GameFrame #14 -> Upadek Świata: Najciekawsze Wizje Postapokalipsy w Grach (Część 2)
O poprzednim blogu słów kilka...
W poprzednim blogu przyjrzeliśmy się trzem grom, które w wyjątkowy sposób przedstawiają postapokalipsę: Dying Light, Horizon oraz Metro. Dzisiaj chcę kontynuować ten temat, przedstawiając kolejne trzy produkcje, które również w interesujący sposób ukazują koniec cywilizacji, jednak z zupełnie innych perspektyw. Jeśli jesteście ciekawi, jak wyglądała apokalipsa w tych grach, zapraszam do lektury!
Upadek Świata: Najciekawsze Wizje Postapokalipsy w Grach (część 2)
Dziś przyszedł czas na kolejną porcję postapokaliptycznych światów, które w różnych odsłonach gier ukazują upadek ludzkości. Zasada będzie podobna jak w ostatnim wpisie – przyjrzymy się tym trzem produkcjom, każdej z osobna, i opowiemy, co sprawiło, że ich światy stały się ruiną, a bohaterowie zmuszeni zostali do walki o przetrwanie. Tym razem w roli głównej znajdą się Stalker, Fallout oraz nieoczekiwana gra, której niezapowiadałem, czyli Resident Evil. W każdej z nich mogą znajdować się minimalne spoilery, odnośnie świata gry.
Jeśli zaś ktoś chciałby dowiedzieć się więcej o historii z The Last of Us, zapraszam do nadrobienia zaległości — całą historię znajdziecie tutaj! [GameFrame #12]
S.T.A.L.K.E.R. -> Skażone strefy, gdzie radiacje, anomalie i mutanty tworzą niepowtarzalny klimat grozy i niebezpieczeństwa.
W serii gier S.T.A.L.K.E.R., mamy doczynienia katastrofą nuklearną, która miała miejsce w Czarnobylu, w wyniku eksperymentów przeprowadzanych przez rząd ZSRR. Historia zaczyna się od tzw. "Wydarzenia w Zone", kiedy to po wybuchu reaktora w elektrowni jądrowej w Czarnobylu nie tylko miała miejsce wielka katastrofa nuklearna, ale również doszło do wyzwolenia niespotykanego zjawiska, które zmieniało fizykę i chemię samego świata. Ziemia w rejonie wokół elektrowni – nazywanym Zoną – zaczęła wykazywać dziwne anomalie, a sama strefa stała się miejscem niemożliwym do życia.
Początkowo władze strefy starały się ukryć prawdę o wybuchu, ale z czasem wokół Zony zaczęły narastać dziwne zjawiska. W wyniku intensywnego promieniowania, które przenikało do gleby i powietrza, zaczęły się dziać rzeczy, których ludzkość nigdy wcześniej nie widziała. Mutacje roślin, zwierząt i ludzi stały się normą. Strefa wokół Zony zamieniła się w niestabilne, nieprzewidywalne miejsce, pełne agresywnych mutantów i nieznanych form życia, które zaczęły zagrażać wszystkim, którzy ośmielili się je badać. W związku z tym Zona, z czasem, stała się miejscem zamkniętym, a władze nie miały pełnej kontroli nad tym, co się tam działo.
Po wybuchu w Czarnobylu, w którym radioaktywne odpady i materiały wybuchowe nie tylko uszkodziły infrastrukturę elektrowni, ale także zmieniły cały ekosystem w promieniu wielu kilometrów, Zona zaczęła rozwijać swoje własne prawa. Większość świata zewnętrznego nie wiedziała, co się działo, choć teorie spiskowe zaczęły się szerzyć. Najgorsze jednak miało dopiero nadejść. Z czasem wybuchły kolejne eksplozje, w tym poważna katastrofa związana z "próbą zamknięcia" Zony przez władze, co doprowadziło do jej całkowitego zamknięcia i całkowitej izolacji od reszty świata.
Największym efektem tego, co wydarzyło się w Zonie, była zmiana, która wystąpiła na poziomie samych ludzi. Zatrute i zdeformowane zwierzęta stały się złośliwymi przeciwnikami, które zaczęły zabijać wszystkich, którzy zapuszczali się w ten zniszczony rejon. Z czasem powstały nie tylko niebezpieczne mutacje, ale także anomalie fizyczne – dziwne zjawiska, które mogły niszczyć wszystko, co napotkały na swojej drodze. W wyniku tych zjawisk powstały różnorodne artefakty – przedmioty o nadzwyczajnych właściwościach, które były bardzo cenione przez tzw. stalkerów, którzy ryzykowali życie, by je zdobywać.
Zgon ludzkości i upadek społeczeństwa w tym świecie były wynikiem nie tylko tej katastrofy, ale także braku jakiejkolwiek skutecznej reakcji rządów i organizacji międzynarodowych, które zignorowały realne zagrożenie. Z czasem Zona stała się miejscem, do którego dostęp mieli tylko najbardziej odważni lub desperacki ludzie, zwani stalkerami. Byli to przestępcy, poszukiwacze artefaktów, naukowcy czy także osoby, które próbowały odkryć tajemnice Zony i przekonać się, co tak naprawdę się wydarzyło. W tym świecie nie było miejsca na nadzieję, a życie ludzkie stało się niczym – po prostu przetrwaniem.
Skala zniszczenia, jakie wywołała ta katastrofa, rozciąga się na całym świecie, w którym Zona stanowi tylko jedną z wielu zagrożonych stref. Zniszczenie świata w S.T.A.L.K.E.R. jest metaforą nie tylko dosłownego upadku cywilizacji, ale także ukazuje ciemne strony ludzkiej chciwości i nieodpowiedzialności. Z każdą kolejną grą w serii, gracz jest zmuszony stawić czoła nie tylko mutantom, ale także temu, co pozostało z ludzi – resztkom społeczeństwa, które wciąż walczy o swoje przetrwanie w tej zrujnowanej rzeczywistości.
Fallout -> Opowieść o skutkach globalnej wojny atomowej.
W serii gier Fallout świat przechodzi przez apokalipsę, która ma swoje korzenie w globalnym konflikcie nuklearnym. Zniszczenie cywilizacji jest wynikiem wyścigu zbrojeń, który osiągnął punkt kulminacyjny w 2077 roku. Świat w Fallout to post-apokaliptyczna pustynia, w której zrujnowane miasta, zmutowane stworzenia i zdziesiątkowane resztki ludzkości walczą o przetrwanie. Jak do tego doszło? Jakie były skutki?
Zaczęło się od napięć geopolitycznych między wielkimi mocarstwami. W 2077 roku, w wyniku nieustannych wojen o surowce naturalne i energię, doszło do tzw. Wielkiej Wojny. W ciągu zaledwie dwóch godzin globalne mocarstwa wymieniły między sobą potężne uderzenia nuklearne. W wyniku tego na powierzchni Ziemi powstała nuklearna katastrofa, która zniszczyła niemal całą cywilizację. Cała planeta została zniszczona przez masowe wybuchy, a z powietrza unosiła się radioaktywna chmura, która praktycznie zamieniła Ziemię w jałową, martwą pustynię. Zginęły setki milionów ludzi, a niektóre obszary stały się niezdatne do życia przez setki lat.
Jednak nie wszyscy ludzie zginęli w tej apokalipsie. W odpowiedzi na nadchodzącą zagładę powstały Schrony (Vaults), podziemne kompleksy zaprojektowane z myślą o ochronie obywateli przed skutkami wojny. Ich celem było zapewnienie przetrwania garstce wybranych ludzi i udzielenie im szansy na odtworzenie społeczeństwa po katastrofie. W rzeczywistości jednak, niektóre z tych schronów były eksperymentalne, a ich zadaniem było nie tylko przetrwanie, ale także badanie zachowań ludzi w ekstremalnych warunkach, co doprowadziło do powstania wielu tragicznych i mrocznych historii związanych z tymi podziemnymi miastami.
Po wojnie i katastrofie, ci, którzy przetrwali, musieli stawić czoła nie tylko skutkom nuklearnego zniszczenia, ale także nowym zagrożeniom. Mutacje wywołane promieniowaniem sprawiły, że na Ziemi pojawiły się nowe formy życia, które były zarówno przerażające, jak i niebezpieczne. Zmutowane zwierzęta, rośliny oraz ludzi stworzyły nowe zagrożenie. Co więcej, niektóre osoby, które przeżyły w wyniku promieniowania, doznały przekształceń, w tym mutacji ciała i umysłu. Mimo tego, że wielu starało się przetrwać, świat był już nie do odratowania – powstały nowe formy społeczne, które naznaczone były walką o zasoby.
Społeczności ludzi, które wyszły ze schronów, musiały nauczyć się żyć w nowym świecie. Na pustkowiach rozwinęły się różne frakcje – od brutalnych bandytów, przez korporacje, aż po grupy idealistów, którzy dążyli do odbudowy społeczeństwa. Konflikty między nimi były nieuniknione, a walka o przetrwanie stała się centralnym punktem życia w post-apokaliptycznym świecie Fallout.
Skutki wojny jądrowej są widoczne nie tylko w postaci zniszczonych miast i zmutowanego życia, ale także w moralnym upadku, który dotknął ludzi. Nawet w obliczu apokalipsy, ludzkość nie potrafi porzucić swoich złych skłonności – chciwości, egoizmu, wojny o zasoby.
Zniszczenie świata w tej oto grze jest więc jednym z najbardziej przygnębiających i realistycznych przedstawień apokalipsy, które łączy elementy technologiczne, społeczne i filozoficzne, stawiając pytania o przyszłość ludzkości po wojnie, która niemal zniszczyła wszystko.
Resident Evil -> Mrok i sekrety Umbrella Corporation.
W serii Resident Evil epidemia jest efektem nieodpowiedzialnych eksperymentów biotechnologicznych, które wymknęły się spod kontroli. Historia tej małej apokalipsy zaczyna się od tajemniczych korporacji, które, zamiast dbać o dobro ludzkości, zajmowały się rozwojem niebezpiecznych, mutagennych wirusów i broni biologicznych. Wszystko to w imię zysków i militarnego potęgi. Jednak to właśnie te działania doprowadziły do globalnej katastrofy, której skutki odczuwamy w całej serii gier.
Początek upadku ludzkości w Resident Evil ma swoje korzenie w eksperymentach prowadzonych przez firmę Umbrella Corporation. Umbrella była gigantem farmaceutycznym, ale jej ukrytym celem było opracowywanie biotechnologicznych broni, w tym wirusów, które miały dawać jej przewagę nad rządami oraz konkurencją. Największym odkryciem, które doprowadziło do katastrofy, był T-Virus – śmiercionośna broń biologiczna, która potrafiła przemieniać ludzi i zwierzęta w nieumarłych, zombie. To jednak nie był koniec. T-Virus był tylko jednym z wielu mutujących wirusów, które Umbrella testowała na ludziach, zwierzętach i innych organizmach.
Zaraza wybuchła w wyniku przypadkowego uwolnienia wirusa z laboratorium. W grze Resident Evil 1 śledzimy losy ekipy S.T.A.R.S., która zostaje wysłana, aby zbadać tajemnicze zniknięcia w okolicach posiadłości Spencer, jednego z centrów Umbrella. To tam zostaje uwolniony wirus, który szybko zaczyna szerzyć się na szeroką skalę, zmieniając ludzi w zombie, a inne organizmy w agresywne, zmutowane potwory. Większość cywilizacji zostaje opanowana przez plagę, a rządy i wojskowe jednostki szybko nie radzą sobie z rozprzestrzenianiem się choroby. Skala zagłady jest ogromna, a wirus rozprzestrzenia się po całym świecie.
W miarę jak gra rozwija się przez kolejne części serii, okazuje się, że T-Virus to tylko wierzchołek góry lodowej. Umbrella nie zaprzestała swoich niebezpiecznych badań, a inne wirusy, takie jak G-Virus czy Las Plagas, powodują kolejne fale mutacji, które wywołują jeszcze bardziej niebezpieczne epidemie. Z czasem wirusy te zaczynają być stosowane przez inne organizacje i nielegalne grupy, co prowadzi do dalszych zniszczeń. Ludzie, którzy przeżyli w wyniku infekcji, często zostają zmienieni na coś, co nie jest już w pełni ludzkie. Nowe formy życia, jak BOW (biologiczne bronie), czy gigantyczne potwory, opanowują krajobraz.
Kolejnym skutkiem apokalipsy w Resident Evil jest powszechne rozpadnięcie się struktur społecznych. Zniszczenie globalnych rządów, rozpad miast, plaga nieumarłych oraz bezwzględne walki o przetrwanie sprawiają, że świat staje się bezprawnym, chaotycznym miejscem. Rządy, wojsko i organizacje międzynarodowe nie mają już możliwości skutecznego działania, a ludzie muszą radzić sobie sami, walcząc z nowymi zagrożeniami, które stają się codziennością.
Najważniejszym wątkiem w serii Resident Evil jest oczywiście walka o przetrwanie, ale również dążenie do odkrycia prawdy o Umbrella i jej nieetycznych działaniach. Bohaterowie, tacy jak Jill Valentine, Chris Redfield czy Leon S. Kennedy, nie tylko walczą z mutantami, ale starają się również rozwiązać zagadkę, która stoi za stworzeniem tych potworów oraz ukrytą działalnością Umbrella.
Wirus, który początkowo miał być bronią, stał się narzędziem zagłady, z którego trudno było się już uwolnić. W wyniku tych niekontrolowanych eksperymentów, cały świat pogrążył się w chaosie, a ludzkość musiała walczyć o przetrwanie w świecie, który został dosłownie zainfekowany. To opowieść o ludzkich błędach, które doprowadziły do nieodwracalnych zmian na Ziemi, oraz o tym, jak trudno jest odbudować coś, co zostało utracone przez nieodpowiedzialność i brak poszanowania życia.
To wszystko na dzisiaj! Mam nadzieję, że ta dwuczęściowa seria o postapokaliptycznych światach w grach przypadła Wam do gustu. Dziękuję za poświęcony czas i mam nadzieję, że zagłębianie się w historie takich gier jak Dying Light, Metro, Horizon, Fallout, STALKER czy Resident Evil było dla Was równie fascynujące, jak dla mnie.
Każda z tych serii ma swój unikalny sposób przedstawiania upadku cywilizacji, a historie związane z tymi grami są pełne emocji, tragicznych wydarzeń i trudnych wyborów, które zmieniają bieg świata. Praca nad tymi wpisami była naprawdę pasjonująca, a możliwość dzielenia się przemyśleniami z Wami dodaje jeszcze większego sensu moim refleksjom nad tymi tytułami.
Czekam na Wasze opinie! Wasze komentarze są dla mnie bardzo ważne, bo pomagają rozwijać moje pomysły i podejście do przyszłych wpisów. Jeśli macie jakiekolwiek sugestie dotyczące tematów, które mogłyby się pojawić w kolejnych częściach serii, nie wahajcie się ich podzielić. Z pewnością jeszcze nie raz będę wracał do postapokaliptycznych światów, bo to temat, który ciągle mnie fascynuje.