RTX 4090 NVIDIA FE

Jak wypada technologia DLSS 3 w najpopularniejszych grach? Sprawdzamy na przykładzie karty GeForce RTX 4080

Maciej Zabłocki | 18.04.2023, 21:36

Technika NVIDIA DLSS 3 wdrażana jest aż siedmiokrotnie szybciej od DLSS 2, co widać na wybranych przykładach. Już 30 tytułów wspiera DLSS 3, a przecież najnowsze rozwiązania zaprezentowano dopiero kilka miesięcy temu. Dziś przyjrzymy się kilku najciekawszym pozycjom ze wsparciem DLSS 3, które włączyliśmy na karcie NVIDIA GeForce RTX 4080 w wersji Palit GameRock OC. Zobaczcie, jak wypadają z i bez tej funkcji w popularnej rozdzielczości 1440p. 

NVIDIA stale próbuje przekraczać granice i odkrywać nowe możliwości w zakresie doskonalenia technik renderowania obrazu. Gdy pod koniec 2018 roku debiutowała pierwsza iteracja Deep Learning Super Sampling, nikt nie spodziewał się, że po niespełna pięciu latach będziemy tak często wykorzystywać ten sposób skalowania rozdzielczości, by otrzymać znacznie więcej klatek na sekundę przy zerowej utracie jakości generowanego obrazu. Zgodnie ze statystykami NVIDIA, aż 79% posiadaczy kart graficznych z rodziny RTX 40 uruchamia gry z włączonym DLSS. Przy tym aż 83% wykorzystuje funkcje śledzenia promieni. To liczby, które mogą nastrajać pozytywnie w kontekście wypracowanych trendów. Wyraźnie widać, że gracze PCtowi oczekują wysokiej jakości i najnowocześniejszych rozwiązań. Nie bez znaczenia jest także fakt, że zgodnie ze statystykami Steam, zdetronizowany został dotychczasowy lider GPU znajdującego się w największej liczbie komputerów gamingowych - GTX 1060. Od lutego 2023 roku przoduje w tej statystyce bardzo mocny układ GeForce RTX 3060, obejmując ponad 11% wszystkich urządzeń. 

Dalsza część tekstu pod wideo

Granie w rozdzielczości 4K jest nadal bardzo wymagające, ale pomaga w tym wszystkim właśnie NVIDIA DLSS 3

NVIDIA DLSS 3 stanowi połączenie trzech elementów. NVIDIA Super Resolution, NVIDIA Reflex oraz NVIDIA Frame Generation. Pierwszy z nich dostępny jest na kartach graficznych z rodziny RTX 20, 30 i 40, drugi z kolei mogą wykorzystać posiadacze układów od GTX 900 w górę, a ostatni zarezerwowano wyłącznie dla kart z rodziny RTX 40 ze względu na wymagania sprzętowe. Każda gra, która wspiera najnowszą technikę NVIDIA DLSS 3, wspiera także starszą odsłonę, czyli DLSS 2 oraz Reflex. To właśnie ostatnia z wymienionych technologii pozwala zachować idealną responsywność i zapobiec opóźnieniom. Z dobrodziejstw tej techniki skorzysta między innymi nadchodzący Counter-Strike 2, a DLSS 3 pojawił się ostatnio w przebojowym tytule od studiów PlayStation - Sackboy: Wielka Przygoda, a w przyszłości trafi między innymi do Diablo IV. 

Uruchomienie techniki NVIDIA DLSS 3 nie powoduje jakiejkolwiek utraty jakości wyświetlanego obrazu, a wszystko dzięki zastosowaniu algorytmów sztucznej inteligencji, a także nowego systemu generowania klatek wspieranego wyłącznie przez karty graficzne z rodziny GeForce RTX 40. Autoenkoder NVIDIA Frame Generation pobiera określone dane wejściowe:

  • bieżące i poprzednie klatki gry
  • pole przepływu optycznego generowane przez akcelerator przepływu optycznego (z ang. Optical Flow zawarty w rdzeniu Ada Lovelace)
  • dane silnika gry, takie jak wektory ruchu czy ich głębokość

Następnie sztuczna inteligencja analizuje dwie sekwencyjne klatki w grze i dokładnie oblicza pole przepływu optycznego. Rejestruje kierunek i prędkość, z jaką piksele poruszają się od klatki 1 do klatki 2. Technika jest w stanie przechwytywać informacje na poziomie pikseli, takie jak cząsteczki, odbicia, cienie i oświetlenie, co jest znacznym udoskonaleniem względem NVIDIA DLSS 2. Algorytmy sztucznej inteligencji decydują dla każdego piksela z osobna, w jaki sposób wykorzystać informacje o wektorach pochodzących z pola przepływu optycznego i jak wykorzystać sekwencyjne klatki do stworzenia tzw. klatek pośrednich. Wykorzystując zarówno wektory ruchu jak i przepływ optyczny, technika NVIDIA Frame Generation jest w stanie dokładnie zrekonstruować zarówno geometrię, jak i efekty, znacznie zwiększając liczbę klatek na sekundę. Efekty są doprawdy spektakularne, co dobrze pokazują poniższe wykresy. Cyberpunk, w tym przypadku, włączyliśmy już z techniką path-tracingu (patch 1.62), stąd takie, a nie inne wyniki. Wszystkie gry uruchomiliśmy z włączoną funkcją śledzenia promieni - absolutnie maksymalne dostępne ustawienia jakości obrazu.

Wydajnosc w 1440p DLSS 3 RTX 4080

Testy przeprowadziliśmy na płycie głównej MSI MEG Z690 Tomahawk z procesorem Intel Core i5-12600K (@ 5,1 GHz), 32GB RAM DDR4 3600 MHz i właśnie układzie graficznym GeForce RTX 4080 w podkręconej fabrycznie wersji Palit GameRock OC. Zainstalowaliśmy najnowsze sterowniki (wersja 531.61), a gry uruchamialiśmy w systemie Windows 11. Poniżej zobaczycie także porównanie zdjęć z wybranych tytułów, gdzie NVIDIA DLSS 3 jest włączona w trybie jakości, a także wyłączona całkowicie.

W naszej ocenie technika DLSS 3 pozwala dziś na osiągnięcie wydajności kart graficznych o 2 lub 3 generacje dalej. Jest niezbędna przy graniu w Cyberpunka z włączonym path-tracingiem i doskonale sprawdza się choćby w A Plague Tale: Requiem lub Microsoft Flight Simulator. Jeżeli tylko w przyszłości zdecydujecie się na zakup karty graficznej z rodziny GeForce RTX 40, to DLSS 3 stanie się jedną z najczęściej i najchętniej wykorzystywanych opcji.

Źródło: Materiał sponsorowany
Maciej Zabłocki Strona autora
Swoją przygodę z recenzowaniem gier rozpoczął w 2005 roku. Z wykształcenia dziennikarz, ale zawodowo pracujący też w marketingu. Na PPE odpowiada głównie za testy sprzętów i dział tech. Gatunkowo uwielbia RPG, strategie i wyścigi. Uzależniony od codziennego czytania newsów i oglądania konferencji.
cropper