Top 10 najlepszych gier stworzonych w Polsce
Polska staje się coraz ważniejszym graczem na rynku gier komputerowych, dlatego postanowiłem podsumować to, co do tej pory udało się naszym rodakom wypuścić na rynek. Ranking oparty jest o wyniki z Metacritic.
10. Dying Light
PC: 75, PS4:74, Xbox One: 74
Duchowy następca serii Dead Island. Techland nie odpuszcza i dalej chce, byśmy mordowali hordy zombie. Gra stworzyła fantastyczny system parkouru, a walka wręcz naprawdę sprawiała przyjemność. Niestety, niezbyt wciągająca historia (z okropnym finałowym pojedynkiem) oraz zbyt częste korzystanie z broni palnej w drugiej części gry sprawiły, że dzieło wrocławskiego dewelopera nie było tak dobre, jak mogło być. Jednak mimo tego, dostaliśmy bardzo porządną grę.
9. Two Worlds II
PC: 76, PS3: 70, X360: 67
RPG daleki od perfekcji, jednak wciągający na tyle, że zebrał sporą liczbę pozytywnych opinii (z przewagą pecetowców). Gracze podkreślali mnogość rzeczy do roboty oraz interesującą historię w otwartym świecie.
8. Call of Juarez: Gunslinger
PC: 79, PS3: 75, X360: 76
Oj, długą drogę przeszła seria od wrocławskiego Techlandu. Od ciepło przyjętych dwóch pierwszych części, przez totalną porażkę, jaką był kartel, aż do 2013 roku, gdy Gunslinger okazał się powrotem do formy. Westerny zawsze były niszą w grach wideo (sam Red Dead Redemption tego nie zmieni), a Gunslinger nie dość, że doskonale odwzorowywał klimat szalonego Dzikiego Zachodu, to dodatkowo dawał mnóstwo frajdy ze strzelania.
7. Gears of War: Judgment
Xbox 360: 79
Epic Games dostąpiło zaszczytu stworzenia kontynuacji flagowego exclusive’a konsoli Microsoftu. I patrząc na reakcję krytyków, trzeba uznać, że wyszli z tego zadania z tarczą. Niemal jednogłośnie uznano, że jest to bardzo solidna produkcja, która co prawda nie wznosi serii na nowe wyżyny, jednak zdecydowanie wstydu jej nie przynosi.
6. Dead Island
PC: 80, PS3: 71, X360: 71
Jedna z bardziej kontrowersyjnych pozycji na liście. Znam wiele osób, które przy tytule Techlandu spędziły wiele godzin, jednak jest i grupa (dosyć spora), która uważa, że to gra monotonna i niedopracowana. Ile ludzi tyle opinii, jednak fakt pozostaje taki, że ta gra (jak i jej kontynuacja) pozwoliły Techlandowi stworzyć Dying Light, gdzie system walki wręcz został doskonale dopracowany.
5. Painkiller
PC: 81
Wydaje mi się, że śmiało można napisać, że to już gra-legenda w polskim środowisku graczy. Niezbyt skomplikowana, ale dająca mnóstwo frajdy napieprzanka FPS osadzona w gotyckich klimatach, gdzie mogliśmy pokonywać legiony demonów z różnych ciekawych broni, np. kołkownicy, która strzelała...osinowymi kołkami. Nieprzerwana akcja, podczas której na ekranie nie brakowało celów do rozwalenia - czegóż trzeba więcej fanom FPS?
4.The Vanishing of Ethan Carter
PC: 82, PS4:81
Oryginalnie wyszła we wrześniu 2014 na PC, powróciła niecały rok później na Playstation 4. Dzieło The Astronauts pod kierownictwem Adriana Chmielarza było chwalone przez krytyków, którzy jako najmocniejsze strony produkcji wymieniali wciągającą historię, przepiękną grafikę i design świata. Słowo “imersja” również bardzo często pojawiało się w recenzjach.
3.This War of Mine
PC: 83
Produkcja niewielkiego warszawskiego studia 11 bit studios, która jednocześnie zszokowała i zachwyciła wielu nietypowym przedstawieniem wojny. Zamiast mordowania tabunów bezimiennych wrogów, tutaj musimy pomóc kilku bohaterom przetrwać, zbierając potrzebne materiały i tworząc niezbędne do przetrwania przedmioty. Duże wrażenie robi też waga decyzji, jakie przychodzi nam podejmować w trakcie rozgrywki. Nie jest to produkcja AAA, jednak pomysł deweloperom wypłynąć na szerokie wody.
2.Bulletstorm
PC: 82, PS3: 83, Xbox 690: 84
Chyba pierwszy tak duży, międzynarodowy sukces gry studia prowadzonego przez Adriana Chmielarza. Wydana w 2011, początkowo krytykowana przede wszystkim za często rubaszny humor, jednak zdobyła uznanie wielu graczy liczbą sposobów, w jaki można rozprawić się z wrogami. Wielu krytyków chwaliło People Can Fly za nieortodoksyjne podejście do gatunku i mnóstwo frajdy, jaką dawała rozgrywka.
1.Trylogia Wiedźmina
Część pierwsza: 86
Zabójcy Królów: 88 na PC & Xbox 360
Dziki Gon: 94 na PC, 92 na PS4, 91 na Xbox One
Zwycięzca może być tylko jeden. Zdecydowałem się potraktować trylogię jako jedno, żeby zmieścić więcej produkcji niedotyczących uniwersum Sapkowskiego. CD Projekt Red zapewnili sobie uwielbienie tysięcy graczy przede wszystkim doskonałymi, dojrzałymi historiami, podejmowaniem wyborów wpływających na rozwój fabuły oraz mnogością questów. Na przestrzeni lat wiele osób krytykowało sposób, w jaki Redzi rozwiązali walkę (szczególnie przy pierwszej części, chociaż znaleźli się i malkontenci, którzy przyczepiali się do tego systemu w Dzikim Gonie). Jednak wystarczy wejść na fanpage’a CDP Red by przekonać się, że tysiące fanów z każdego zakątka globu czczą deweloperów niczym bogów. Bo zasłużyli chłopaki (i dziewczyny), a co!
Czekam na Wasze opinie, zgadzacie się z wynikami Metacritica? ;)