40 lat temu autorzy Elite dokonali niemożliwego

Gry
693V
Elite
Bartosz Dawidowski | 20.09, 11:02

Gdy David Braben oraz Ian Bell tworzyli Elite w 1984 roku wszyscy mówili im, że to co próbują zrobić jest niemożliwe. Okazało się, że jest jednak inaczej.

David Braben i Ian Bell zmieścili w 1984 roku ogromną galaktykę w zaledwie 22 kilobajtach pamięci komputera BBC Micro. Deweloperzy całymi miesiącami walczyli o zmniejszenie rozmiarów swojego kosmicznego dzieła o pojedyncze bajty, korzystając z wielu programistycznych sztuczek. Ostatecznie udało im się stworzyć jedną z najbardziej przełomowych gier w historii, z akcją w pełnym środowisku 3D, co było w tych czasach bezprecedensowym osiągnięciem. Grę dla dorosłych odbiorców, w czasach gdy cyfrowa rozrywka wciąż traktowana była, jako rozrywka dla dzieci.

Dalsza część tekstu pod wideo

Elite, które pojawiło się na rynku 20 września 1984 roku, odniosło gigantyczny sukces na BBC Micro i szybko zaczęły powstawać konwersje i ulepszone wydania gry, wraz z szybkim pojawianiem się coraz mocniejszego hardware'u na rynku.

Najświeższa odsłona Elite, czyli Elite Dangerous pojawiła się na rynku w 2014 roku. Sieciowa gra, w której można eksplorować Drogę Mleczną w skali 1:1 (z 400 miliardami gwiazd) jest wciąż rozwijana. Ostatnie duże rozszerzenie Odyssey spotkało się jednak ze sporą krytyką, głównie za słabą optymalizację. Po kilku aktualizacjach Odyssey zostało jednak naprawione, a obecnie Elite znów jest mocniej wspierane. Co kilka miesięcy otrzymujemy nowe statki, co pozwala z optymizmem patrzeć na przyszłość tego przedsięwzięcia Frontier Development.

Źródło: Własne/YouTube

Komentarze (8)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper