Play MORE #40 - Civilization VI
Odkrywanie zakątków świata oraz jego podbój nigdy wcześniej nie był tak satysfakcjonujący, jak w najnowszej części popularnej gry 4X amerykańskiego studia Firaxis Games.
Produkcja ta charakteryzuje się kolorowym, inspirowanym kartografią stylem artystycznym oraz zróżnicowaną, poruszającą muzyką, co tworzy niesamowity klimat budowania. Co więcej, całość wypełniona jest niemal przytłaczającą liczbą systemów, takich jak handel, religia, szpiegostwo, wielcy ludzie czy archeologia. Dzięki tak zaawansowanej mechanice istnieje wiele możliwości na zbudowanie swojego narodu na różne sposoby.
Próg zabawy jest dość wysoki dla początkujących, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z jakąkolwiek cywilizacją. Dobrym rozwiązaniem przed rozpoczęciem scenariusza jest przeprowadzenie sporej liczby samouczków, które objaśnią, w jaki sposób można budować własne imperium. Decyzje, które gracz musi podjąć od samego początku rywalizacji, mają znaczący wpływ na sukces w późniejszej fazie rozgrywki. Dlatego tak ważne jest poznanie każdego dostępnego elementu produkcji.
RECENZJA W YOUTUBE
Z bardzo istotnych czynników, które odróżniają tę cywilizację od pięciu poprzednich gier, wyłania się wiele głębi. Po pierwsze, wprowadzono nowy system budowania miast, w którym kluczowe budynki, takie jak targi, świątynie i koszary, budowane są tradycyjnie w prawie każdym mieście, aby zapewnić im podstawową funkcjonalność. Miasta podzielono na 11 typów "dzielnic", takich jak centra handlowe, świątynie czy teatry, które należy umieścić na polach w granicach miasta. Liczba dzielnic, które można zbudować, jest ograniczona przez populację mieszkańców, a ich rozwijanie w jednej konkretnej dziedzinie pozwala na szybszy rozwój aglomeracji i uzyskanie przydatnych premii. Miasta nie zajmują już jednego pola w systemie szesnastkowym, ale w miarę upływu czasu rozrastają się, zależnie od zadowolenia mieszkańców.
Kolejnym istotnym czynnikiem są "projekty cuda", które mogą istnieć tylko w jednym mieście na świecie i zapewniają duże profity. Aby taki cud powstał, należy wcześniej zbudować lub umiejscowić wymagane budynki, a wiele z tych projektów jest ograniczonych geograficznie, ponieważ muszą być umieszczone obok rzek, gór lub innego terenu. Nowa mechanika pozbawiona jest niepotrzebnego spamu w postaci dużej ilości projektów, co pozwala graczom na tworzenie zróżnicowanych imperiów.
Kapitalną kwestią odnośnie cudów jest fakt, że są one naprawdę sporej wielkości i zawierają imponujące animacje w trakcie ich budowy. Ponieważ rozgrywka odbywa się na losowych mapach, efektywne układanie dzielnic i cudów ma bardzo istotne znaczenie. Są to decyzje, które zawsze mają znaczenie, takie jak budowanie dzielnic, wykorzystywanie pól do wytwarzania żywności lub zasobów produkcyjnych, potencjalnie pozwalające miastu na rozwój w późniejszych latach lub budowanie wspomnianych już unikatowych miejsc świata. Wymaga to dokonania wielu kompromisów, ale te decyzje mają znaczący wpływ na powodzenie rozgrywki.
W szóstej części gry, poziom zadowolenia każdego miasta ponownie jest indywidualnie określany i opiera się na liczbie dostępnych udogodnień. Zadowolenie ma wpływ na zasoby luksusowe lub budynki generujące szczęście, a także na szereg innych czynników. Dzięki temu szybka ekspansja imperium staje się możliwa bez martwienia się o wpływ na produktywność i rozwój głównych miast, pod warunkiem, że nowe miasta będą umieszczone na obszarach z wystarczającą ilością luksusowych zasobów. Zasiedlanie jak największej liczby nowych miast wydaje się absolutnie konieczne, jeśli chcemy osiągnąć przewagę nad konkurentami. Dlatego faza przejmowania ziemi we wczesnej i środkowej fazie gry jest bardzo ważna i pasjonująca.
ardzo dobrze prezentują się nowe zmiany wprowadzone przez Firaxis Games, mające na celu zmniejszenie bałaganu w jednostkach, które wcześniej powodowały dużo chaosu. Na przykład, robotnicy mają teraz domyślnie tylko trzy możliwości wykorzystania, po czym znikają. Gracz może zwiększyć użyteczność jednostki dzięki odpowiednim ulepszeniom, polityce lub po wybudowaniu konkretnych cudów świata. Budownicza jednostka nie można być teraz zautomatyzowana, ale jest dość szybka w wytwarzaniu, a także niedroga odnośnie do zakupu w złocie. Kwestia budowania dróg również uległa zmianie. Teraz karawany tworzą szlaki handlowe, które łączą miasta na mapie, a drogi same się aktualizują w zależności od epoki. Jednostki bojowe również zostały zmienione - teraz można je łączyć w tzw. korpusy, zwiększając ich siłę pod warunkiem, że są to identyczne formacje i jeśli gracz opracował odpowiednią technologię. Dzięki temu liczba oddziałów wojskowych, które zajmowały dużo miejsca i blokowały ścieżki w późnej fazie gry, została zmniejszona o połowę lub nawet dwie trzecie zajmowanego pola na mapie.
W grze znajdziemy 20 różnych przywódców, z których każdy ma swoje unikalne zachowanie, co pozwala na bardziej przejrzystą dyplomację. Gracz może nawiązać relacje z innymi krajami poprzez pozytywne rozmowy lub szpiegostwo i sprawdzić, jak danym krajom zależy na jego przyjaźni lub wrogości. Przykładowo egipska Kleopatra lubi cywilizacje, które mają silne armie, a królowa Wiktoria sympatyzuje z narodami, które powstały na tym samym kontynencie co Anglia. Jednakże, istnieją również losowe preferencje, co może prowadzić do nieprzewidywalnych sytuacji, np. władcy mogą być zainteresowani krajami z dużą populacją lub być niezadowoleni, gdy jakiś naród ma więcej pieniędzy niż oni. Niekiedy przywódcy podejmują również irracjonalne decyzje, np. niemiecki cesarz Frederick Barbarossa może wściekać się, gdy gracz wchodzi w interakcje z państwami-miastami, co utrudnia zdobycie zwycięstwa. Aby uniknąć takich sytuacji, gracz może prowadzić handel, szanować traktaty lub nawiązywać przyjazne relacje z danymi narodami. Jednakże, aby poznać intencje innych władz, gracz musi osiągnąć odpowiedni poziom technologii, co może być utrudnione, gdy napotka nowy kraj w początkowej fazie gry.
Zmodyfikowano system państw-miast, by wprowadzić delikatne usprawnienia. Każde miasto ma unikalną umiejętność, do której dostęp uzyskuje się tylko po uzyskaniu nad nim suwerenności. Gdy to się stanie, gracz może nabyć niektóre budynki za punkty wiary i wykorzystać je, gdy nie ma wyznaczonej religii.
Odnośnie do wypowiadania wojen — te są dość obligatoryjne, a sztuczna inteligencja ma zły nawyk do rozpoczynania niesprowokowanych wojen i nie zawsze sobie z nimi radzi. SI zwykle próbuje pokonać gracza liczbą i zaawansowaną technologią jednostek, dlatego ważne jest wykorzystanie szybkich i efektywnych taktyk, takich jak użycie jednostek wsparcia, na przykład wielkich generałów czy rozwiniętych dział przeciwlotniczych. Na początkowych poziomach trudności zwycięstwo w takich bitwach jest łatwe, jednak na wyższych — wrogowie pod wodzą sztucznej inteligencji potrafią być bardzo trudni do pokonania i czasem wywołują dużą frustrację.
System ustrojów jest bardzo konfigurowalny i umożliwia graczowi dostosowanie zasad przyznawania bonusów do swojego stylu gry. Każdy rodzaj ustroju, taki jak monarchia, teokracja czy republika kupiecka, ma swoje unikalne bonusy, ale co ważniejsze, różni się również w konfiguracji wojskowych, ekonomicznych i dyplomatycznych kart. W miarę postępu gry można odblokować nowe drzewka rozwoju i dodawać lub usuwać zasady związane z ustrojem. Na przykład, polityka ekonomiczna Geodetów daje 20% zniżki na koszt zakupu nowych pól dla miasta, podczas gdy Roboty Publiczne zwiększają produkcję nowych Budowniczych o 30% i dają wszystkim dwie dodatkowe akcje.
W Civilization VI wprowadzono innowacyjną koncepcję bonusów badawczych, które pomagają w postępie zarówno w drzewie technologii, jak i w ustroju. Budowanie, ulepszanie i walka mają wpływ na zdobywanie bonusów badawczych. Na przykład, założenie miasta na wybrzeżu skraca liczbę tur potrzebnych do odblokowania badań nad żeglarstwem o połowę, a częste starcia z barbarzyńcami dają premię nad badaniami związanymi z obróbką brązu. Istnieje także drzewko idei, które działa w podobny sposób i dotyczy głównie kultury w formie rozwoju teatrów czy dzieł sztuki. Ten system pozwala losowej mapie i przebiegowi wydarzeń wpłynąć na grę, co zwiększa różnorodność rozgrywek. Finalnym celem gry Civilization VI nie jest tylko podbój całego świata, ale także wyścig o kolonizację Marsa, dominację kulturową lub religijną na całym globie, co może pozytywnie wpłynąć na szanse na zwycięstwo w danej rozgrywce.
Nowa cywilizacja zdecydowanie zmieniła swoją oprawę graficzną w porównaniu do poprzednich części, skupiając się na bardziej kolorowej i fantastycznej estetyce. Jednakże, pomimo odstępstwa od realizmu, grafika wciąż prezentuje się bardzo dobrze, dzięki starannie zaprojektowanym detaliom, ciekawym animacjom i efektom wizualnym. Wszystkie elementy gry, od mapy świata po jednostki i budynki, są bardzo starannie wykonane i dopracowane pod względem graficznym. Warto zauważyć, że każdy przywódca posiada własną animowaną sylwetkę, co dodaje jeszcze więcej charakteru postaciom i wpływa na ich wiarygodność w grze.
Oprawa dźwiękowa została dobrze zrealizowana, co potwierdza świetnie dobrany główny motyw muzyczny, idealnie wpasowujący się w klimat gry. Ścieżka dźwiękowa zawiera doskonale dobrane melodie, odpowiadające określonej epoce czy nacji, między innymi "Hej, Idę w Las" podczas gry biało-czerwonymi. Nieźle wypadł także polski dubbing, który również dotrzymuje kroku całej reszcie i sprawdzą się nadwyraz poprawnie.
Civilization VI z pewnością zapisze się w historii jako najbardziej funkcjonalna edycja z całej serii. Co istotne, tytuł przed bardzo długi czas był rozwijany poprzez nowe dodatki DLC, które wzbogacają mechanikę rozgrywki. Jest to niezwykle interesująca produkcja, oferująca coś oryginalnego.