Assassin’s Creed Valhalla (PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X, PC). Co wiemy o grze
Po rocznej przerwie, potrzebnej na złapanie oddechu, powraca jedna z najpopularniejszych marek gamingowych. Zapowiedziana w tym tygodniu najnowsza część Assassin’s Creed tym razem skupi się na wikingach. Fani nie powinni poczuć się zawiedzeni. Nie zabraknie rozmachu typowego dla serii, mnogości atrakcji, a także zupełnie nowych patentów.
Premiera
Premiera odbędzie się jeszcze w tym roku. Gra ukaże się na komputerach, konsolach PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X oraz platformie Google Stadia.
Edycje
Gra będzie dostępna w pięciu edycjach: zwykłej oraz czterech specjalnych.
Edycja Złota zawiera:
- Grę
- Przepustkę sezonową
Edycja Ultimate zawiera:
- Zawartość Edycji Gold:
- Ekwipunek i przedmioty dla bohaterka/bohaterki do użycia w grze: runy usprawniające sprzęt, pakiet wyposażenia, pakiet osadniczy i pakiet szkutniczy.
Edycja limitowana zawiera:
- Grę
- Pakiet osadniczy
- Zestaw run
- Wierzchowca (wilk Hati) do użycia podczas rozgrywki
Edycja Limitowana (dostępna tylko w sklepie Ubisoftu za 859,90 zł) zawiera:
- Zawartość edycji Ultimate
- Figurkę Eivor i drakkara (łodzi)
- Opakowanie kolekcjonerskie
- Steelbook
- Ścieżkę dźwiękową z wybranymi utworami
- Trzy litografie
- Małe (5 cm) popiersie głównego bohatera
- Certyfikat autentyczności z unikalnym numerem seryjnym
Dodatkowo każdy, kto złoży przedpremierowe zamówienie na dowolną z ww. edycji (w tym na zwykłą), otrzyma w prezencie bonusowe zadanie “Droga Berserka”.
Fabuła i założenia
Assassin’s Creed Valhalla to dwunasta (główna) odsłona popularnej serii Assassin’s Creed. Tym razem developer, kanadyjski oddział Ubisoftu z siedzibą w Montrealu, na blat wziął IX wiek naszej ery i cywilizację wikingów.
W grze wcielamy się w Eivora (lub Eivor; tytuł pozwala nam wybrać, czy chcemy grać kobietą, czy mężczyzną), wikinga, który wraz ze swoimi towarzyszami broni postanawia opuścić wstrząsaną konfliktami, jałową Norwegię, by najechać Brytanię i znaleźć tam lepsze warunki do życia. Miejscowi jednak nie witają przyjezdnych ze Skandynawii z otwartymi ramionami - najazd stara się odeprzeć Alfred, król Wessex, który do historii przejdzie jako Alfred Wielki.
W opublikowanych z okazji zapowiedzi wywiadach twórcy powtarzali, że umieszczona w nazwie gry “Valhalla” ma przede wszystkim znaczenie symboliczne - mityczny raj nordyckich wojowników jest celem, do którego zmierza poszukujący chwały Eivor. Reżyser gry, Aschraf Ismail, opisuje go jako kogoś poszukującego chwały, ale jednocześnie lidera muszącego mieć na względzie potrzeby swojego ludu. Ten dylemat, mówi Ismail, skłania do zadania pytania: kiedy osobiste ambicje zaczynają górować nad potrzebami twojego ludu? Nowa część Assassin’s Creed ma starać się znaleźć na nie odpowiedź.
W grze nie zabraknie elementów i wątków fantastycznych, jak powiedział odpowiedzialny za narrację Darby McDevitt. Te mają jednak zostać umiejętnie wplecione w lore tutejszego świata i epoki, w której ludzie postrzegali bóstwa i siły nadprzyrodzone jako integralny element rzeczywistości. Dobrym tego przykładem jest zwiastun, w którym Eivor dostrzega na polu bitwy kruka, odczytując to jako dobry omen. McDevitt odrzucił tym samym porównania z ostatnią częścią God of War (2018), twierdząc, że Assassin’s Creed Valhalla jest mocniej osadzone w historycznych realiach.
Realia wikingów nie będą jednak jedynymi, z jakimi przyjdzie nam mieć do czynienia. W nowej części Assassin’s Creed do przodu zostaną też pchnięte wątki rozgrywające się w czasach współczesnych, a co z tym idzie - poznamy więcej szczegółów o tzw. pierwszej cywilizacji. Będzie to w sumie trzeci odcinek perypetii Layli Hassan, która pojawiała się już w dwóch poprzednich odsłonach cyklu.
Rozgrywka
Świat
Assassin’s Creed Valhalla, podobnie jak poprzednie części, zaoferuje nam wielki, rozbudowany otwarty świat, w którym nie zabraknie rozlicznych zadań, aktywności i innego typu atrakcji niekoniecznie powiązanych z głównym wątkiem (wspomina się chociażby o polowaniach, łowieniu ryb czy balangach z alkoholem w roli głównej). Sceną dla naszych działań będzie przeważnie Anglia składająca się z czterech regionów: Wessex, Wschodnia Anglia, Northumbria i Mercia. Twórcy przygotowali trzy większe miasta (Londyn, Winchester oraz Jórvík, czyli dzisiejszy York), a także rozliczne wioski i miasteczka. Przygoda Eivora rozpocznie się jednak w Norwegii, do której będziemy mogli wracać w praktycznie dowolnej chwili. Poza tym, jeśli chodzi o szeroko pojętą eksplorację, twórcy przygotowują też kilka innych niespodzianek.
Osada
Prawdopodobnie najistotniejszą nowością w Assassin’s Creed Valhalla jest osada, która będzie dla Eivora domem i bazą wypadową. Ważne wątki fabularne będą się w niej rozpoczynać i kończyć, twierdzą developerzy, ale jej rola nie ograniczy się tylko do tego. Osadę będzie można z czasem rozbudowywać, a nowe budynki (ma ich być bardzo dużo) pokroju kuźni, baraków czy przybytków prowadzonych przez tatuażystów mają w ten lub inny sposób odcisnąć swoje piętno na rozgrywce: przynieść korzyści, odblokować nowe możliwości itd.
Osada, niczym prawdziwe miasta, będzie też trochę jak żywy organizm. Stawianie nowych budynków to ważna część rozgrywki, ale nie bez znaczenia są też ludzie. Na kształcie społeczności i jej funkcjonowaniu odbijać się będą podejmowane przez nas w trakcie rozgrywki decyzje i inne wydarzenia, np. aranżowane małżeństwa skutkujące zawarciem nowych sojuszy.
Według producenta Juliena Laferrière osada zasadniczo zmienia strukturę Assassin’s Creed, modyfikując rytm rozgrywki znany z poprzedników. Już nie chodzi bowiem o niemalże mechaniczne odkrywanie kolejnych części mapy, zaliczanie dziesiątek i setek aktywności oraz parcie przed siebie. To dobrobyt społeczności jest tym razem najważniejszą motywacją, a nasze wyprawy, ekspedycje, przygody pozwolą regularnie pozyskiwać środki i sojuszników, którzy wpłyną na jej kształt.
Eivar
Jak wspomniano wyżej, gra pozwoli nam wybrać płeć naszej postaci, ale kustomizacja/personalizacja bynajmniej się do tego nie ograniczy. Twórcy twierdzą, że Assassin’s Creed Valhalla będzie pod tym względem zdecydowanie najbardziej rozbudowaną odsłoną serii, oferując ekwipunek wszelkiej maści (sprzęt da się także ulepszać), możliwość robienia sobie tatuaży itd.
Pewne zmiany czekają też system rozwoju. Elementy RPG, których wprowadzenie pozytywnie przyjęto w poprzednich dwóch częściach, zostaną zaimplementowane też w Valhalli, lecz zamiast np. drzewek umiejętności dostaniemy wielki graf. Jego działanie w praniu nie ma specjalnie odbiegać od znanych rozwiązań, choć -- jak mogliśmy się dowiedzieć -- wprowadzi on “nowy styl progresji zakotwiczony mocniej w świecie [gry] i fantazji o wikingach”. Projektanci rozgrywki zdecydowali się ponadto na rezygnację z poziomów doświadczenia.
Oprócz tego Eivar posiadać ma łódź, drakkara, którą też będzie można modyfikować, oraz towarzysza podróży - kruka. Kruk także będzie mógł pozyskiwać z czasem nowe zdolności, zaś jego obecność sprawić ma, że poznawanie świata stanie się procesem bardziej naturalnym - tj. mniej zależnym od interfejsu.
Walka
Oddanie ducha epoki w systemie walki Assassin’s Creed Valhalla to jeden z priorytetów zespołu, przekonywali w swoich wypowiedziach przedstawiciele Ubisoft Montreal. Eivar będzie mógł posługiwać się różnymi rodzajami uzbrojenia: toporami, mieczami, włóczniami, okrągłymi tarczami itd., a projektanci wiele wysiłku mają wkładać w to, byśmy mogli poczuć ciężar broni, a każdy wymach “miał swoje znaczenie”.
Nowością jest możliwość dzierżenia dwóch broni jednocześnie, przy czym gra ma w tym aspekcie dawać pełną dowolność. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby bohatera lub bohaterkę wyposażyć w dwie tarcze, jeśli takie będzie nasze życzenie. Druga kwestia to oponenci. Ci mają uatrakcyjnić zmagania i sprawić, byśmy nie poczuli nudy nawet po kilkudziesięciu godzinach. Jak mówił Ashraf Ismail, system walki zalśni tylko wtedy, gdy lśnić będą przeciwnicy. - Dokładamy starań, żeby nawet po dziesięciu, piętnastu, dwudziestu godzinach gracze byli wciąż zaskakiwani tym, co mogą zrobić przeciwnicy - powiedział reżyser.
Eivar wraz z towarzyszami broni, zwanymi Jomsvikings (można ich kustomizować), będzie także mógł przeprowadzać ataki na liczne w Brytanii fortyfikacje Anglosasów. W trakcie takich rajdów szczególną rolę odgrywać będą łodzie.
Funkcje sieciowe
Assassin’s Creed Valhalla nie będzie posiadać trybu wieloosobowego, zapewnili developerzy, jednak w grze zaimplementowano zostaną pewne funkcje sieciowe. Na razie nie ujawniono żadnych szczegółów na ten temat, ale wiadomo, że umożliwią one “dzielenie się postępami i kreatywnością”.
Video
Jak na razie udostępniono tylko jeden materiał video. Zwiastun prezentujący rozgrywkę zostanie wyemitowany podczas Inside Xbox 7 maja.
Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Assassin's Creed Valhalla.
Przeczytaj również
Komentarze (18)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych