Microsoft próbuje zmonopolizować tworzenie gier na PC? Tak twierdzi szef Epic Games, a Microsoft odpowiada
Amerykańska korporacja w tym tygodniu przedstawiła swoją wizję Uniwersalnej Platformy Windows, która ma zjednoczony wszystkich graczy na komputerach osobistych. Jak się jednak okazuje, nie wszystkim podoba się taki pomysł i krytyczny głos w dyskusji wyraził szef Epic Games. Tim Sweeney twierdzi, że Microsoft zamierza zmonopolizować tworzenie produkcji na PC.
The Guardian opublikował dzisiaj bardzo ciekawy artykuł, w którym Tim Sweeney wyraża swoje krytyczne zdanie na temat Uniwersalnej Platformy Windows. Szef Epic Games stwierdził, że właśnie jesteśmy świadkami najbardziej agresywnego ruchu w historii Microsoftu, ponieważ Amerykanie narzucają twórcom i graczom korzystanie ze swojej platformy.
Deweloper nie może zrozumieć, dlaczego MS zamierza wprowadzić swoją zamkniętą platformę, gdy w Steam posiada już 100 milionów użytkowników i wszystkie istotne firmy wspierają propozycję Valve:
„Steam jest dynamicznie rozwijany i posiada ponad 100 milionów użytkowników i ponadto wydawcy tacy jak Adobe, Autodesk, Blizzard, Riot Games oraz EA sprzedają swoje produkty bezpośrednio klientom. Sytuacja Microsoftu jest jednak kłopotliwa. 7 miesięcy po uruchomieniu Windows Store wraz z Windows 10, aplikacja nadal nie posiada najlepszych gier i wielu znaczących aplikacji, które są istotne dla PC. Gdzie jest Photoshop? Grand Theft Auto V? FIFA 16?”
Sweeney podkreśla, że twórcy i wydawcy indie cenią sobie bezpośredni kontakt z konsumentem, jednak w przypadku platformy Microsoftu nie ma mowy o takiej współpracy. Deweloper z Epic Games jednoznacznie zwiastuje „śmierć Uniwersalnej Platformy Windows”:
„Moim zdaniem, jeśli Microsoft nie zobowiązuje się do otworzenia Uniwersalnej Platformy Windows PC, to UPW może, powinno, a nawet musi umrzeć w skutek krytycznej reakcji naszej branży. Gracze, deweloperzy oraz wydawcy po prostu nie mogą zaufać UPW jako platformie tak długo, jak Microsoft będzie publikował wymijające, niejednoznaczne i podstępne odpowiedzi na temat przyszłości UPW.”
Warto przy tym zaznaczyć, że Tim miał przyjemność porozmawiać z Philem Spencerem przed ogłoszeniem wszystkich szczegółów Uniwersalnej Platformy Windows i miał nadzieję, że jego krytyczna opinia zmusi szefów Microsoftu do zmian niektórych decyzji, ale Amerykanie postanowili nie brać pod uwagę jego komentarzy.
Po opublikowaniu tego krytycznego artykułu dość szybko pojawiła się odpowiedź korporacji z Redmond, w której Kevin Gallo – wiceprezes marki Windows – zapowiada, że nie jego firma nie zamierza zniszczyć rynku PC:
„Uniwersalna Platforma Windows jest w pełni otwartym ekosystemem dającym każdemu deweloperowi możliwość obsługiwania sklepu. Platforma jest nieustannie udoskonalana dla deweloperów, na przykład w listopadowej aktualizacji Windows 10, umożliwiliśmy ludziom łatwe korzystanie z aplikacji, bez wymaganego UX. Chcemy, by Windows był najlepszą platformą deweloperską wykorzystującą technologię i oferującą narzędzia, które pomogą programistom tworzącym w HTML/JavaScript, .NET and Win32, C+ + oraz Objective-C przenieść swój kod do systemu Windows i zintegrować go z Uniwersalną Platformą Windows. Z Xamarin, deweloperzy UWP mogą nie tylko dotrzeć do wszystkich urządzeń z Windows 10, ale mogą również korzystać z dużego procentu kodu C# i dostarczyć w aplikacje mobilne dla iOS i Android. Przygotowaliśmy w ostatnim czasie również blog dla naszych narzędzi programistycznych.”