10 gier, w których path i ray tracing robi największą graficzną różnicę
Hucznie zapowiadane dodanie ray tracingu do Diablo 4 okazało się humbugiem. Testy pokazały, że graficzne różnice w RPG Blizzarda są minimalne po włączeniu opcji śledzenia promieni. Ray tracing potrafi jednak w innych grach pokazać pazur, naprawdę zachwycając swoimi możliwościami.
Są na rynku gry, które - w przeciwieństwie do Diablo 4 - wywołują opad szczęki właśnie po włączeniu ray tracingu. Przed wami 10 najlepszych przykładów wykorzystania techniki śledzenia promieni w cyfrowej rozrywce. Ray Tracing wciąż nie pokazał pełni swoich możliwości, więc to pewnie tylko pierwsza fala gier w naprawdę konkretny sposób wykorzystujących rzeczoną technikę.
Doom Eternal
Doom Eternal to przykład gry wyglądającej fenomenalnie dobrze w RT w porównaniu z rasteryzacją. Dodatkowo na korzyść tej strzelanki FPP przemawia niesamowicie dobra optymalizacja jej kodu. Nawet z włączonym śledzeniem promieni można tu uzyskać bez problemu bardzo wysoki framerate.
Marvel’s Guardians of the Galaxy
"Strażnicy Galaktyki" byli dobrymi kandydatami do implementacji ray tracingu, w związku z masą połyskiliwych powierzchni w grze. I deweloperzy pod tym względem nie rozczarowali, oferując znacznie ładniejsze lokacje z włączonym RT. Różnica nie jest tu może tak wielka, jak Cyberpunku 2077 czy Metro Exodus, ale wciąż warta odnotowania.
Portal RTX
Portal RTX nie należy do gier z najbogatszą geometrią w lokacjach, ale wyróżnia się jednym motywem: ray tracingiem w pełnej skali. Jego włączenie sprawia, że gra zmienia toalnie swoje oblicze (pełno tu gładkich, połyskliwych powierzchni, które idealnie pasują do RT). Opcja path tracingu to już w ogóle poezja, tak jak w Cyberpunk 2077.
Wiedźmin 3: Dziki Gon - Next Gen
Największą graficzną atrakcją w next-genowej aktualizacji Wiedźmina 3 jest bez cienia wątpliwości zaawansowane śledzenie promieni (z globalną iluminacją RT). Włączenie tej opcji sprawia, że znane lokacje w kultowej, polskiej grze, nabierają nowego charakteru. Opcja robi największe wrażenie wszędzie tam, gdzie pojawia się woda, ale też w wąskich uliczkach, gdzie światło odbija się od ścian budynków.
Control
Są gry, w których można rozkoszować się piękną grafiką bez ray tracingu (np. Alan Wake 2, który wygląda fantastycznie w każdej opcji). Control nie należy do takich tytułów. Tutaj włączenie RT uważam za absolutny wymóg. Gra rozgrywająca się w połyskliwych, industrialno-futurystycznych wnętrzach zyskuje bowiem w niesamowity sposób na ogólnej estetyce po włączeniu śledzenia promieni.
Dying Light 2
Zbyt często zapomina się o Dying Light 2 w kontekście pięknego ray tracingu. Szkoda, bo właśnie polska gra demonstruje, jak wielki jest zysk z włączenia tej opcji. Lokacje w Dying Light 2 nabierają życia po aktywacji RT (m.in. za sprawą świetnej globalnej iluminacji). Zresztą, co będę się nad tym rozpływał; zobaczcie sami na filmiku poniżej!
Alan Wake 2
Alan Wake 2 oferuje fenomenalne oświetlenie - zarówno w trybie rasteryzacji, jak i w ray tracingu. Nawet bez śledzenia promieni lokacje w tej grze wyglądają niezwykle dobrze. Odpalenie RT jeszcze udoskonala śliczną grafikę w tym tytule, sprawiając, że cienie są o wiele bardziej realistyczne i szczegółowe. Doskonale pokazuje to analiza Digital Foundry sprzed kilku miesięcy (filmik poniżej). A do dyspozycji mamy jeszcze opcję globalnej iluminacji z path tracingiem, która robi znów niesamowitą robotę.
Marvel's Spider-Man 2
Ray tracing na konsolach odstaje od standardów, do których przyzwyczajeni są posiadacze mocniejszych, pecetowych kart graficznych (szczególnie tych z serii RTX od NVIDIA). Jest jednak gra, która potrafi zadziwić właśnie w tym aspekcie. To Marvel's Spider-Man 2. PS5 renderuje w tym tytule oprawę RT zapierającą dech w piersi - szczególnie w trybie jakości grafiki. Spider-Man 2 to też doskonały przykład gry bardzo zyskującej na ray tracingu - śmiganie między "domami ze szkła", potężnymi drapaczami chmur, po prostu idealnie pasuje do technologii śledzenia promieni i realistycznego odbijania obrazu.
Metro Exodus: Enhanced Edition
Metro Exodus: Enhanced Edition to wciąż jedna z najlepiej wyglądających gier z włączonym ray tracingiem. Nie jest to opcja "doklejona" tutaj na siłę, ale funkcja wpisana w fundamenty wizualne tego projektu. RTGI w tej produkcji może być dzięki temu wzorem dla innych deweloperów. W dodatku optymalizacja gry z włączonym RT jest bardzo dobra, co pozwala na zabawę z satysfakcjonującym frameratem.
Cyberpunk 2077
Cybepunk 2077 wciąż oszałamia po włączeniu ray tracingu, który doskonale sprawdza się w przypadku lokacji bogatych w przeszkloną architekturę i w klimatach furystycznych, z dużą ilością połyskliwych powierzchni. Nawet zwykły RT robi w polskiej produkcji dobre wrażenie, a prawdziwe szaleństwo zaczyna się po włączeniu jeszcze bardziej zaawansowanego path tracingu (co niestety wiąże się - przynajmniej na tym etapie - z ogromnym obciążeniem hardware'u).
Przeczytaj również
Komentarze (82)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych