10 elementów, które na pewno zobaczymy w PlayStation 6
W świecie technologii każda premiera nowej generacji konsol wywołuje ekscytację, porównywalną jedynie do oczekiwania na kolejną odsłonę ulubionego hitu filmowego. PlayStation 5, choć wciąż świeże w swojej potędze, już teraz powoli ustępuje miejsca spekulacjom na temat swojego następcy – PlayStation 6. Sony, mistrz budowania napięcia, milczy na temat szczegółów, ale przecieki, analizy ekspertów i prognozy branżowe zaczynają rysować obraz konsoli, która może na nowo zdefiniować, czym jest gaming.
Czy PS6 faktycznie przyniesie rewolucję, na którą wszyscy czekamy? Jakie technologie trafią na salony, a które zostaną tylko marzeniem? Od ray tracingu na sterydach, przez wsteczną kompatybilność, po pełną cyfryzację gier – przyszłość wydaje się bardziej ekscytująca niż kiedykolwiek. Przygotujcie się na podróż po potencjalnych funkcjach PS6, gdzie futurystyczne spekulacje mieszają się z realnymi oczekiwaniami.
1. Zaawansowany procesor i układ graficzny od AMD
Sony kontynuuje współpracę z AMD, co ma kluczowe znaczenie dla wydajności PS6. Układy opracowane specjalnie dla konsoli nowej generacji mają oferować znacznie większą moc obliczeniową niż w PS5. Dzięki temu gracze mogą spodziewać się bardziej złożonych światów w grach, lepszych efektów wizualnych i większej płynności działania. Procesor prawdopodobnie będzie oparty na architekturze Zen 5 lub Zen 6, co oznacza skok w możliwościach wielowątkowych i energooszczędności.
Oczekuje się również, że układ graficzny oparty na architekturze RDNA 4 dostarczy niespotykaną dotąd jakość obrazu. Dzięki temu PS6 może zapewnić płynność działania w rozdzielczości 8K, co byłoby przełomem w grach konsolowych. Współpraca z AMD gwarantuje także wsteczną kompatybilność, ponieważ architektura RDNA jest już znana z PS5.
W sieci znajdziecie spekulacje, że obliczeniowa GPU szykowanego dla PS6 będzie na poziomie 30 TFLOPs, ale uważam, że to bzdura. Biorąc pod uwagę tempo rozwoju technologii graficznych, można oczekiwać, że w 2028 roku standardem będą dużo wyższe wartości. Na przykład, karty graficzne dostępne obecnie na rynku konsumenckim, choćby GeForce RTX 4090, oferują moc obliczeniową na poziomie 80 TFLOPs.
Jeśli trend wzrostu wydajności się utrzyma, to do 2028 roku możemy spodziewać się kart graficznych o mocy przekraczającej 150 TFLOPs. W związku z tym, żeby PS6 była konkurencyjna i spełniała oczekiwania graczy, jej GPU powinno oferować moc obliczeniową co najmniej 8-krotnie wyższą od PS5. Oczywiście, sama liczba TFLOPs nie jest jedynym wyznacznikiem wydajności. Ważne są również optymalizacje architektury, efektywność energetyczna oraz integracja z pozostałymi komponentami systemu.
2. Wsteczna kompatybilność z PS5 i PS4
Sony od kilku lat rozwija koncepcję wstecznej kompatybilności, a PS6 będzie jej kolejnym krokiem. Gracze oczekują możliwości uruchamiania swoich ulubionych tytułów z PS4 i PS5, co pozwala na kontynuowanie rozgrywki bez konieczności kupowania nowych wersji gier. Technologia ta jest szczególnie istotna, gdyż biblioteka PlayStation jest pełna kultowych produkcji, które gracze chcą mieć zawsze pod ręką.
Zastosowanie tej funkcji oznacza jednak dodatkowe wyzwania technologiczne, takie jak dostosowanie architektury nowego sprzętu do starszych rozwiązań. AMD, jako dostawca chipów, wydaje się być kluczowym partnerem w realizacji tego celu, co pozwoli Sony na zaoferowanie wstecznej kompatybilności bez utraty jakości czy wydajności.
3. Brak napędu optycznego
Sony prawdopodobnie całkowicie zrezygnuje z napędu optycznego w PS6, co jest naturalną ewolucją w czasach, gdy cyfrowa dystrybucja gier dominuje rynek. Sony już teraz intensywnie promuje PlayStation Store oraz subskrypcję PlayStation Plus, które oferują dostęp do gier bez konieczności korzystania z fizycznych nośników. Według danych sprzedażowych, aż 70% klientów kupuje wyłącznie cyfrowe pozycje, co niestety nie świadczy najlepiej o miłośnikach pudełkowych wydań i zapachu świeżego plastiku.
Niestety, pełny "digital" pozwoli na bardziej kompaktowy design konsoli oraz eliminację kosztów związanych z produkcją i obsługą napędów optycznych. Z drugiej strony, gracze przywiązani do fizycznych kopii gier mogą poczuć się rozczarowani. Sony będzie musiało zapewnić im alternatywy, takie jak bardziej rozbudowane wersje kolekcjonerskie z cyfrowymi kodami albo możliwość doinstalowania napędu optycznego kupowanego osobno - dokładnie tak, jak teraz w przypadku PS5 Pro.
4. Obsługa rozdzielczości 8K i wyższych częstotliwości odświeżania
PlayStation 6 ma dostarczyć wsparcie dla rozdzielczości 8K, co otworzy nowe możliwości w dziedzinie jakości oprawy wizualnej. Wyższe częstotliwości odświeżania, takie jak 120 Hz czy nawet 240 Hz, sprawią, że rozgrywka będzie bardziej płynna i responsywna. Oczekuje się, że Sony zaimplementuje dynamiczne skalowanie rozdzielczości, aby zapewnić optymalną wydajność w wymagających tytułach.
Rozdzielczość 8K i wyższe częstotliwości odświeżania to również ukłon w stronę przyszłości, gdy technologia wyświetlaczy stanie się bardziej dostępna. Już teraz na rynku pojawiają się telewizory obsługujące te standardy, a PS6 może być urządzeniem, które w pełni wykorzysta ich potencjał. Może kiedyś zagramy w 4K i 240 klatkach na odpowiednim monitorze? Moim osobistym marzeniem jest także wsparcie dla monitorów ultrawide. Sam z takiego korzystam.
5. Zaawansowane technologie ray tracingu i sztucznej inteligencji
Śledzenie promieni, czy innymi słowy ray-tracing stał się jednym z największych przełomów w grafice gier wideo (chociaż szkoda, że PS5 i XSX są zbyt słabe, by pokazać jego pełen potencjał), a PS6 ma wynieść tę technologię na jeszcze wyższy poziom. Dzięki nowym rozwiązaniom od AMD, ray-tracing będzie działać płynniej i w bardziej zaawansowany sposób, oferując realistyczne oświetlenie, cienie i odbicia. Kto wie, może doczekamy się wreszcie path-tracingu na konsolach? To miałoby sens.
Jest bardzo prawdopodobne, że Sony może zaimplementować rozbudowaną sztuczną inteligencję do poprawy rozgrywki. AI będzie wykorzystane do dynamicznej optymalizacji grafiki, tworzenia bardziej inteligentnych przeciwników czy dostosowywania poziomu trudności w czasie rzeczywistym. To elementy, które znacznie zwiększą immersję i jakość zabawy. Aktualnie już wprowadzono przecież PSSR dla PS5 Pro, który, bazując na AI, potrafi podnieść rozdzielczość w grach, czyniąc je ostrymi niemal jak natywne 4K.
6. Większa pojemność pamięci RAM i szybszy dysk SSD
Niemal pewne jest, że PS6 zostanie wyposażona w co najmniej 32 GB pamięci RAM, co umożliwi płynne działanie bardziej złożonych gier i aplikacji. Większa ilość pamięci pozwoli także na bardziej zaawansowane efekty wizualne i lepsze zarządzanie otwartymi światami.
Sony zapewne zastosuje jeszcze szybszy dysk SSD, co przełoży się na niemal natychmiastowe czasy ładowania. Już w PS5 technologia SSD była rewolucyjna, a PS6 ma kontynuować ten trend, dostarczając znacznie wydajniejsze rozwiązania. Aktualny dysk SSD rozpędza się do 5,5 Gb/s. Nie zdziwię się zatem, gdy w PS6 znajdziemy dysk wykręcający 9 GB/s lub nawet 12 GB/s. Osobiście bardzo zacząłem doceniać 2TB wolnego miejsca, jakie znajdziemy w PS5 Pro. Oczekuję podobnej ilości, ale w standardzie, w przypadku PS6.
7. Integracja z usługami chmurowymi i streamingiem gier
Streaming gier staje się coraz popularniejszy, a Sony, które rozwija usługę PlayStation Plus Premium, na pewno uwzględni ją w PS6. Dzięki technologii chmurowej gracze będą mogli grać w najnowsze tytuły bez konieczności pobierania ich na dysk, co zredukuje wymagania dotyczące pamięci lokalnej. To już działa, ale chmura prawdopodobnie przyczyni się też do implementacji techniki pobierania tekstur i danych z gier w locie, by zaoszczędzić przestrzeń, a zarazem dostarczyć lepszą grafikę kosztem mniejszych wymagań sprzętowych.
Poza tym, pełna integracja z chmurą sprawi, że gry będą bardziej dostępne, szczególnie dla osób z ograniczoną przestrzenią na dysku czy słabszymi łączami internetowymi. Sony może także rozwinąć funkcję Remote Play, umożliwiając płynną rozgrywkę na różnych urządzeniach.
8. Nowy kontroler z ulepszonymi funkcjami haptycznymi
DualSense z PS5 był rewolucją, ale Sony prawdopodobnie wprowadzi jeszcze bardziej zaawansowany kontroler. Ulepszone funkcje haptyczne pozwolą na udoskonalone, realistyczne wrażenia dotykowe, co zwiększy immersję w grach. W zasadzie trudno wydedukować, co tu jeszcze można poprawić, bo w mojej ocenie DualSense jest po prostu bezbłędnym padem. Kto raz posmakuje tej haptyki, trudno potem z niej zrezygnować, szczególnie po graniu w AstroBota czy Hogwarts Legacy.
Możemy również spodziewać się lepszej ergonomii, dłuższej żywotności baterii (to przede wszystkim wymaga poprawy) oraz nowych funkcji, takich jak dodatkowe przyciski, które będą w pełni programowalne. Sony z pewnością wykorzysta doświadczenia z DualSense, aby stworzyć kontroler, który raz jeszcze podbije nasze serca i dłonie. Macie jakieś oczekiwania związane z tym kontrolerem?
9. Rozszerzona rzeczywistość (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR)
PS6 prawdopodobnie zintegrowane będzie z kolejną generacją technologii VR i AR, chociaż nie jestem przekonany czy gracze faktycznie tego oczekują. PlayStation VR2 na starcie zbierało pozytywne opinie, ale Sony bardzo zaniedbało wsparcie tych okularów, przez co rozkręcona machina reklamowa utraciła impet. Dzisiaj w sumie mało kto o PSVR2 pamięta. Co prawda, firma może to jeszcze zmienić, ale stoi przed nią trudne zadanie.
Technologie VR czy AR oczywiście nadal otwierają nowe możliwości, takie jak interaktywne gry edukacyjne, sportowe czy symulacyjne. Integracja z AR mogłaby pozwolić na zupełnie nowe doświadczenia, takie jak rozgrywka w świecie rzeczywistym z wykorzystaniem elementów znajdujących się w naszym pokoju.
10. Ekologiczne podejście do produkcji i użytkowania
Sony coraz częściej stawia na zrównoważony rozwój. PS6 może być produkowana z materiałów pochodzących z recyklingu, co ograniczy jej wpływ na środowisko. Ponadto, konsola prawdopodobnie będzie wyposażona w tryby oszczędzania energii, które zmniejszą jej zużycie podczas długotrwałego użytkowania. Nie są to może ekscytujące zmiany, ale takie praktyki są dzisiaj już powszechnie stosowane.
PS6 zapowiada się na konsolę, która wyznaczy nowe standardy w branży gier. Dzięki innowacjom technologicznym i strategicznym decyzjom Sony, możemy spodziewać się urządzenia, które zadowoli zarówno zapalonych graczy, jak i nowicjuszy. Co ciekawe, Sony samo zasugerowało potencjalny rok premiery PS6 – 2028. To wynika z dokumentacji ujawnionej w trakcie negocjacji umowy przejęcia Activision z Microsoftem (dotyczących serii Call of Duty). Sony wskazało, że do tego czasu obecna generacja konsol będzie już ustępować miejsca nowej, a premiera PS6 może zbiec się w czasie z wygaśnięciem umowy licencyjnej na tę popularną serię gier. To oznacza, że na początku swojego cyklu życia PlayStation 6 może stracić jeden z filarów branży FPS, co stanowi wyzwanie, ale także szansę dla Sony na rozwinięcie własnych, ekskluzywnych marek.
Przeczytaj również
Komentarze (184)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych