AI obala teorie spiskowe. Pierwsze wyniki badań są imponujące
Najnowsze badania opublikowane w prestiżowym czasopiśmie "Science" wskazują, że sztuczna inteligencja może stać się kluczowym narzędziem w walce z teoriami spiskowymi. Zespół naukowców pod przewodnictwem Thomasa Costello z American University w Waszyngtonie wykorzystał generatywnego chatbota opartego na modelu językowym GPT-4 Turbo OpenAI do konfrontowania ludzi z ich błędnymi przekonaniami.
W eksperymencie wzięło udział ponad 1000 uczestników reprezentujących zróżnicowaną próbę populacji USA. Każdy z nich dzielił się teorią spiskową, w którą wierzył, oraz motywacjami stojącymi za tym przekonaniem. Chatbot odpowiadał szczegółowymi informacjami i kontrargumentami, podkreślając fakty i dowody obalające teorie spiskowe.
Wyniki były zaskakujące: po interakcji z chatbotem pewność uczestników co do swoich przekonań spadła średnio o 21%. Co ważniejsze, 25% osób, które początkowo były mocno przekonane do swoich teorii, wykazało oznaki niepewności. Ta zmiana nastawienia utrzymywała się nawet po dwóch miesiącach, co sugeruje trwały wpływ interakcji ze sztuczną inteligencją.
Mimo pozytywnych rezultatów autorzy badania zwracają uwagę na pewne ograniczenia. Uczestnikami byli płatni użytkownicy, więc nie jest pewne, czy te same efekty zaobserwowano by u osób z głębiej zakorzenionymi przekonaniami. Ponadto generatywna sztuczna inteligencja może czasem tworzyć nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje. Aby zapewnić wiarygodność, odpowiedzi chatbota były weryfikowane przez profesjonalnych, tzw. fact-checkers.
Pandemia COVID-19 spotęgowała problem szybkiego rozprzestrzeniania się dezinformacji i teorii spiskowych, które wykorzystują strach i niepewność społeczeństwa. W erze cyfrowej walka z tym zjawiskiem staje się palącym wyzwaniem.
Czy sojusz człowieka i sztucznej inteligencji może być kluczem do skutecznego przeciwdziałania dezinformacji? Wyniki badania dają nadzieję, że technologia może wspierać nas w korygowaniu błędnych przekonań i promowaniu faktów opartych na nauce.