Elex to gra ogromna, której świat jest bardzo nieprzyjazny i przetrwanie w nim jest trudne nie tylko na początku, ale również w późniejszych etapach. Przygotowaliśmy dla Was poradnik, w którym dajemy wskazówki odnośnie tego, jak zacząć zabawę i co robić dalej. Ponadto dowiecie się, jak przyłączyć się do poszczególnych frakcji i co będziecie z tego mieć.
Elex poradnik - Ogólne porady
Elex zaczynamy bez porządnej broni ani specjalnego ekwipunku i trochę minie zanim zdobędziemy cokolwiek lepszego. Jednak nawet z lepszym sprzętem gra może sprawić trudności. Dlatego też przygotowaliśmy ogólne porady, które powinny pomóc w poznaniu fabuły.
Stan gry zapisujcie jak najczęściej
Twórcy Elex przygotowali kilka przydatnych funkcji w zapisywaniu stanu gry. Możemy nie tylko zapisywać grę ręcznie, ale również ustawić częstotliwość automatycznych zapisów – najwyższa to odstępy 3 minut. Ponadto możemy skorzystać z funkcji szybkiego zapisu. Wystarczy zatrzymać grę przyciskiem OPTIONS i nacisnąć trójkąt. Warto zapisywać jak najczęściej. Nie tylko kiedy spodziewacie się walki, ale również przed podjęciem rozmowy z kluczową postacią i rozpoczęciem misji. Wiele z nich można przejść na różne sposoby, ale nie zawsze niesie to oczekiwane skutki.
O tym, jak walczyć i co robić, aby przetrwać w świecie Elex
Warto mieć na uwadze, że świat Elex jest wysoce niebezpieczny niezależnie od regionu. Śmiercionośnych przeciwników można spotkać nie tylko po zapuszczeniu się w bardziej odległe krainy, ale już na samym początku. Często w towarzystwie grupki słabych przeciwników, pojawia się jeden, dla którego nasza postać jest zbyt słaba. Z początku gry warto się trzymać jednak okolic miasta Berserków, czyli Goliet. Po wykonaniu większości zadań można udać się dalej, czyli do Miasta pod Kopułą. Kolejne obszary najlepiej zwiedzać dopiero po zdobyciu 15. poziomu doświadczenia i przyłączeniu się do frakcji, kiedy to zdobędziemy lepszy ekwipunek. O tym jednak będzie w dalszej części poradnika.
Walka w Elex, jak można się spodziewać, jest dość toporna, ale wszystkiego można się nauczyć. Warto wiedzieć jakich przeciwników atakować w jaki sposób. Ciosy dzielą się na słabsze i szybsze oraz mocniejsze i wolniejsze. Możemy je łączyć w kombinacje i im dłuższe będą, tym szybciej zapełnimy pasek, który umożliwi zadanie ciosu specjalnego – najsilniejszego ze wszystkich. Do dyspozycji są jeszcze uniki i parowanie ciosów. Jednak każda z tych umiejętności, poza blokowaniem, zużywa energię widoczną w zaokrąglonym wskaźniku w lewym górnym rogu ekranu. Trzeba więc uważać, aby nie znaleźć się w sytuacji, w której nie możemy nawet wykonać uniku. Mniejszych przeciwników warto atakować serią krótkich ciosów, bo nawet one mogą ich ogłuszyć. Jeśli chodzi o większych, warto korzystać jedynie z silniejszych ciosów.
W Elex korzystać będziecie nie tylko z broni białej, ale również dystansowej. Pierwszą taką możecie znaleźć już na samym początku przygody. Trzeba mieć jednak na uwadze, że każda z broni dalekosiężnych wymaga odpowiedniej amunicji: pociski, strzały czy komórki energetyczne. Oprócz broni możemy korzystać jeszcze z magii. W czystej formie korzystają z niej jedynie Berserkowie, ale każda z frakcji ma swój odpowiednik. Jeśli chodzi o ataki magiczne, korzysta się z nich podobnie jak z broni dalekosiężnej – czyli celowanie i strzał. Jeśli już dobędziecie Miotacza PSI czy Magicznej Pięści, naciśnijcie R1 – w ten sposób będziecie mogli wybrać rodzaj ataku. Uważajcie jednak na atakowanie magią przeciwników znajdujących się blisko, bo możecie zranić samych siebie. Dodatkowo ataki obszarowe raniące kilku przeciwników naraz mogą ściągnąć ich uwagę nawet wtedy, gdy cele zajęte są naszymi towarzyszami.
Często jedynym wyjściem z trudnej walki jest po prostu ucieczka. Jeśli okaże się, że przeciwnik, który stanął na drodze, jest zbyt silny, pozostaje skorzystać ze sprintu bądź odrzutowego plecaka i uciec do bezpiecznego miejsca. Warto jednak mieć na uwadze, że niektórzy z przeciwników strzelają, więc nawet jeśli się od nich oddalicie, i tak możecie nieźle oberwać. Trzeba też uważać, aby podczas uciekania nie wpaść na kolejną grupę przeciwników. Sam plecak odrzutowy to świetne ułatwienie w eksploracji. Nie tylko pozwala przelecieć nad niebezpiecznymi miejscami, ale znacznie skrócić sobie drogę. W niektórych sytuacjach uratuje też przed śmiertelnym upadkiem, ale korzystać z niego trzeba rozważnie, bo szybko się wyczerpuje – wystarczy jednak chwilę odczekać i znów jest gotowy do lotu.
W walce pomogą nam towarzysze. Elex pozwala nam ich odnaleźć i poruszać się z jednym z nich tak długo, jak tylko chcemy. Stanowią znakomitą pomoc w walce, zwłaszcza na początku, kiedy są o wiele lepiej od nas uzbrojeni i silniejsi. Czasem będą odwracać uwagę przeciwników od Waszej postaci, ale zdarzy się, że nie przydadzą się ani trochę, bo zamiast atakować, będą biegać za przeciwnikiem, próbując go trafić. Częściej jednak okazują się bardzo przydatni. Nie przejmujcie się, jeśli Wasz towarzysz padnie, bo po chwili wstanie znowu. Czasem jednak wstają dopiero po tym, jak zabijecie przeciwnika, który zadał mu śmiertelny cios, więc miejcie się na baczności. Z dalszej części poradnika dowiecie się, gdzie znaleźć poszczególnych kompanów.
Elex poradnik - Eksploracja, zbieractwo i przedmioty
Podczas przemierzania świata Elex trafimy na wiele cennych lub mniej przedmiotów. Wszystko, o ile nie jest kradzieżą mogącą ściągnąć kłopoty, jest warte naszej uwagi. Począwszy od paczek papierosów, mioteł, wszelakich roślin i złomu – wszystko można sprzedać lub w wykorzystać. Ekwipunek naszej postaci jest w zasadzie nieograniczony, a jak się później okaże – nieużywane przez nas mikstury, kosztowności, amunicja – wszystko to może stanowić dla nas całkiem niezły zarobek. Zwłaszcza, jeśli nauczymy naszej postaci umiejętności wyciągania z zabitej zwierzyny jak najwięcej.
Żeby móc samodzielnie tworzyć przedmioty potrzebne do leczenia, potrzebować będziemy odpowiednich umiejętności. O tym jednak w dalszej części poradnika. Leczenie odbywa się poprzez spożycie napoju, mikstury czy rośliny. Trzeba mieć jednak na uwadze, że tylko miksturki od razu przywracają określoną liczbę punktów życia. Reszta przedmiotów leczących potrzebuje znacznie więcej czasu – wszystkie potrzebne w temacie informacje znajdują się w opisach przedmiotów. W leczeniu podczas walki czy zaraz po niej pomoże możliwość ustawienia skrótów. Menu skrótów znajduje się w prawym dolnym rogu ekranu, gdzie na wierzchu znajdują się 4 skróty, ale po naciśnięciu i przytrzymaniu przycisku L1 pojawią się kolejne 4. Pod skrótami możemy ustawić niemal wszystko. Wystarczy, że interesujący nas przedmiot znajdziemy w odpowiednim menu, podświetlimy go i naciśniemy trójkąt – wtedy pozostaje już tylko wybranie miejsca skrótu. Kiedy już mamy wszystko ustawione, podczas akcji naciskamy odpowiedni przycisk kierunkowy. Uważajcie jednak na korzystanie z miksturek podczas walki, bo bohater lubi porządnie się z niej napić. Jeśli w trakcie zostanie zaatakowany, efekt leczenia nie będzie pełny, a miksturka pójdzie w zapomnienie.
Elex rozwój postaci - Doświadczenie i umiejętności
Elex pod względem konstrukcji to niemal typowe RPG z otwartym światem. Doświadczenie zdobywamy więc klasycznie: poprzez walkę i wykonywanie zadań. Każdy poziom doświadczenia to 10 punktów atrybutów do rozdania oraz 1 punkt talentu. Atrybuty (siła, budowa, inteligencja itp.) możemy rozdzielić w menu samodzielnie. Jeśli chodzi o umiejętności, potrzebny nam będzie odpowiedni nauczyciel danej dziedziny. Szkolimy się w walce, sztuce przetrwania, umiejętnościach osobowych i klasowych – te ostatnie dostępne są dopiero po przyłączeniu się do jednej z frakcji. Nauczyciele oznaczani są na mapie po pierwszej rozmowie z nimi, warto więc po trafieniu do miasta rozejrzeć się i pogadać w zasadzie z każdym. Nauczycieli znajdziecie też czasem poza miastem. Warto przy okazji wiedzieć, że nauczenie się umiejętności wymaga od nas posiadania odpowiednio wysokich atrybutów, dlatego obierzcie sobie kierunek, w którym chcecie rozwijać postać. Niezależnie od wyboru, warto zainwestować w rzemiosło i chemię, aby móc ulepszać bronie, tworzyć przedmioty różnego użytku oraz leczenia. Z mniejszych miksturek oraz zebranych surowców stworzycie mikstury większe i o silniejszym działaniu.
W zależności od tego, kim chcemy grać, warto inwestować w konkretne cechy. Wojownik powinien inwestować w siłę i budowę – czyli moc ataków i witalność postaci. Najlepszą frakcją do walki na krótki dystans będą Berserkowie, choć innym frakcjom nie brakuje w tym temacie umiejętności. Kolejną ważną cechą wojowników jest zręczność, bo wymagają jej lepsze miecze czy łuki. Strzelec powinien skupić się na zręczności, ale jeśli chcemy korzystać z łuków, musimy inwestować też w siłę. Strzelec Kleryków powinien inwestować w Inteligencję, bo ich zaawansowana technologicznie broń jest skomplikowana. Oczywiście można też zdecydować się na postać dobrą do wszystkiego, ale w takim wypadku lepiej zrezygnować z ulepszania charyzmy, która w walce się nie przydaje, choć może pomóc w kilku dialogach.
Elex poradnik - Wskazówki
- Menu ekwipunku, mapy i wszelakich przedmiotów nie zatrzymuje gry. To dlatego warto mieć jak najwięcej przedmiotów pod skrótami.
- Przedmioty oznaczone na czerwono (Zabronione), to rzeczy, których wzięcie wiążę się z kradzieżą. Należy upewnić się, że żadna z postaci nie widzi, że kradniemy. Najlepiej zapisać grę przed popełnieniem przestępstwa, bo może to nieść poważne konsekwencje jak konieczność walki.
- Korzystajcie ze śpiworów i łóżek znajdowanych podczas eksploracji. Położenie się do snu w pełni odnawia punkty zdrowia i many/energii umysłowej.
Elex poradnik - Towarzysze
Jak wspomniane było wcześniej, w Elex możemy trafić na postacie, które zechcą się do nas przyłączyć. Przydadzą się oni w walce, ale większość z nich ma też specjalne zadania, które pozwolą nam zdobyć dodatkowe doświadczenie. W poniższym poradniku dowiecie się, gdzie znaleźć te postacie. Przyłączenie się do którejkolwiek z frakcji może trochę potrwać, więc ich pomoc w drodze do tego może okazać się nieoceniona.
Duras
To pierwsza postać, którą spotykamy. Znajduje się w mieście Berserków, Goliet. Zaraz po tym, jak się od nas odłączy, możemy znaleźć go pod ruinami hotelu – wielkiego czerwonego budynku na szczycie miasta. Po rozmowie z nim otrzymamy zadanie, które polega na przepytaniu ważnych osób. Jak tylko otrzymamy od niego tę misję, możemy poprosić go o pomoc. W późniejszej częściach zadania nasza decyzja wpłynie na to, czy na stałe się do nas przyłączy czy odejdzie.
Arx
Znajdziesz go niedaleko małej farmy znajdującej się blisko Miasta pod Kopułą. Jak tylko się do niego zbliżamy, zaczyna się rozmowa. Po niej zbuntowany Alb zechce dołączyć do naszego bohatera. Nie lubi innych frakcji, więc podczas wykonywania zadań dla, przykładowo, Berserków, lepiej zostawić go poza miastem, aby nie wpływało to na relacje z nim.
Falk
Tego jegomościa znajdziecie na szczycie konwertera w Edanie. Dostanie się tam może być problematyczne, bo konwerter wypełniony jest groźnymi przeciwnikami. Jednak Falk dołącza się do nas bez konieczności wykonywania zadania.
Zołza
To jedna z najbardziej wpływowych osób w Forcie, czyli mieście Banitów. Z początku nie będzie chciała nawet porozmawiać, ale po wykonaniu kilku zadań w Forcie zmieni nastawienie. Zwerbować będzie ją można jednak dopiero po wykonaniu trudnego zadania, które ma jej udowodnić, że posiadamy odpowiednie umiejętności w walce. Ostrzegam, że po rozmowie dotyczącej zadania od razu jesteśmy przenoszeni do walki – a z tą możemy dać sobie radę dopiero posiadając 20. poziom.
C.R.O.N.Y. U4
Znajdziemy go w dziupli, w mieście Berserków. Przy pierwszym spotkaniu okaże się, że dron jest uszkodzony i że musi udać się do najbliższej stacji naprawczej. Będzie ona zaznaczona na mapie, podobnie jak przedmiot, który musimy znaleźć, aby go naprawić. Posiadanie go w drużynie jest bardzo przydatne, bo co jakiś czas dostarczać będzie nieprzetworzony elex.
Kaja
Trafić na nią można w Mieście pod Kopułą, gdzie sama zaczyna rozmowę podczas pierwszego spotkania. W trakcie rozmowy należy zgodzić się na spotkanie przed bramą – po rozmowie na stałe przyłączy się do drużyny. Bardzo przydaje się w walce, bo poza mieczem, który narzuca efekt zatrucia, posługuje się magią ognia.
Ray
Na tego szubrawca trafimy podczas wykonywania jednej z głównych misji. Po rozmowie z kilkoma osobami dowiemy się, że przebywa w pobliżu motelu Sandy Pines. Teleport umieszczony w tym miejscu nazywa się Piaskowa sosna. Po wykonaniu pierwszego zadania, które polega na zebraniu listów gończych, zechce przyłączyć się do nas na stałe.
Elex poradnik - Frakcje. Jak dołączyć do i co będziemy z tego mieć?
Przyłączenie się do frakcji niesie ze sobą przymus wykonania szeregu zadań, ale w zamian daje nam dostęp do lepszego uzbrojenia i kolejnych misji. Wraz z tym, jak stajemy się coraz bardziej wartościowi w oczach danej społeczności, mamy możliwość awansowania. Żeby awansować po raz pierwszy, musimy mieć postać na 15. poziomie doświadczenia. Wspięcie się na kolejny szczebel kariery to wymóg posiadania postaci na 25. poziomie. Oczywiście po przyłączeniu się do jednej z frakcji traci się możliwość przyłączenia się do pozostałych.
Frakcja Berserków
Wydaje się, że najrozsądniej przyłączyć się do nich. Nasza przygoda zaczyna się w pobliżu Goliet, czyli miasta, w którym mieszkają. Trzeba jednak mieć na uwadze, że gardzą technologią. Nasz bohater z kolei ma wszczepiony adjutor – czyli całe menu z ekwipunkiem, mapą i listą zadań. To coś, z czego bardzo często korzystamy. Za każdy razem gdy będziemy to robić w pobliżu Berserka, usłyszymy nieprzychylny komentarz. To samo tyczy się odrzutowego plecaka. Nie skorzystamy też z broni palnej czy jakiejkolwiek innej opartej na technologii. Liczy się tylko magia i miecz oraz prawa, które ustanowili przedstawiciele społeczności. Przyłączenie do Berserków wiąże się z wykonaniem wielu zadań, z których część łatwo można zepsuć – czyli wykonać w sposób, który utrudni przyłączenie się do frakcji. Po wykonaniu każdego z nich można udać się do głównego naczelnika Ragnara i posłuchać o swoich postępach. Po dołączeniu się do Berserków otrzymamy Zbroję Ogrodnika oraz odblokujemy możliwość korzystania z magii i innych umiejętności, w których Berserkowie się specjalizują. Następnie będziemy mogli awansować, aby mieć dostęp do lepszego uzbrojenia i zestawu kolejnych zadań.
Najważniejsze zadanie otrzymujemy od Ragnara. Chce, abyśmy zebrali informacje z innych obozów. Warunkiem do przyłączenia się jest dostarczenie informacji z jednego miasta, ale dla dodatkowego doświadczenia warto zwiedzić je wszystkie. W pierwszej kolejności najlepiej udać się do Miasta pod Kopułą. W okolicy znajduje się portal, który otworzy również inny obok Hortu – miasta Kleryków. Żeby móc dostać się do Miasta pod Kopułą, trzeba pozbyć się banitów koczujących pod miastem. Można to zrobić na różne sposoby: po prostu ich zabić lub zdobyć fałszywą przepustkę. Możemy zadecydować, czy z jej użyciem wejdziemy do miasta czy poinformujemy strażnika, że takową posiadamy.
Aby dostać się do Hortu, trzeba przekupić strażnika głównej bramy. Po krótkiej rozmowie wpuści nas do miasta.
W Forcie, czyli mieście Banitów, Spike zażąda 200 kryształów elexitu za przekroczenie bramy. Jeśli nie zapłacimy teraz, następnych razem zażąda dwa razy tyle. Istnieje jednak inny sposób: możemy po prostu przelecieć sobie nad murami miasta i dostać się do niego za darmo.
W zadaniu od Jorga, polegającym na zdobyciu części konwertera, trafimy na jego ucznia – młodego Berserka, który boi się o utratę życia. Można mu pomóc i zdobyć dla niego części. Jeśli jednak chcemy zabłysnąć w oczach Ragnara, nie oddajemy mu części, a zabieramy je do Goliet samodzielnie.
Jeśli Arngrim poprosi o zabranie broni od Jorga, który zajmuje się utylizacją, nie robimy tego. To test i jeśli weźmiemy broń, zaprzepaścimy go.
Kolejnym zadaniem, które można zepsuć, jest sprawa ze znalezieniem Kleryka, który głosi fałszywe nauki. Można go ocalić i pomóc mu w ucieczce, ale negatywnie wpłynie to na ocenę Ragnara. Ofiara poprosi, abyśmy udali się po pomoc do żony Ragnara. Jeśli to zrobimy, zadanie Arngrima zostanie anulowane, a nasza postać okrzyknięta zdrajcą. Zamiast tego można poczekać z wykonaniem misji do momentu dołączenia się do frakcji lub po prostu zabić Kleryka. Uratowanie go znacznie obniży wartość starań, więc w efekcie konieczne będzie wykonanie większej ich liczby.
Ornik poprosi nas o zabicie Banity czającego się poza murami. Warto zrobić tak jak prosi – zamiast próbować negocjować, po prostu zabijamy sprawcę zamieszania. Obok Banity stoi beczka z benzyną, więc jeżeli mamy możliwość strzelenia w zbiornik ułatwi nam to z nim walkę. Wtedy Ornik szepnie Ragnarowi dobre słówko. W przeciwnym wypadku powie, że nie udzieliliśmy mu pomocy.
Jeden z Berserków będzie chciał, abyśmy ukradli cenną pamiątkę. Najpierw kradniemy pamiątkę (po prostu wbiegamy do odpowiedniego pomieszczenia i szybko zgarniamy ją ze ściany) i mówimy o tym Ragnarowi. Nasza uczciwość zostanie w ten sposób nagrodzona.
Frakcja Kleryków
Klerycy zamieszkują region Ignadonu w zmechanizowanym mieście Hort. Ich celem jest usunięcie wrogiego pierwiastka z planety Magalan, dlatego też toczą ciągłą wojnę z Albami, którzy chcą go zatrzymać dla siebie. Klerycy korzystają z dóbr nauki i religii polegającej na czczeniu Calaana. Podobnie jak Berserkowie mają swój odpowiednik magii – czynnik PSI. Dzięki niemu mogą używać tarcz obronnych, teleportować się na niewielkie odległości czy używać fal uderzeniowych. Żeby się do nich przyłączyć, nie trzeba robić zbyt wielu zadań i niewiele z nich można zepsuć. W zadaniu, w którym mamy wytypować sprawcę, należy wskazać Oswalda. W ten sposób zyskamy dodatkowe kryształki elexitu i przypodobamy się sędziemu.
W innym zadaniu będziemy musieli zabić grupę heretyków. Możemy ich wszystkich ocalić, ale wiąże się to z niezadowoleniem przełożonych, co znów utrudni nam przyłączenie się do nich. Z drugiej jednak strony możemy nie przyznać się do tego, że pozwoliliśmy im uciec.
Każdy awans wymagać będzie od nas zapłaty w wysokości 1000 kryształków elexitu. I tak jak w pozostałych frakcjach – odpowiedniego poziomu. Wyjątkową cechą Kleryków jest możliwość używania Sugestii, czyli mocy wpływającej na myśli rozmówcy. W ten sposób przekonamy kogoś do swoich racji. Jeśli chodzi o uzbrojenie, Klerycy używają przeważnie młotów lub toporów, które nierzadko posiadają specjalne efekty.
Frakcja Banitów
Banici to wyrzutki zamieszkujący pustynie Tavaru. Ich główna siedziba znajduje się w mieście Fort. To zbiorowisko cwaniaczków i szumowin, więc trzeba się mieć na baczności. Każdy z nich jest sobie panem i zależy im tylko na zyskach i wolności. Wśród nich rządzi prawo dżungli, więc jeśli zechcemy się do nich przyłączyć, będziemy musieli udowodnić swoją siłę. Podobnie jak w przypadku Berserków, to, jak wykonamy niektóre z zadań, może ujemnie wpłynąć na to, czy Banici zechcą nas u siebie.
Zdecyduje o tym William, który siedzi na tronie w największym budynku. Ich ulubionym uzbrojeniem jest broń palna, granaty czy wyrzutnie rakiet, ale korzystają też z modyfikowanej broni czy czegokolwiek co wpadnie im w łapy.