Wykrywacz premier: Mafia II
ukaże się na europejskich półkach sklepowych za równe 6 dni. Czy warto wydać na ten tytuł swoje ciężko zarobione pieniądze? Redakcja PS3Site prześledziła dla Was najważniejsze znane nam fakty na temat produkcji 2K Czech z nadzieją, iż "Wykrywacz" pomoże Wam w dokonaniu jak najwłaściwszego wyboru. Kasa nie rośnie bowiem na drzewach!
Mafia II ukaże się na europejskich półkach sklepowych za równe 6 dni. Czy warto wydać na ten tytuł swoje ciężko zarobione pieniądze? Redakcja PS3Site prześledziła dla Was najważniejsze znane nam fakty na temat produkcji 2K Czech z nadzieją, iż "Wykrywacz" pomoże Wam w dokonaniu jak najwłaściwszego wyboru. Kasa nie rośnie bowiem na drzewach!
W redakcji zwróciliśmy uwagę na fakt, iż wielu z Was po ograniu udostępnionego jakiś czas temu dema zdecydowało się wycofać złożone wcześniej zamówienie przedpremierowe. I w sumie nie ma się czemu dziwić, gra w wersjach na PlayStation 3 oraz Xboxa 360 w prezentowanym demie wygląda wyraźnie gorzej od PC-towej, ale... omawiana wersja demonstracyjna jest prawdopodobnie przedawniona! Całe szczęście, że kilka dni po awanturze wywołanej w sieci okazało się - za pośrednictwem renomowanego GameSpotu - że demonstracyjne wersje gier przeznaczone na konsole stanowią stary wycinek kodu, z którego materiały prezentowane były kilka dobrych miesięcy wcześniej. Wedle relacji portalu, gra wygląda zdecydowanie lepiej niż w opublikowanej wersji demonstracyjnej, choć nadal bez jakichś rewelacji czy dzikiego szału. Wersje dla Xboxa 360 oraz PlayStation 3 nie różnią się praktycznie niczym, co zobrazowane zostało na wypuszczonych do sieci screenach, oczywiście wyjątkiem jest upośledzony wygląd trawy oraz niektórych elementów roślinności na PlayStation 3. Kolejny raz uspokajamy więc graczy. Mafia II prezentuje się graficznie lepiej, niż na udostępnionej ostatnimi czasy wersji demonstracyjnej. Choć w dalszym ciągu bez rewelacji, to zwyczajna rzemieślnicza robota. Żeby mieć pewność co do publikowanych na PS3Site informacji, zasięgnęliśmy opinii jednego z redaktorów PSX Extreme, który miał już do czynienia z kodem zdecydowanie nowszym, niż to udostępnione graczom. Potwierdza ona doniesienia GameSpotu. Poza tym, w poprzednim numerze PSX Extreme znalazł się obszerny playtest gry, w którym w ogóle nie ma mowy ani o spadkach płynności animacji, ani o rzekomo karykaturalnej oprawie wizualnej.
Czego możemy się spodziewać?
1.Przejmująca historia Vito Scarletty: Mafia II to nie kolejna sztampowa historyjka w stylu "od zera do bohatera". Vito Scarletta otrzymał wybór. Albo praca na rzecz włoskiej mafii, albo fabryka, w której poniżeniom z racji posady "pracownika fizycznego" nie byłoby końca. Wybrał opcję numer 1. I wcale nie chodzi mu o to, by dzięki ciężkiej pracy stać się donem rodziny. Twórcy z 2K Czech zapowiadają, iż fabularna oś gry w mniej więcej w połowie czasu pięcia się po hierarchicznej drabinie rodziny zaliczy tak niespodziewany twist fabularny, że graczy powinno wyrwać z butów. Nie zdradzono oczywiście szczegółów, ale nagle życia Vito zacznie walić się z dnia na dzień. Główny bohater stanie się zimny i oschły, co doprowadzi do emocjonalnych zgrzytów między nim, a jego największym przyjacielem imieniem Joe. Z oczywistych względów nie wiemy, czy historia Mafii II przebiję tę z części pierwszej wydanej wyłącznie na komputery klasy PC, ale w swojej klasie prawdopodobnie i tak nie będzie miała sobie równych na konsolach obecnej generacji. Tym bardziej, że zapowiada się zupełnie inaczej, niż kłamliwy amerykański sen zaserwowany w Grand Theft Auto IV czy historia mściciela Johna Marstona w Red Dead Redemption.
2.Prawie symulacyjny model jazdy: W Mafia II znajdzie się wszystko to, za co gracze pokochali część pierwszą. Będą więc samochodowe pościgi, strzelaniny "okno w okno" oraz ucieczki przed policją, podczas których gliniarze w ogóle nie będą mieli zamiaru się z nami cackać. Jeśli okażemy się dobrzy w manewrowaniu samochodem, najzwyczajniej w świecie poświęcą swój wóz, wbiją się na pełnej prędkości w nasz i korzystając z chwili oszołomienia spróbują zastrzelić kierowcę! Przy okazji jakichś mniejszych przestępstw pokroju kradzieży lub rozboju, będzie można stróżowi prawa - adekwatnie do prohibicjonistycznych czasów - wręczyć łapóweczkę. Wszystko to w kolaboracji z dwoma oddanymi do dyspozycji gracza modelami jazdy powinno dać piorunujący efekt. W trybie Arcade naprawdę trzeba będzie się postarać, by zaliczyć dzwon. Z kolei tryb symulacyjny został nazwany symulacyjnym trochę na wyrost, ponieważ z realną fizyką prowadzenia samochodu ma on tak naprawdę wspólnego tyle, co ja z kosmicznymi grami handlowymi. Nie zmienia to jednak faktu, iż maszynami steruje się w nim zauważalnie trudniej. Bardzo często wpadać będziemy w poślizgi, natomiast prowadząc samochody sportowe niejednokrotnie doświadczymy uczucia nadsterowności.
3.Empire Bay jako kalka Nowego Jorku: miasto, które będziemy mieli okazję zjeździć wszerz i wzdłuż najbardziej przypomina Nowy Jork lat pięćdziesiątych. Znalazło się w nim miejsce dla ogromnych wieżowców, monumentalnych mostów łączących jedną wyspę z drugą, amerykańskiego przedmieścia oraz włoskich dzielnic, których mieszkańcy zastraszeni są przez włoską mafię. Niestety, już dziś widać jak na dłoni, że miejscówki nie są sobie równe pod względem rozbudowania. W miejscach, w których toczy się akcja gry jak najbardziej - mamy do czynienia z gęstym ruchem ulicznym, bandą walających się przechodniów i tym podobnymi smaczkami, jednak spróbujcie choć trochę zboczyć z wyznaczonej trasy, a Waszym oczom ukaże się obraz industrialnych pustkowii. Empire Bay to ogromne, ale jednocześnie z deczka puste jak na sandboxowe standardy miasto. Czy to wada? Dla mnie nie, bowiem jestem zwolennikiem skondensowanej akcji. Mam jednak świadomość, iż miłośnikom tytułów Rockstar takie podejście do sprawy zwyczajnie się nie spodoba.
4.Zupełnie inna, niż GTA IV czy RDR: trzeba to jasno zaznaczyć. Mafia II będzie tytułem zupełnie innym niż GTA IV czy Red Dead Redemption, które zawierają wiele zadań, bez których naprawdę mogłyby się obejść. To raczej liniowa gra z otwartym światem, niż sandbox pełną gębą. Twórcy z 2K Czech poszli po rozum do głowy i zamiast rozdmuchanego oraz nudnego (w mojej osobistej opinii) sandboxa, zaoferują otwarty świat totalnie podporządkowany fabule oraz narracji. Nie ma podziału na cykl dnia oraz nocy, dzięki czemu unikniemy często kilkunastominutowego wystawania w odpowiednim miejscu tylko po to, by zgodnie z godziną 16:37 pojawiła się w nim postać zlecająca nam zadanie. Niektórzy powiedzą, że to ograniczenie swobody działań gracza. I będą mieli stuprocentową rację. Jeżeli jesteście zadeklarowanymi fanami tytułów od Rockstar, powinniście kilkukrotnie zastanowić się nad kupnem Mafii II. Do mnie jednak pewna ciągłość fabularna przemawia zdecydowanie głośniej, aniżeli świat w którym wykonuje idiotyczne zadania pokroju rozwożenia pizzy i zamalowywuję siedemnasty z dwudziestu grafficiarskich tagów naściennych. Wcale nie znaczy to jednak, że i Wam taki model rozgrywki bardziej przypadnie do gustu.
5.Dynamiczny system walki wręcz: 2K Czech zaprojektowali fajny patent. Otóż każdego przechodnia w grze można zaczepić, popchnąć lub szturchnąć, co niejednokrotnie kończy się uliczną bójką. W tym momencie Mafia II z TPP zamienia się w uproszczone mordobicie z kamerą uwidaczniającą najlepsze wykonywane przez walczących akcje. Bohater będzie mógł zadać cios mocny, lekki acz kontrujący cios przeciwnika lub łączyć je w improwizowane kombinacje. W pewnym momencie walki dochodzi również opcja wypłacenia oponentowi kopniaka w twarz, co równoznaczne jest z odpaleniem prostej i łatwoprzyswajalnej sekwencji Quick Time Events. Vito służył w wojsku, także również uniki przed ciosami przeciwników są mu nieobce. Wykonuje się je za pomocą konkretnych przycisków na padzie. Najważniejsze jednak, że uczestniczenie w bójkach niejednokrotnie będzie miało związek z samą linią fabularną. Potwierdzona została akcja z okładaniem po ryju wierzyciela rodziny Scarletti.
6.Klimat, klimat i jeszcze raz klimat: podobnie jak RDR udezyło z dniem premiery w twarz piekielnie dokładnym odwzorowaniem klimatów Dzikiego Zachodu, tak Mafia II zrobi prawdopodobnie to samo w przypadku amerykańskich lat 40-tych i 50-tych. Podczas gry odwiedzimy nielegalne pijalnie gorzałki, podziemne magazyny składujące narkotyki, nielegalny alkohol. Odwiedzimy także należące do mafijnych rodzin kluby, nie zawsze z pozytywnym skutkiem. Co ciekawe, różne okresy życia Vito Scarletty obrazowane będą poprzez z góry przewidzianą przez autorów aurę pogodową. Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem i Vito pragnie życ, programiści prezentują słońce, kwiaty i totalną sielankę w wydaniu Empire Bay. Ale gdy wszystko zacznie się walić na łeb na szyję... nadchodzi zima, mróz i cisza. W redakcji nie możemy się doczekać momentu odpalenia gry.
Komu może przypaść do gustu?
Zdecydowanie miłośnikom przeżywania wydarzeń nakreślonych fascynującą ścieżką fabularną. Autorzy mają jeden cel. Mianowicie sprawić, aby gracz spędzając czas z Mafią II czuł się jak realny uczestnik filmu o włoskiej mafii działającej na terenie Stanów Zjednoczonych. Jeśli uda im się osiągnąć wyznaczony sobie cel, to będzie to długa podróż, bowiem autorzy zapowiadają około 20 godzin rozgrywki. No i słuchając bohaterów gry, ich angielskiego we włoskim akcencie, przeplatanego jednocześnie głupimi wstawkami języka mieszkańców półwyspu Apenińskiego, nie mamy w redakcji wątpliwości, że tak właśnie będzie. Przy okazji chciałem tutaj odpowiedzieć na wielokrotnie zadawane przez Was w mailu pytanie. Tak, sklep PS3Site posiada w swojej ofercie Mafię II w polskiej, kinowej (napisy, oryginalne angielskie głosy postaci) wersji językowej. Redakcyjna prognoza dla tytułu 2K Czech to...
Tytuł: Mafia II
Gatunek:
TPP/Akcja
Platforma: PS3, wersja pudełkowa
Premiera europejska: 24 sierpnia 2010
Premiera polska: 27 sierpnia 2010
Dystrybutor PL: Cenega Poland
Wersja językowa: polska (napisy)
Demo na PSN: ogólnodostępne (stary kod gry)
Cena w sklepie PS3site: 199 PLN [przejdź do sklepu]