Microsoft przestawia DirectX na standard SPIR-V. Zaczynamy nową erę rozwoju open-source
Microsoft ogłosił znaczący krok w rozwoju DirectX, który teraz będzie opierał się na otwartym standardzie SPIR-V jako formacie wymiany dla shaderów.
Dotychczas DirectX wykorzystywał DXIL (DirectX Intermediate Language), jednak zmiana na SPIR-V ma na celu dostosowanie się do standardów branżowych, które są już powszechnie wykorzystywane przez gigantów takich jak Intel, AMD czy Qualcomm. Zmiana ma ułatwić kompatybilność shaderów na różnych urządzeniach, co jest kluczowe w świecie coraz bardziej złożonych technologii graficznych. Microsoft ściśle współpracuje z zespołem SPIR-V z Khronos Group, celem zagwarantowania płynnej adaptacji standardu. Proces ten będzie niestety rozłożony na kilka lat, ponieważ wymaga skomplikowanej i złożonej transformacji ekosystemu DirectX.
Według Neila Trevetta, prezesa Khronos Group, ta współpraca przyniesie korzyści zarówno dla Direct3D, jak i całego ekosystemu graficznego. Przejście na SPIR-V zapewni łatwiejszą integrację nowych funkcji i innowacji GPU, co z kolei umożliwi szybszy rozwój technologii graficznych. Microsoft podkreśla, że rzeczona inwestycja ma fundamentalne znaczenie dla dalszego rozwoju platformy DirectX.
Nowa era współpracy z Khronos i wdrożenie SPIR-V ma na celu nie tylko usprawnienie działania DirectX, ale także stworzenie bardziej spójnego i uniwersalnego środowiska dla deweloperów na całym świecie. Kto wie, może to też będzie odpowiedź na słowa Phila Spencera, który zasugerował, że największym problemem grania na PC jest dzisiaj... Windows.