FIFA 20 (PS4, Xbox One, Switch, PC). Premiera, cena, edycje specjalne, informacje o grze

FIFA 20 (PS4, Xbox One, Switch, PC). Premiera, cena, edycje specjalne, informacje o grze

Enkidou | 13.07.2019, 16:00

Nowa FIFA to oczywiście kolejny zestaw zmian, które w założeniach mają usprawnić znaną formułę. Tym razem jednak -- za sprawą trybu Volta -- motywem przewodnim jest też “powrót” rozumiany jako powrót ulicznej, efektownej i hołubionej przez wielu fanów piłki rodem z serii FIFA Street. 

Premiera

Dalsza część tekstu pod wideo

Premiera FIFA 20 odbędzie się 27 września 2019 roku. Gra ukaże się na komputerach oraz konsolach PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch.

Na sprzęcie Nintendo FIFA 20 wydana zostanie w wersji Legacy Edition, w której zmiany ograniczą się do aktualizacji składów, strojów drużyn oraz pomniejszych poprawek.

Cena i edycje specjalne

FIFA 20 będzie dostępna w trzech edycjach (nie dotyczy Nintendo Switch).

Edycja standardowa / Legacy Edition (Switch) - 289,00 zł (PS Store); 288,99 zł (Microsoft Store); 249,90 zł (Origin); brak informacji (eShop)

Osoby, które złożą przedpremierowe zamówienie na ww. edycję, w prezencie otrzymają:

  • Do 3 złotych paczek rzadkich kart (jedną tygodniowo przez 3 tygodnie)
  • Ikona na wypożyczeniu do wyboru – Możliwość wybrania 1 z 5 Ikon (w wersji pośredniej) na wypożyczeniu na 5 meczów FUT [FIFA Ultimate Team]
  • Wyjątkowe stroje FUT

Edycja mistrzowska - 379,00 zł (PS Store); 378,99 zł (Microsoft Store); 339,90 zł (Origin)

Osoby, które złożą przedpremierowe zamówienie na ww. edycję przed 5 sierpnia, w prezencie otrzymają:

  • Dostęp na 3 dni przed premierą (możliwość gry już 24 września)
  • Do 12 złotych paczek rzadkich kart (jedną tygodniowo przez 12 tygodni)
  • Ikona na wypożyczeniu do wyboru – Możliwość wybrania 1 z 5 Ikon (w wersji pośredniej) na wypożyczeniu na 5 meczów FUT
  • Wyjątkowe stroje FUT

Edycja Ultimate - 429,00 zł (PS Store); 428,99 zł (Microsoft Store); 379,90 zł (Origin)

Osoby, które złożą przedpremierowe zamówienie na ww. edycję przed 5 sierpnia, w prezencie otrzymają:

  • Dostęp na 3 dni przed premierą (możliwość gry już 24 września)
  • Do 24 złotych paczek rzadkich kart (dwie tygodniowo przez 12 tygodni)
  • Ikona na wypożyczeniu do wyboru – Możliwość wybrania 1 z 5 Ikon (w wersji pośredniej) na wypożyczeniu na 5 meczów FUT
  • Wyjątkowe stroje FUT
  • Niewymiennego piłkarza „Obiecujące transfery” w FUT 20

Polonizacja

FIFA 20 będzie dostępna w polskiej wersji językowej.

Rozgrywka

FIFA 20 to kolejna edycja popularnej serii piłkarskiej Electronic Arts. Nowa część wprowadza oczywiście szereg mniejszych i większych nowości względem poprzedników, z czego tym najważniejszym novum i jednocześnie główną atrakcją gry jest tryb Volta.

Volta

“Volta”, nazwa nowego trybu gry, to portugalskie słowo oznaczające “powrót”. Dość dobrze oddaje ono istotę rzeczy, gdyż mamy w nim do czynienia z powrotem ulicznej piłki, o co -- jak deklaruje EA -- upominało się na przestrzeni lat wielu fanów serii. Tryb ten ma zapewnić, jak czytamy w oficjalnym komunikacie, “autentyczną kulturę, kreatywność i styl gry na małą skalę”

Rywalizacja na ulicach i halach, co jasne, wyglądać ma zupełnie inaczej niż na pełnowymiarowych boiskach. Po pierwsze, większe znaczenie mają mieć sztuczki techniczne; będzie też można np. korzystać ze ścian. Po drugie, wspomniana “mniejsza skala” to kilka wariantów rozgrywki: 3 na 3 bez bramkarzy, 3 na 3 z bramkarzami, 4 na 4 czy 5 na 5 z zasadami obowiązującymi w futsalu lub bez nich.

W Volcie znajdziemy dwa tryby. Pierwszy to Kick-Off Volta, w którym będziemy mogli grać prawdziwymi drużynami ‘okrojonymi’ do kilku piłkarzy. W przypadku takiego trzyosobowego Realu Madryt będzie to np. Gareth Bale, Luka Modric i Sergio Ramos. 

Ważniejszy jest jednak drugi tryb, czyli World, w którym tworzymy własnego zawodnika lub zawodniczkę. Kreując jego/jej wizerunek mamy szerokie pole manewru w kwestii personalizacji. Dostępne są rozmaite fryzury, tatuaże, ciuchy, obuwie itd. Wraz z postępami (gromadzenie waluty, zaliczanie wyzwań) możemy ich odblokować więcej. 

Zanim jednak przystąpimy do rywalizacji z innymi, musimy jeszcze wybrać nasz domowy obiekt, gdzie będziemy rozgrywać mecze. Aspekt ten ma istotne znaczenie. Na własnym stadionie ustalamy bowiem zasady, do których będzie się musiał dostosować 'przyjezdny' rywal. W drugą stronę działa to podobnie - na wyjeździe to my gramy według zasad gospodarza. 

Przed przystąpieniem do meczu warto zadbać o to, by mieć piłkarzy o właściwych umiejętnościach, których dopasujemy do panujących warunków i zasad. Pomaga w tym mechanika ‘wykradania’ zawodników (nawet avatarów innych graczy) po wygranych przez nas spotkaniach, dzięki czemu stopniowo rozbudowujemy skład. Przy czym, zaznaczmy, ewentualne potknięcia nie niosą z sobą szczególnych konsekwencji - przegrany nie traci bowiem swojego podopiecznego.

Volta ma jeszcze jedną cechę, o której warto przy okazji wspomnieć. Zastąpi ona mianowicie tryb fabularny znany z poprzednich edycji FIF-y, który -- w trzech częściach -- przedstawiał historię kariery Alexa Huntera. Teraz to postać wykreowana przez nas samych znajdzie się w centrum uwagi, a w utożsamianiu się z nią pomóc ma rozbudowany system rozwoju (o którym jednak twórcy nie chcieli na razie zbyt wiele powiedzieć).

Zmiany i modyfikacje

Jak wspomniano, FIFA 20 wprowadza szereg zmian, które -- zgodnie z deklaracjami twórców -- mają udoskonalić rozgrywkę.

Po modyfikacjach mechanizmów gry obronnej bardziej ma nam się opłacać przejmowanie bezpośredniej kontroli nad obrońcami, a nie liczenie na to, że z nadciągającymi atakiem rywala poradzą sobie zawodnicy sterowani przez sztuczną inteligencję. Jednym z tego przykładów są chociażby wślizgi; w ich przypadku istnieje większe prawdopodobieństwo, że piłkarz kontrolowany przez AI nie zadziała tak efektywnie jak my. W świetle powyższego zmian doczekał się też system kontroli tempa, co ma sprawić, że obrońcom sterowanym ręcznie łatwiej będzie dopaść atakujących.

Jeśli chodzi o ofensywę, mniej frustrujące mają być sytuacje jeden na jednego. Łatwiej będzie trafić w światło bramki, zaś bramkarze rzadziej mają się wykazywać nadludzkim refleksem. Z drugiej strony trudniejsze ma być wykonywanie celnych strzałów z woleja, wygrywanie pojedynków główkowych czy posyłanie dokładnych dośrodkowań. W tym miejscu warto również dodać, iż strzały zewnętrzną częścią stopy będą potrafili wykonywać tylko piłkarze z odpowiednią cechą.

Większy realizm odcisnął też swoje piętno na podaniach. Zasada jest prosta: im trudniejsza sytuacja, tym trudniej będzie wykonać celne podanie do kolegi (lub koleżanki, bo w grze nie zabraknie piłki kobiecej) z zespołu. Odpowiednie ułożenie ciała podającego czy presja ze strony rywala - te czynniki znacząco odbiją się na jakości zagrania. Jeżeli dla przykładu atakowani przez przeciwnika będziemy chcieli zagrać z pierwszej piłki, istnieje spora szansa, że nie wyjdzie nam to zbyt dobrze.

Oprócz tego w przedpremierowych zapowiedziach wspominano między innymi o nowym systemie wykonywania wolnych i karnych (mają nam dawać więcej kontroli), bardziej realistycznym sterowaniu bramkarzem czy trudniejszym wykonywaniu sztuczek (np. podcięcia piłki nie będzie już wykonywane kontekstowo).

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do FIFA 20.

Enkidou Strona autora
cropper