Legendy gier wideo walczą o cyfrowe dziedzictwo. John Romero wściekły za zamknięcie Game Informer
Nagłe zamknięcie Game Informer i usunięcie jego internetowych archiwów wywołało falę krytyki w branży gier. Wśród krytyków tej decyzji znaleźli się Jordan Mechner, twórca serii Prince of Persia, oraz John Romero, współtwórca kultowych strzelanek takich jak DOOM i Quake.
Obaj deweloperzy, w rozmowie z historykiem gier Kelseyem Lewinem i byłym dziennikarzem Game Informera, Benem Hansonem, podkreślili znaczenie ochrony dziedzictwa branży gier wideo. Mechner i Romero, znani ze swojego zaangażowania w zachowanie historii gier, przekazali swoje osobiste archiwa do Strong Museum of Play w Rochester, w stanie Nowy Jork.
Jordan Mechner wyraził zaniepokojenie działaniami niektórych wydawców, którzy próbują ograniczać dostęp do treści cyfrowych. Podkreślił, że jego własna twórczość była inspirowana i wzbogacana dzięki dostępowi do bibliotek i archiwów. Romero z kolei zwrócił uwagę na paradoks obecnych czasów - mimo łatwości cyfrowej archiwizacji, niektóre firmy decydują się na usuwanie wartościowych treści.
Obaj twórcy wydali niedawno swoje biograficzne książki: "Replay: Memoir of an Uprooted Family" oraz "DOOM Guy: Life in First Person", które stanowią istotny wkład w dokumentację historii gier wideo.
Deweloperzy podkreślili również kluczową rolę organizacji takich jak Internet Archive w zachowywaniu cyfrowego dziedzictwa. Wyrazili poparcie dla misji tych instytucji, uznając je za niezbędne dla ochrony kultury cyfrowej.
Wypowiedzi Mechnera i Romero rzucają światło na szerszy problem w branży gier - napięcie między komercyjnymi interesami korporacji a potrzebą zachowania historii medium dla przyszłych pokoleń. Całą rozmowę znajdziecie poniżej.