Hity od Naughty Dog błyszczą na PS5 Pro! Płynność i rozdzielczość na najwyższym poziomie?
Digital Foundry przeprowadziło szczegółowe testy obu części The Last of Us w wersjach Remastered na konsoli PS5 Pro, skupiając się na zmianach graficznych i wydajności wprowadzonych dzięki nowemu trybowi „Pro Mode”.
W analizie porównano również wersje z PC, w tym z wykorzystaniem technologii skalowania obrazu, takich jak NVIDIA DLSS i AMD FSR.
Wersje Remastered The Last of Us korzystają z Pro Mode, który oferuje natywną rozdzielczość 1440p przy 60 FPS, skalowalną do 4K za pomocą technologii PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). Digital Foundry podkreśla wyraźne ulepszenia wizualne:
- Większa ilość detali, w tym bardziej wyraziste liście i i inne elementy środowiska, dzięki precyzyjniejszej rekonstrukcji obrazu
- Eliminacja artefaktów, które były widoczne w podstawowym PS5
- Jednakże, podobnie jak w przypadku Silent Hill 2, technologia PSSR miewa problemy z cieniowaniem
W przypadku monitorów z odświeżaniem 120 Hz, PS5 Pro zyskuje przewagę, oferując wzrost liczby klatek na sekundę o około 30% względem podstawowego PS5. Dzięki temu gracze mogą cieszyć się płynniejszym działaniem gry, szczególnie w dynamicznych sekwencjach akcji.
Porównanie PSSR z DLSS i FSR na PC
Digital Foundry porównało PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) z innymi popularnymi rozwiązaniami skalowania obrazu dostępnymi na PC, takimi jak NVIDIA DLSS i AMD FSR, analizując szczególnie The Last of Us Part 1.
FSR
- Statyczne sceny: FSR wypada lepiej niż PSSR, oferując ostrzejszy obraz
- Dynamiczne sekwencje: W ruchu PSSR wypada już nieco lepiej, minimalizując rozmycie i artefakty, co podkreśla wyższość systemów opartych na sztucznej inteligencji w dynamicznych warunkach
DLSS
- Jakość obrazu: NVIDIA DLSS nadal oferuje ostrzejsze i bardziej szczegółowe obrazy niż PSSR. Jednak jak zauważono, Sony wciąż ma przestrzeń, aby ulepszyć i dorównać poziomowi DLSS
Testy przeprowadzone przez Digital Foundry pokazują, że PS5 Pro wprowadza istotne ulepszenia w przypadku The Last of Us Part 1 i Part 2 Remastered, zarówno pod względem wydajności, jak i jakości wizualnej. Mimo że PlayStation Spectral Super Resolution nie dorównuje jeszcze DLSS, jest to obiecująca technologia, która w przyszłości może konkurować z innymi systemami do skalowania obrazu.