40 lat temu autorzy Elite dokonali niemożliwego
Gdy David Braben oraz Ian Bell tworzyli Elite w 1984 roku wszyscy mówili im, że to co próbują zrobić jest niemożliwe. Okazało się, że jest jednak inaczej.
David Braben i Ian Bell zmieścili w 1984 roku ogromną galaktykę w zaledwie 22 kilobajtach pamięci komputera BBC Micro. Deweloperzy całymi miesiącami walczyli o zmniejszenie rozmiarów swojego kosmicznego dzieła o pojedyncze bajty, korzystając z wielu programistycznych sztuczek. Ostatecznie udało im się stworzyć jedną z najbardziej przełomowych gier w historii, z akcją w pełnym środowisku 3D, co było w tych czasach bezprecedensowym osiągnięciem. Grę dla dorosłych odbiorców, w czasach gdy cyfrowa rozrywka wciąż traktowana była, jako rozrywka dla dzieci.
Elite, które pojawiło się na rynku 20 września 1984 roku, odniosło gigantyczny sukces na BBC Micro i szybko zaczęły powstawać konwersje i ulepszone wydania gry, wraz z szybkim pojawianiem się coraz mocniejszego hardware'u na rynku.
Najświeższa odsłona Elite, czyli Elite Dangerous pojawiła się na rynku w 2014 roku. Sieciowa gra, w której można eksplorować Drogę Mleczną w skali 1:1 (z 400 miliardami gwiazd) jest wciąż rozwijana. Ostatnie duże rozszerzenie Odyssey spotkało się jednak ze sporą krytyką, głównie za słabą optymalizację. Po kilku aktualizacjach Odyssey zostało jednak naprawione, a obecnie Elite znów jest mocniej wspierane. Co kilka miesięcy otrzymujemy nowe statki, co pozwala z optymizmem patrzeć na przyszłość tego przedsięwzięcia Frontier Development.