem o grach, pójdzie odważniej w PC, esport i testy akcesoriów gamingowych. Tutaj odpowiedź jest prosta – to nie byłby już MÓJ magazyn. Magazyn, którego tworzenie sprawia mi co miesiąc masę radości i jest, tak jak w przypadku redaktorów piszących na łamy Szmatławca, sumą doświadczeń składających się na to, jak postrzegamy naszą pasję. Tutaj naprawdę nikt nie robi tego dla zarobków, bo przecież doskonale wiemy jakie są stawki w prasie i że kasa płynie dzisiaj przede wszystkim do internetu, Youtuberów i TikTokerów. I nie można się na to obrażać, trzeba robić swoje. Ale te 15-20 tysięcy mniej lub bardziej regularnych czytelników pisma to osoby, które są z nami od lat, które kochają magazyn tak jak my i wierzą, że będzie żył 100 lat i jeden dzień dłużej. I to przede wszystkim dla nich tworzymy PSX Extreme.
Ostatnie sztuki wydania specjalnego o Pegasusie
Dlatego wejście w rynek PC na zasadach, na jakich działa CD Action, czy działał PIXEL, byłby strzałem w społeczność i nas samych. Chcemy pisać o grach, popkulturze, trendach na rynku, dostarczać ciekawą publicystykę, analizy, wywiady i pod tym kątem miejsce dla pecetów w PSX Extreme jest. Ale to żadna nowość – ono było tu od dawna. Gdy pisaliśmy o Steamie, testowaliśmy konkurencyjne dla PS VR gogle, bawiliśmy się SteamDeckiem czy recenzowaliśmy Half-Life: Alyx i Diablo Immortal. To jest droga, jaką podążamy. Nie analiza kart graficznych, porównań procesorów i testowania czy tytuł pójdzie mi w 4K na kompie za 3 koła, a przede wszystkim GRANIE i GRY samo w sobie, jako część nas i część szeroko pojętej rozrywki. Być może to zła droga, być może powinniśmy otworzyć się teraz „na wszystko”, ale nie byłoby to prawdziwe. Co miesiąc dostarczamy Wam 116 stron i jesteśmy tu ponad 25 lat. Jeśli mamy zejść ze sceny, to chcemy to zrobić na naszych warunkach.
Żyjemy w blisko 40 milionowym kraju, w którym tysiące osób deklaruje regularne granie, a nowe produkcje reklamowane są w kinach, na przystankach i bilbordach na skalę, o jakiej jeszcze 10-15 lat temu nie było mowy. Skoro w takich okolicznościach nie ma w kioskach miejsca nawet na 2-3 regularnie ukazujące się miesięczniki o grach, to może faktycznie jesteśmy już skansenem dla wybranych? Osobiście trzymam kciuki, aby ten skansen trwał jak najdłużej.
TEMATY NUMERU
PlayStation VR2 – pierwsze wrażenia
Wirtualna rzeczywistość – siedem lat po reaktywacji
Ile kosztują gry?
Tim Burton: Krzywo, straszno i śmiesznie
CO NOWEGO
Wild Hearts
Lightyear Frontier
Minecraft Legends
The Lords of the Fallen
Picade Arcade Machine - test
Evercade EXP - test
DualSense Edge - test
PLAYTESTY
Wo Long: Fallen Dynasty
Sherlock Holmes: The Awakened
RECENZJE
Forspoken
Age of Empires II: Definitive Edition
Wanted: Dead
Season: A Letter to the Future
SpongeBob Kanciastoporty: The Cosmic Shake
Dead Space
ATONE: Heart of the Elder Tree
Risen
Dziedzictwo Hogwartu
Collosal Cave
Backfirewall_
OddBallers
Deliver Us Mars
Fashion Police Squad
Neptunia Sisters VS Sisters
Hi-Fi Rush
HARDKOR
Heroiny w innym świecie
Praca w branży o projektowaniu i produkcji gier taktycznych
Gamingowe gastro
Oblicza wojny
Myszaq lubi
RETRO
The Legend of Zelda - Ocarina of Time - retrorecenzja
Carmageddon - zabójcza prędkość
Kolekcja Platinum - jak to kiedyś uwielbialiśmy kupować pudełka
ULRDABBA czyli baśń o chłopcu z Bulowic i mężczyźnie zmienionym w pszczołę
Nowe gry na stare konsole - PS5 czy XSX? Może wciąż wystarczy NES
Dragon Age - Pasja, presja, przypadek
FELIETONY
Fabularna tawerna [Zax]
Savepoint [Michał Walkiewicz]
Dwóch zgryźliwych tetryków [Mielu / Marcellus]
Na piechotę [Piechota]
Od gracza dla graczy [Mazzi]
Okiem maniaka [Roger]
STAŁE RUBRYKI
Co nowego
Ohayo Nippon
Dobre, bo polskie
Hyde Park
Headshot
Region Filmowy
Comix Zone
KDPSX - komiks Śledzia
Graczpospolita
Listy
Patronite
PROSIMY NIE PODAWAĆ OCEN GIER ZRECENZOWANYCH W TYM NUMERZE!
PRENUMERATA zostanie wysłana - poniedziałek 13 lutego. W przypadku jakichkolwiek kłopotów z dostawą, opóźnień lub innych problemów - prosimy o maile na [email protected] lub posty w tym temacie.
Informacje o najnowszym PE znajdziecie także na naszym profilu facebookowym