Wiosenna ofensywa NVIDII! GTX 980 Ti, laptopy z technologią G-Sync i mocne wsparcie VR

Wiosenna ofensywa NVIDII! GTX 980 Ti, laptopy z technologią G-Sync i mocne wsparcie VR

Mateusz Gołąb | 01.06.2015, 15:14

Już dzisiaj do sprzedaży trafiła nowa, bardzo wydajna karta graficzna z rodziny GTX. Mieliśmy okazję wyskoczyć z Rogerem na prasowy pokaz NVIDII, by na własne oczy podejrzeć wszystkie asy w tegorocznym rękawie firmy!

To, że akurat dzisiaj swoją premierę ma najnowsza karta graficzna NVIDII nie jest sprawą przypadkową. Za niecałe dwa miesiące na rynek wkroczy Windows 10, a stąd już tylko rzut beretem do DirectX-a 12, który ma otwiera przed deweloperami cale spektrum nowych możliwości. Ponadto na pecetach cały czas mamy do czynienia z wyścigiem pikseli, a sprzyja temu również gwałtowny spadek cen wyświetlaczy. 4K zaczyna powoli znajdować się w zasięgu portfela przeciętnego gracza, a zbliżająca się premiera nowej biblioteki sterowników od Microsoftu to doskonała okazja, by wprowadzić na rynek nową, potężną kartę. GTX 980 Ti ma za zadanie przygotować odbiorców na to, co nadejdzie jeszcze w tym roku.

Dalsza część tekstu pod wideo

 

GeForce GTX 980Ti to kawał potężnego sprzętu zaopatrzonego w aż 6GB pamięci DDR5. Jest to nowy, flagowy model NVIDII mający wprowadzić graczy w przyszłość pecetowego gamingu. Jest trzy razy szybszy od swojego modelu bazowego oraz o 65% bardziej wydajny od GTX 780Ti, a pod wieloma względami ma nawet górować nad znacznie droższym i bardziej ekskluzywnym modelem TITAN X. Co ciekawe, wedle zapewnień producenta, różnica pomiędzy poszczególnymi kartami zwiększa się wraz ze wzrostem rozdzielczości. 980Ti zaopatrzony jest w nową technologię pozwalającą na lepsze zarządzanie zasobami, co przełoży się bezpośrednio na znacznie większą wydajność w przypadku wyświetlania obrazu w 4K.

 

Roger do dzisiaj myśli, że zrobiłem mu fotkę z nowym modelem PlayStation Vita

 

Bardzo ważną rolę w całej układance odgrywać będzie współpraca z najnowszą wersją biblioteki DirectX. GTX 980Ti wspiera nowe efekty wizualne takie jak "Volume Tiled Resources", które zwiększa szczegółowość tekstur poprzez nadanie im trzeciego wymiaru. Jest to niezwykle przydatne zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z dymem, chmurami lub ogniem. Nie są one przecież płaskie z natury, lecz niestety do tej pory nie byliśmy w stanie realistycznie odwzorować "gęstości' tych zjawisk. Ciekawie prezentuje się również "Conservative Raster" - technika przydająca się podczas wygładzania cieni.

 

GeForce GTX 980Ti wyceniony został na 649 dolary, a razem z kartą otrzymamy za darmo grę Batman: Arkham Knight.

 

Na pokazie znalazło się również miejsce dla całego zestawu gamingowych laptopów. To głównie dla nich opracowano system G-Sync polegający, nie zagłębiając się w najdrobniejsze szczegóły, na podwajaniu lub potrajaniu wyświetlanych klatek na sekundę. Dodatkowo synchronizuje obraz tak, by ich liczba znajdowała się stale ponad określoną dolną granicą. Mieliśmy okazję zagrać w kilka, mocno obciążających system, gier takich jak Project CARS, Dying Light czy GTA V. Różnica była naprawdę ogromna, a wyraźne spadki animacji przy włączonym V-Syncu znikały praktycznie całkowicie po odpaleniu nowej funkcji. Dodatkowo zmniejsza ona smużenie oraz poprawia płynność. gdy program odpalony jest w oknie. Granie na laptopie zaczyna mieć sens. Ekipa z NVIDII zapewniła również, że aktualnie technologia pozwala już na zaimplementowanie kart mobilnych potężnych na tyle, by mogły one konkurować z dużymi blaszakami. Czad!

 

Widzę wieczność...

 

Ogromnym zaskoczeniem było również wsparcie technologii VR za sprawą głośnego ostatnio systemu Gameworks. Zaprezentowano nową technikę renderowania, która wyświetla obraz "ściśnięty" do formatu soczewki przez jaką patrzymy na wirtualny świat mając na głowie gogle VR. Zaskakująco, nie wpływa to kompletnie na nasze pole widzenia, a zmniejsza obciążenie podzespołów ze względu na mniejszy obszar wyświetlanego obrazu. Mieliśmy również możliwość wypróbowania na własnej głowie najnowszego prototypu Oculusa o nazwie kodowej Crescent Bay. Jeżeli rok temu, korzystając na targach Tokyo Game Show z drugiego z kolei modelu Rifta, byłem niezwykle zadowolony z jakości, to teraz jestem wprost zachwycony. Skok jest niesamowity i wreszcie zminimalizowano pikselozę poprzez zamontowanie ekranów umożliwiających wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 3k. Jeżeli wersja sklepowa ma być jeszcze lepsza, to ja składam preorder na to urządzenie.

 

NVIDIA, wraz z bardzo mocnym wsparciem dla DX12 oraz wirtualnej rzeczywistości, rozpoczyna właśnie nową generację pecetowego gamingu. Przynajmniej w praktyce. Bo jaka będzie rzeczywistość przekonamy się zapewne po wakacjach, wraz z premierą nowego Windowsa, wspomnianej biblioteki, a co najważniejsze - nowych gier, które będą ją obsługiwały.

PS. Dzięki współpracy, jaką nawiązaliśmy z firmą NVIDIA przetestujemy dla was niebawem nowy model konsoli SHIELD! Czekajcie na wieści! :)

Źródło: własne
Mateusz Gołąb Strona autora
cropper