PS5 vs. XSX — wydajność kontra moc. Dlaczego gry działają lepiej na PlayStation 5, mimo mniejszej mocy?

Gry
10276V
XSX i PS5
Łukasz Musialik | 01.07, 17:44

Na papierze Xbox Series X ma wyraźną przewagę sprzętową nad PlayStation 5, z 12 teraflopami mocy GPU i przepustowością pamięci do 560 GB/s, podczas gdy PS5 oferuje 10,23 TF i 448 GB/s.

Jednak w praktyce często obie konsole osiągają podobne wyniki, a w niektórych przypadkach gry na PS5 działają lepiej. Digital Foundry Weekly odkryło, że głównym powodem jest bardziej efektywny kompilator GPU w PS5 oraz lepszy dostęp do niskopoziomowych API, które pozwalają deweloperom lepiej wykorzystać potencjał konsoli Sony.

Dalsza część tekstu pod wideo

Mark Cerny, architekt PS5, już w 2020 roku mówił o przewadze szybszego taktowania procesora graficznego PS5, co może wpływać na lepszą wydajność w niektórych zadaniach. Chociaż Xbox Series X ma więcej jednostek obliczeniowych, PS5 nadrabia to wyższą częstotliwością taktowania, dzięki czemu niektóre silniki gier radzą sobie lepiej na konsoli Sony.

Pomimo tych różnic, Xbox Series X ma swoje zalety, takie jak standaryzacja na DirectX 12 i DXR ray tracing, co ułatwia deweloperom przenoszenie gier między konsolami a PC. Dodatkowo, funkcje takie jak zmienna częstotliwość odświeżania (VRR) sprawiają, że niektóre gry mogą z kolei działać płynniej na Xboxie.

Podsumowując, różnice w wydajności między PS5 a Xbox Series X wynikają głównie z różnic w środowisku programistycznym i architekturze sprzętowej obu konsol. Choć Xbox Series X jest teoretycznie potężniejszy, lepsza optymalizacja PS5 często daje jej przewagę w praktycznych zastosowaniach.

Źródło: Digital Foundry

Komentarze (235)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper