Nioh 2 (PS4). Premiera, informacje o grze
Pierwsza część Nioh była ciekawym przypadkiem. Powstająca przez kilkanaście lat gra, dla której inspiracją był niezrealizowany scenariusz Akiry Kurosawy, okazała się nie rozczarowaniem (jak zdecydowana większość długo powstających gier), ale jednym z najlepiej ocenianych tytułów 2017 roku. Mimo to developerzy z Team Ninja twierdzą, że przy pierwszym podejściu nie udało im się w pełni rozwinąć skrzydeł. Swoją wizję chcą zrealizować w całości teraz: tworząc Nioh 2.
Premiera
Premiera Nioh 2 odbędzie 13 marca 2020 roku. Gra ukaże się na PlayStation 4.
Otwarta beta
Jak poinformowało w ostatnich dniach Koei Tecmo, otwarta beta Nioh 2 ruszy 1 listopada i potrwa dziesięć dni. Testowy build gry będzie można w tym czasie pobrać za darmo z PlayStation Store.
Fabuła
Fabuła Nioh 2 stanowi odrębną od pierwszej części historię. Gra jest prequelem - jej akcja rozgrywa się w 1555 roku, przed wydarzeniami przedstawionymi w pierwowzorze. Jego znajomość nie jest więc wymagana.
W odróżnieniu od ‘jedynki’, w której otrzymywaliśmy już w pełni ukształtowanego, wkomponowanego w uniwersum bohatera, tutaj postać tworzymy sobie sami, decydując o jej wyglądzie, płci itd. Jest ona nazywana Hide i trudni się najemnictwem, zwalczając terroryzujące ludność potwory. Ma też jednak pewną ciekawą cechę: mianowicie stanowi owoc związku między człowiekiem a istotą zwaną yokai (w sporym uproszczeniu: potworem, zjawą z japońskich legend), co sprawia, że dysponuje nadludzkimi zdolnościami.
Hide nie jest jednak jedynym bohaterem/bohaterką gry. Bardzo ważną rolę odgrywa także handlarz Toukichiro, którego nasza postać spotyka w trakcie jednego, zdecydowanie nierutynowego zlecenia. Wbrew pozorom to przypadkowe spotkanie nieznanych sobie ludzi okaże się mieć niezwykle doniosłe znaczenie. Razem wspomniana dwójka naznaczy bowiem historię Japonii, przechodząc do jej annałów jako jedna osoba - Toyotomi Hideyoshi, wielki zjednoczyciel kraju po epoce walczących prowincji. *
Poruszając temat fabuły, pełniący funkcję reżysera i producenta Fumihiko Yasuda zapewnił w jednym z wywiadów, że w Nioh 2 nie zabraknie elementów fantasy znanych z pierwowzoru, lecz coś dla siebie znajdą tu również miłośnicy historii, którzy z ważkimi wydarzeniami opisanymi w podręcznikach będą mogli zapoznać się właśnie w bardziej fantastycznej otoczce.
* Skąd wziął się w tym przypadku Hideyoshi? Imię zapisuje się dwoma znakami: “秀吉”. "秀" (hide) to oczywiście główny bohater/bohaterka, “吉” to natomiast jeden ze znaków tworzących imię Toukichiro (藤吉郎). Można go czytać na trzy sposoby: kichi, kitsu i yoshi.
Rozgrywka
Nioh 2 nie stara się wymyślać koła na nowo. Nadal jest to gra action-RPG czerpiąca inspiracje z tytułów From Software. System walki bazuje oczywiście na rozwiązaniach znanych z pierwszej części. W ‘dwójce’ nie zabraknie wysokiego poziomu trudności, zarządzania staminą, duchów opiekuńczych czy różnych postaw bojowych. Jednocześnie pojawi się też szereg nowości. W swoich wypowiedziach twórcy przekonywali, że Nioh 2 wreszcie bliżej jest do gry, którą zawsze chcieli stworzyć, dodając, iż podczas produkcji pierwowzoru starali się raczej zachowywać ostrożność i nie szarżować.
Najważniejsza zmiana to możliwość przeistoczenia się w yokai, dzięki czemu zyskujemy dostęp do zupełnie nowych umiejętności. Generalnie są dwa ich rodzaje: techniki yokai (zdobywamy do nich dostęp pokonując potwory i zgarniając pozostawiane przez nie części duszy; bywają one przeróżne, np. przyzwanie łucznika czy ciskanie ognistymi kulami) oraz techniki specjalne (mechanika dodana po zamkniętej alfie), czyli zdolności pozwalające nam kontrować niebezpieczne ataki nieprzyjaciół, co wiąże się z rozmaitymi korzyściami, np. regeneracją energii potrzebnej do używania technik zabitych monstrów. To, w jakiego konkretnie yokaia się przeistoczymy, zależy od posiadanego ducha opiekuńczego.
Na tym nie koniec. Nowe są także bronie yokai (z dodatkowym atrybutem “yo”) umożliwiające zadawanie potworom większych obrażeń. W ich przypadku znaczenie ma inny nowy wskaźnik, który nabijamy zadając obrażenia nieprzyjaciołom. Jeśli uda nam się go wymaksować, oręż będzie mógł w pełni pokazać swój potencjał.
Przytaczany wcześniej Fumihiko Yasuda zapewnił, że pomimo nowej mechaniki transformacji gra nie stanie się prostsza. Ale choć w Nioh 2 zabraknie trybu easy, developerzy przygotowali też kilka rozwiązań, które zaimplementowano z myślą o osobach mogących sobie nie radzić z wyzwaniami często zawieszającymi poprzeczkę dość wysoko.
Po pierwsze, wraca multiplayer (kooperacja), przy czym teraz grać mogą nie dwie, a trzy osoby jednocześnie. Po drugie, podczas podróży przez Japonię natknąć możemy się na groby wojowników. Te wyróżniające się charakterystycznym niebieskim światłem obiekty pozwalają nam przyzywać do pomocy postacie innych graczy kierowane przez sztuczną inteligencję. W działaniu przypomina to więc patent z produkcji From Software, gdzie w niektórych miejscach mogliśmy skorzystać z pomocy NPC-ów.
W Nioh 2 nie zabraknie oczywiście standardowych metod podnoszenia potencjału bojowego (ciułanie doświadczenia, gromadzenie ekwipunku), ale pojawi się też coś zupełnie nowego - Dark Realm. Jest to alternatywny wymiar, w którym mieszkają istoty yokai. Na pewnych etapach gry możemy się tam udać, aby wziąć udział w szczególnie wymagających walkach. Za zwycięstwo w nich otrzymujemy specjalne nagrody.
Co jeszcze warto wiedzieć
- W grze pojawi się młody Oda Nobunaga, którego duchem opiekuńczym jest Hyou Bishin. Podczas rozgrywki odwiedzimy świątynię Honnouji, gdzie w 1582 roku Oda miał popełnić samobójstwo.
- Kreując postać handlarza Toukichiro, scenarzyści czerpali z życiorysu pewnej postaci historycznej.
- Edytor postaci w pełnej wersji gry ma zostać znacząco rozbudowany w porównaniu z edytorem udostępnionym w wersjach testowych.
Materiały video
Przeczytaj również
Komentarze (20)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych