Prawie 116 mln zł na rozwój branży gier! CD Projekt, Techland i inne studia z dofinansowaniami rządowymi
We wrześniu wspominałem na portalu o programie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które postanowiło przeznaczyć wiele milionów złotych dla twórców gier. Zespoły deweloperskie przedstawiły swoje propozycje i dzisiaj poznaliśmy projekty, które otrzymają gotówkę.
Na witrynie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pojawiło się podsumowanie I konkursu programu sektorowego GameINN. Początkowo otrzymaliśmy zapowiedź przeznaczenia 80 mln zł na rozwój polskiej branży gier, ale w ostateczności twórcy otrzymają aż 116 mln zł!
Tak projekt podsumował wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin:
"Chcemy unowocześnić polską gospodarkę - temu służyć ma między innymi Strategia Gowina. Bardzo precyzyjnie diagnozujemy wyzwania i szanse, jakie stoją przed nami i kierujemy strumień pieniędzy dokładnie tam, gdzie mogą przynieść najlepsze efekty. Takim obszarem jest niewątpliwie branża gier, gdzie mamy duży potencjał intelektualny i kreatywny. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego będzie wspierać twórców tej branży - w styczniu przyszłego roku ruszy kampania społeczna, która będzie promować kodowanie i programowanie."
Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie 2023 roku. Tak sprawę skomentował prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju:
"Wspierając rozwój branży gier video przyczyniamy się nie tylko do zwiększenia konkurencyjności polskich firm na globalnym rynku, ale także do powstawania technologii i narzędzi, które będą służyć szerokiemu gronu odbiorców. Tworzone przez nie rozwiązania mogą bowiem znaleźć zastosowanie w różnych dziedzinach życia, np. edukacji czy medycynie. Wyłonione w I konkursie GameINN projekty to dowód na to, że nasi przedsiębiorcy mają ambicje, by wyznaczać trendy w branży"
W programie postanowiono docenić 38 nowatorskich projektów, w tym między innymi:
- CD PROJEKT - City Creation - kompleksowa technologia służąca do kreacji "żywego", grywalnego w czasie rzeczywistym, miasta o wielkiej skali, która bazuje na zasadach, sztucznej inteligencji i automatyzacji oraz uwzględnia opracowanie innowacyjnych procesów i narzędzi wspierających tworzenie najwyższej jakości gier z otwartym światem - 9 935 394,75 zł
- CD PROJEKT - Seamless Multiplayer - kompleksowa technologia umożliwiająca tworzenie unikalnej rozgrywki dla wielu graczy, uwzględniająca wyszukiwanie przeciwników, zarządzanie sesją, replikację obiektów oraz wsparcie różnorodnych trybów rozgrywki razem z unikalnym zestawem dedykowanych narzędzi - 6 677 368,30 zł
- CD PROJEKT - Cinematic Feel - kompleksowa technologia umożliwiająca dostarczanie unikalnej, filmowej jakości w grach RPG z otwartym światem, uwzględniająca również innowacyjne rozwiązania procesowe i unikalny zestaw dedykowanych narzędzi - 4 869 327,62 zł
- CD PROJEKT - Animation Excellence - kompleksowa technologia umożliwiająca znaczny wzrost jakości i produktywności skomplikowanych animacji ciała i twarzy na potrzeby gier RPG z otwartym światem, uwzględniająca również innowacyjne rozwiązania procesowe i unikalny zestaw dedykowanych narzędzi - 6 452 510,88 zł
- GOG Poland - System generycznego wsparcia cross-platformowej rozgrywki wieloosobowej w grach komputerowych dla najpopularniejszych konsol i systemów operacyjnych - 1 578 855,49 zł
- The Farm51 - Przeprowadzenia prac badawczych z zakresu hiper-realistycznej balistyki pocisków i pancerzy, foto-realistycznej wizualizacji środowiska oraz współpracy użytkowników online oraz opracowanie prototypu interaktywnego symulatora pola walki o budowie modułowej opartego o symbiozę środowiska AR (rozszerzona rzeczywistość) i VR (wirtualna rzeczywistość) - 2 334 353,62 zł
- The Farm 51 - Skonstruowanie nowych i rozbudowa już istniejących narzędzi i technik służących do tworzenia fotorealistycznej grafiki 3D na potrzeby najnowszych aplikacji interaktywnych i wirtualnej rzeczywistości w ramach rozwijanej technologii Reality 51 - 3 733 129,85 zł
- CI GAMES - LADAI (Tytuł Roboczy) - 2 424 124,52 zł
- CI GAMES -Opracowanie innowacyjnej technologii opartej o zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji dedykowane do generowania otoczenia gracza, w tym tłumu oraz stada zwierząt - 4 883 207,60 zł
- FLYING WILD HOG - Opracowanie innowacyjnej technologii silnika graficznego RoadHog 2 - 3 695 620,60 zł
- Techland - Opracowanie nowatorskiej technologii wspierania efektywności produkcji zaawansowanych technologicznie gier AAA - 3 730 151,57 zł
- Techland - "Opracowanie grywalnego prototypu interakcji z przeciwnikami nietypowych rozmiarów, dla gier z kategorii FPP, action-RPG, rozgrywanej w autorskim świecie fantasy, z wykorzystaniem technologii DirectX12."- 592 361,64 zł
- Bloober Team - Opracowanie samouczącego się się systemu automatycznego modelowania spersonalizowanych wariantów rozgrywki w czasie rzeczywistym w grach z gatunku horror, w oparciu o interpretację reakcji i psychologii gracza - 10 220 540,98 zł
- GameDesire - Opracowanie systemu usług sieciowych dla gier i aplikacji mobilnych w oparciu o rozwiązania kontenerowe w chmurze - platofrmy SGS - 1 464 934,22 zł
Tutaj znajdziecie wszystkie projekty. Warto zaznaczyć, że w ramach programu sektorowego zostaną ogłoszone jeszcze 3 konkursy. Następny z budżetem 55 mln zł rozpocznie się 3 kwietnia, a wnioski można przesyłać od 5 maja do 6 lipca.