10 grzechów Bioshocka Infinite
Zacznę od tego że gra mi się absolutnie podobała - fabuła, scenariusz, Elisabeth, Half-life'owy sposób narracji, sky-line, Columbia (choć nie tak dobra jak Rapture), smaczki i niektóre momenty. Jednak od gry z ocenami 95% nad którymi rozpływają się recenzenci, a tymbardziej gracze oczekiwałem sporo więcej. Czuję mocny niedosyt po Infinite, który jest gorszy chyba pod każdym względem od jedynki. Ale po kolei.
1. Columbia, która zachwyca... ale może przez pierwszą godzinę, półtorej. Niestety miałem wrażenie że po tym czasie widziałem już całe miasto. Wpierw lizałem każdy kąt i się jarałem tym światem, potem już nie, zbyt zajęty częstymi walkami i debilnym lootowaniem. No i śmieszyła mnie trochę ta symetria poziomów, często wchodziliśmy do jakiś miejscówek gdzie zarówno lewa jak i prawa strona wyglądała tak samo, na przykład (UWAGA SPOILER) to laboratorium gdzie doktorki trzymały Elizabeth a my musieliśmy pójść na górę i wyłączyć dwa generatory.
2. No właśnie, lootowanie. Doprowadzone do granic absurdu, gdzie w co drugim śmietniku mogłeś znaleźć jakieś jedzenie odnawiające życie. Pieniądze święcące się jak psu jajca i odwracające uwagę. Zbieranie kluczyków, po co one w ogóle były? Zostały wrzucone ewidentnie na siłę po to by jeszcze bardziej zmotywować gracza do durnego szukania. Ich rola ograniczyła się do otwierania sejfów z wątpliwą zawartością i drzwi, które skrywały za sobą amunicję albo tonę jabłek i bananów.
3. Zbyt wielkie przywiązanie do voxophonów, miałem wrażenie że odwiedziłem każdy kąt w grze a mam ich ledwie 55/80, czytałem je dokładnie a mimo to wiele smaczków mi ubyło. Dlaczego żeby poznać cały świat i historię jestem zmuszony do przechodzenia gry drugi raz z jakimś odpalonym w tle walkthrough z youtube'a?
4. Vigory. Plasmidy w oryginalnym Bioshocku to był rdzeń rozgrywki, cały świat i historia opierała się na nich, a tutaj? I vigory i wszystkie te sklepy sprawiają wrażenie wrzuconych na siłę, byleby usprawiedliwić nazwę "Bioshock" w tytule. Skąd się one wzięły w tym świecie? Dlaczego Booker od razu je łyka bez żadnych pytań? Sama ich rola też nie jest już tak ważna jak w jedynce. Osobiście korzystałem z 3 vigorów i to niezbyt często.
5. Jakieś durne "gamizmy" jak chociażby te ciuchy. Nie wpływają one w żaden sposób na wygląd zewnętrzny, a nagle z nowymi butami mamy moc podpalania przeciwników albo 40% szans na autoprzeładowanie. Durne, zresztą 90% z tych ciuchów nie nadawały się do niczego, zbierałem wszystkie po drodze ale jedyne z których korzystałem to te uzyskane z season passa.
6. Sama walka. Zbyt dużo kill-roomów, zbyt dużo przeciwników, zbyt mała rola vigorów. Mechanika strzelania lepsza niż w jedynce, a i sky-line'y mocno urozmaicały zabawę, ale brakowało tu planowania i taktyki, które były obecne w jedynce.
7. Postacie poboczne. Armia klonów jednym słowem, co druga osoba miała tą samą twarz. Szczególnie widać to było na plaży.
8. Handyman. Irytujący przeciwnik nie wymagający żadnej taktyki poza ucieczką i ładowanie w niego ołowiu. Nie wiem też czy jakikolwiek vigor na niego działał. W porównaniu do Big Daddy'ego - porażka.
9. Songbird. Jeśli to miał być następca Big Daddy'ego to chyba coś im nie wyszło.
10. Aspekt techniczny. Nie wnikam w tekstury bo wiem że konsole są stare, że gra jest zrobiona specyficznie (duże levele, cała ta mechanika portali i w ogóle), ale nie pamiętam która gra mnie tak bardzo irytowała z powodu spadku framerate'u, w końcowej walce ciężko było nawet dobrze celować przez to.
Widać po tej produkcji że przeszła wiele. Swego czasu były ploty około rok temu, że pokazówka z E3 2011 (za którą gra dostała wiele nagród) to jedyne co w tamtym momencie miało zrobione Irrational Games. Może nawet Infinite zaliczył development hell. Wątpię czy to wina starych konsol i podpasowania pod nie gierki, moim zdaniem koncept gry i mechaniki na papierze wyglądał bajecznie, ale jak przyszło co do kodowania to przerosło to ich.
Wyszedł potok hejtu, ale prawda jest taka, że Infinite ratuje ta część, która grą nie jest - postacie, scenariusz, twisty, wykreowany świat, podczas gdy "część growa" momentami bardzo zawodzi. Mimo tego z grą dobrze się bawiłem i przeszedłem dość szybko, była wciągająca. Ale oceny rzędu 10/10? Śmiech na sali.