AMD FSR 4.0 wprowadzi skalowanie oparte na sztucznej inteligencji
AMD zamierza wprowadzić znaczące zmiany w swojej technologii upscalingu obrazu. W nowej wersji FidelityFX Super Resolution 4.0 pojawi się skalowanie oparte na sztucznej inteligencji (AI), co stanowi odejście od dotychczasowych metod analitycznych i algorytmicznych stosowanych w poprzednich wersjach FSR.
Wersja FSR 3.0 oraz 3.1 wprowadziły już generowanie klatek, które zauważalnie poprawia wydajność gier, jednak najnowsza iteracja obiecuje jeszcze więcej. Podczas wywiadu na targach IFA 2024, Jack Huynh, dyrektor działu Computing and Graphics w AMD, ogłosił, że FSR 4.0 skupi się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji do zwiększenia wydajności skalowania. Do tej pory AMD opierało się głównie na technikach analitycznych i algorytmicznych, ale nadchodząca wersja FSR ma korzystać z modeli uczenia maszynowego trenowanych na obrazach o wysokiej rozdzielczości, co pozwoli na uzyskanie jeszcze lepszej jakości obrazu przy jednoczesnym zwiększeniu liczby klatek na sekundę.
Wprowadzenie AI do FSR może również przynieść korzyści w kwestii efektywności energetycznej, co jest szczególnie istotne w przypadku handheldów do gier. Sztuczna inteligencja mogłaby zoptymalizować wykorzystanie zasobów, wydłużając czas pracy na baterii. Warto zaznaczyć, że konkurencja w postaci NVIDIA DLSS, wykorzystująca rdzenie Tensor do zadań związanych z AI, już od jakiegoś czasu dominuje w tej dziedzinie, ale AMD nie chce pozostać w tyle. Włączenie AI do FSR może wzmocnić pozycję AMD na rynku i uczynić technologię bardziej konkurencyjną względem rozwiązań NVIDIA.
Nowa wersja FSR 4.0 z technologią AI to krok, który może znacząco wpłynąć na przyszłość gier, zwłaszcza w kontekście optymalizacji wydajności i jakości wizualnej na różnych urządzeniach, w tym na urządzeniach przenośnych i obecnych konsolach - o ile będzie dostępna na PlayStation 5 i Xbox Series X/S.