Control (PS4, Xbox One, PC). Premiera, cena, podstawowe informacje o grze
Control to najnowsza gra fińskiego Remedy odpowiedzialnego w przeszłości za serię Max Payne, Alan Wake czy Quantum Break, z którą studio ma zamiar wyjść ze swojej strefy komfortu. Stworzyć coś mniej filmowego, z bardziej otwartym światem i nastawionego w większym stopniu na rozgrywkę.
Premiera
Premiera Control odbędzie się 27 sierpnia 2019 roku. Gra ukaże się na komputerach (czasowa wyłączność dla Epic Games Store) oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One.
Cena i edycje
Control, jak wynika z dotychczas udostępnionych informacji, będzie dostępne w dwóch edycjach.
Edycja standardowa - 249,00 zł (PS Store), brak informacji (Microsoft Store), 209,00 zł (PC)
Osoby, które złożą przedpremierowe zamówienie, otrzymają w prezencie następujące bonusy:
- Taktyczny sprzęt operacyjny i pakiet materiałów rzemieślniczych
- Awatar na wyłączność w PSN (tylko PS4)
- Motyw dynamiczny „Zmienne miejsce” na wyłączność w PSN (tylko PS4)
Użytkownicy PS4 otrzymają ponadto kilka innych dodatków na wyłączność:
- Rzadka modyfikacja serwobroni
- Rzadka modyfikacja gracza
- Skafander astralny
- Motyw Odkrywcy
- Motyw kamieniołomu Black Rock
Edycja Deluxe - 329,00 zł (PS Store), brak informacji (Microsoft Store), brak informacji (PC)
Edycja Deluxe (prócz wymienionych wyżej bonusów) zawiera:
- Misję poboczną na wyłączność – „Izolacja”
- Miejski sprzęt operacyjny
- 2 pakiety rozszerzeń dostępne po premierze gry – „Fundament” i „WAŚ” (każdy pakiet zawiera nową historię i misje poboczne, jak również nową broń i modyfikacje).
Polonizacja
Z informacji zamieszczonej na Epic Games Store wynika, że gra najprawdopodobniej nie będzie dostępna w polskiej wersji językowej.
Fabuła
Główną bohaterką Control jest Jesse Faden, kobieta, która po traumatycznym przeżyciu z dzieciństwa zyskała nadprzyrodzone zdolności. Aby dowiedzieć się czegoś o swojej przeszłości, udaje się do głównej siedziby Federalnego Biura Kontroli (FBC), agencji rządowej, która bada najróżniejsze zjawiska wymykające się nauce.
Siedziba Biura znajduje się w brutalistycznym budynku zwanym Oldest House, skrywającym przed opinią publiczną rozliczne tajemnice. Jest on w środku znacznie większy, niż mogłoby się wydawać na zewnątrz, skrywa przejścia do alternatywnych wymiarów, a także przedmioty naznaczone przez siły z zaświatów.
Gdy Faden trafia do Oldest House, budynek zostaje opanowany właśnie przez tajemniczą siłę określaną jako Hiss (Syk). Zabija ona dyrektora Biura i przejmuje kontrolę nad szeregowymi agentami. Bohaterka ratuje się zdobywając broń zabitego dyrektora, choć ta – jak się okazuje – posiada specjalną właściwość: ma własną świadomość i sama wybiera swojego właściciela. Niesie to z sobą pewne konsekwencje. Faden zostaje bowiem w ten sposób „namaszczona” na nową szefową Biura, rozpoczynając tym samym próbę odbicia jego siedziby.
Scenarzystą gry jest Sam Lake, który w przeszłości udzielał się przy innych znanych produkcjach Remedy. Twórcy Control twierdzą, że czerpali z New Weird, nurtu science fiction i fantasy, który stara się na postawić na głowie przyjęte gatunkowe konwencje. Konkretnymi inspiracjami były zaś dla nich filmy i seriale, takie jak „Anihilacja”, „Legion”, „Mr. Robot” czy „Incepcja”.
Styl narracji ma różnić się od poprzednich gier fińskiego studia. Mniej tu będzie filmowych cutscenek, a więcej zbierania kolejnych elementów układanki, z których ułożymy sobie pewien obraz całości. Eksplorując Oldest House natkniemy się np. na audio logi, materiały video lub dokumenty.
Nierzadko będziemy też słyszeć przemyślenia głównej bohaterki, dzięki czemu zyskamy inną perspektywę. Wynika to z fabuły. Z powodu incydentu z przeszłości Jesse zamknęła się w sobie, dlatego nie jest specjalnie skora do dzielenia się poglądami ze światem zewnętrznym. Sam Lake powiedział, że podczas niektórych dwuosobowych konwersacji można będzie wręcz odnieść wrażenie, że w rzeczywistości w dyskusji biorą trzy osoby: Faden, jej rozmówca oraz druga Faden, która w myślach wyrazi swoją prawdziwą opinię o wydarzeniu (a czasami zdarzy jej się nawet zburzyć czwartą ścianę, zwracając się bezpośrednio do grających).
Rozgrywka
Control to strzelanina z widokiem z perspektywy trzeciej osoby przypominająca poprzednie tytuły Remedy. Do produkcji studio wykorzystało swój własny silnik o nazwie Northlight Engine, który wcześniej użyto też przy Quantum Break.
Podczas zmagań bohaterka dysponuje tylko jedną bronią określaną jako Service Weapon, ale może ona zmieniać formę i właściwości, co sprawia, że de facto arsenał jest większy, niż mogłoby się wydawać. Form ma być wiele, lecz błyskawicznie przełączać się będziemy mogli tylko między dwoma rodzajami giwer. Jest to dla przykładu „Grip”, czyli coś w rodzaju zwykłego rewolweru, a także Shatter (działa jak strzelba) czy Spin (odpowiednik karabinu maszynowego). Z bardziej niezwykłych jest Pierce (wystrzelony przez niego pocisk jest w stanie przebić się przez elementy otoczenia i dosięgnąć ukrywającego się przeciwnika). Do poszczególnych form dojdą również modyfikacje wpływające na ich działanie.
W grze nie uświadczymy standardowego licznika amunicji. Zamiast tego broń Faden korzysta ze specjalnej energii regenerującej się automatycznie po upływie czasu.
Warto wspomnieć, że sami przeciwnicy posiadać mają dwa wskaźniki energii: jeden odpowiadać ma za osłony, drugi za właściwy stan zdrowia. Nadprzyrodzone zdolności bohaterki dobrze działają przeciwko osłonom, ale broń lepiej się sprawdza, gdy należy postawić kropkę nad i.
Wspomniane nadprzyrodzone zdolności to kolejna ważna część rozgrywki. Są wśród nich m.in. lewitacja, telekineza czy kontrolowanie niektórych przeciwników. Posłużą one jednak nie tylko do walki, ale też przydadzą się w trakcie eksploracji (można je usprawniać korzystając z drzewka rozwoju). W siedzibie Biura znajduje się wiele lokacji, do których początkowo możemy nie mieć wstępu, ale z właściwą umiejętnością ten stan rzeczy ulegnie zmianie. Konstrukcja świata (przynajmniej w założeniach) nie różni się zatem specjalnie np. od serii Metroid i tym podobnych gier.
Mniejsza „statyczność”
W przedpremierowych wywiadach twórcy twierdzili, że Control będzie mniej „statyczne” od wcześniejszych gier Remedy. Myśl tę rozwinął Mikael Kasurinen, reżyser:
Poprzednie gry Remedy były dość liniowe. Tym razem postanowiliśmy zmienić nasze priorytety, by przedstawić więcej złożonych scenariuszy wynikających z posiadania rozmaitych umiejętności i dać więcej możliwości w kwestii tego, jak podchodzić do walki.
W osiągnięciu celu pomóc ma system Encounter Director, który bierze pod uwagę różne czynniki (np. miejsce, w jakim aktualnie się znajdujemy czy stopień rozwoju) i na podstawie tego generuje nam wyzwania.
Co więcej, mnóstwo elementów otoczenia będzie zniszczalnych, dlatego nic nie stanie na przeszkodzie, by ten fakt wykorzystać podczas strzelanin.
Zadania poboczne
Developer sporo wysiłku włożył w przygotowanie satysfakcjonujących zadań pobocznych. Ich zaliczanie wiązać ma się z korzyściami. Raz: zyskamy więcej informacji o świecie gry i o tym, jak z atakiem Hiss radzą sobie pracownicy Biura. W odróżnieniu od głównego wątku, który koncentruje się na osobie Jesse Faden, rolą questów ma być budowanie wizji świata stworzonego przez Remedy. I dwa: otrzymamy nowe umiejętności, bez których na dalszym etapie zmagań możemy mieć więcej trudności.
Oprócz questów zaprojektowanych przez scenarzystów i game designerów w siedzibie FBC natkniemy się też na tzw. alarmy (Bureau Alerts). To pojawiające się od czasu do czasu opcjonalne wyzwania. Jeśli dotrzemy w odpowiednim czasie we wskazane miejsce i uda nam się zrealizować wytyczną, otrzymamy nagrodę.
Wymagania sprzętowe
Na razie brak informacji.
Warto obejrzeć
Przeczytaj również
Komentarze (33)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych