Play MORE #148 - Tiebreak: The Official Game of the ATP and WTA

BLOG RECENZJA GRY
188V
user-49414 main blog image
drunkparis | 19.11, 11:23
Big Ant Studio po raz kolejny próbuje swoich sił w grze sportowej. Po przeciętnych produkcjach AO Tennis czy Tennis World Tour, które nie podbiły rynku, deweloperzy oferują graczom nową wersję gry tenisowej. Podobnie jak poprzednio, gra zawiera wiele dziwnych błędów i zbyt wiele przeciętności, by móc skutecznie konkurować z serią TopSpin.

 

 

Kluczowym aspektem, który od razu przyciąga uwagę, jest szerokie wykorzystanie oficjalnych licencji. TIEBREAK, dzięki partnerstwu z ATP i WTA, oferuje dostęp do ponad 120 profesjonalnych tenisistów z całego świata, w tym legend takich jak Novak Djokovic, Rafael Nadal, Maria Szarapowa i wielu innych. Imponująca i różnorodna lista zawodników pozwala graczom wcielić się w swoje ulubione gwiazdy tenisa. Poza wiernym odwzorowaniem twarzy zawodników, dopracowane detale, takie jak charakterystyczne ruchy każdego sportowca oraz oficjalne stroje sygnowane przez marki sportowe, jak Nike i Adidas, stanowią nie tylko element estetyczny, ale również wzbogacają cały system gry, dodając mu głębi i realizmu. Tak bogaty skład daje solidne podstawy, aby zadowolić nawet najbardziej wymagających fanów, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla tych, którzy chcą rywalizować, wybierając zarówno wschodzące talenty, jak i doświadczonych weteranów kortu stanowiąc silny atut, który wyróżnia tę produkcję na tle konkurencji.

RECENZJA W YOUTUBE

Nacisk na licencje obejmuje nie tylko zawodników. Tytuł oferuje również możliwość udziału w prestiżowych turniejach, takich jak Roland Garros i Wimbledon, z dbałością o detale, które wykraczają poza proste odwzorowanie logotypów czy nazw kortów. Atmosfera tych wydarzeń została odtworzona z niezwykłą precyzją – od specyficznych nawierzchni kortów po reakcje publiczności – co sprawia, że rozgrywka przypomina transmisję telewizyjną. 

W przeciwieństwie do zręcznościowego stylu Virtua Tennis, Tiebreak stawia na bardziej realistyczne i wymagające podejście. Gra nie skupia się jedynie na adaptacji i treningu – każdy aspekt, od uderzeń piłki, przez ustawianie się na korcie, aż po serwis, został zaprojektowany z wyjątkową dbałością o szczegóły. Sam samouczek podzielono na podstawowe i zaawansowane segmenty, z których każdy zawiera ponad dwadzieścia wyzwań. Niektóre z nich są bardzo trudne, wymagając precyzyjnego wykonania określonych zadań, takich jak umieszczenie piłki w niewielkim punkcie na korcie czy kontrolowanie siły uderzenia, zależnie od długości przytrzymania przycisku podczas serwisu. System jest złożony i głęboki, oferując doświadczenie graniczące z realizmem. Mimo to nie jest on całkowicie idealny, aby zapewnić odpowiednią równowagę podczas meczów.

Miłym akcentem jest sam początek zawodów, gdzie, w zależności od podjętych decyzji, gracz ma możliwość wyboru sposobu rozpoczęcia meczu poprzez rzut monetą. Co ciekawe, identyczna mechanika była już dostępna w poprzedniej grze tego studia, czyli AO Tennis 2, co może spodobać się fanom, którzy docenili ten element w poprzedniej odsłonie.

Istnieje również możliwość pozytywnej lub negatywnej reakcji po każdym udanym bądź nieudanym zagraniu, co w niewielkim stopniu wpływa na status kariery i pozyskiwanie sponsorów.

Odnośnie do rozgrywki, gracz może dostosować prędkość serwisu, korzystając z większej siły uderzenia i wysokości, zyskując większe prawdopodobieństwo sukcesu, gdy piłka osiąga odpowiednią wysokość w powietrzu. Po serwisie dostępne są standardowe uderzenia, które można stosować w zależności od sytuacji na korcie: top spin, lob, flat czy slice. Dodatkowo L2 i R2 pomagają lepiej ustawić ciało zawodnika, co zwiększa szanse na solidne, bezpieczne zagranie, natomiast przyciski R1 i R2 pozwalają na wykonanie drop shota. Tak rozbudowany zestaw uderzeń umożliwia rozciągnięcie gry lub zbliżenie się do siatki, co znacząco wpływa na dynamikę rozgrywki.

Stopień ryzyka związanego z każdym zagraniem zależy od precyzyjnego wyczucia czasu. Istnieje specjalny wskaźnik, który zaczyna się ładować, gdy gracz naciśnie przycisk uderzenia w odpowiednim momencie – od razu po odbiciu piłki przez przeciwnika. To małe okno czasowe jest łatwe do przegapienia, a ryzyko nieprecyzyjnego uderzenia może spowodować wyrzucenie piłki poza boisko lub nietrafienie w zaplanowany punkt. Mocniejsze zagrania, czyli tzw. power shots, są kluczowe w rozgrywce i zależą od umiejętnego ich wykorzystania. 

Pomimo wysokiego poziomu realizmu i rozbudowanych opcji ruchu, zdarzają się sytuacje, które utrudniają równowagę w grze. Przeciwnicy często reagują z wyprzedzeniem, jakby przewidywali ruch danego uderzenia, co może zniweczyć planowane zagranie. Dodatkowo napięty czas reakcji i konieczność odpowiedniego ustawienia zawodnika zwiększają ryzyko błędu, co może prowadzić do straty punktów. 

Najbardziej jednak irytujące są momenty w trakcie meczu, kiedy przeciwnik lub nawet sterowana przez gracza postać odbija piłkę, która zbyt często ląduje na siatce lub odbija się od niej, tworząc sytuacje bez wyjścia. Niestety, takie fragmenty pojawiają się zbyt często w trakcie rozgrywki, co znacząco zmniejsza realizm i psuje płynność meczu. Ilość tych frustrujących sekwencji zdecydowanie wpływa negatywnie na ogólne wrażenia z gry, osłabiając jej symulacyjny charakter.

Produkt oferuje ograniczoną gamę trybów gry, zaprojektowanych jednak tak, aby zadowolić zarówno każualowych graczy, jak i bardziej doświadczonych entuzjastów. Wśród dostępnych opcji wyróżnia się tryb kariery, który stanowi jedną z mocnych stron tytułu. W tym trybie gracz ma możliwość stworzenia własnego, spersonalizowanego tenisisty w prostym edytorze postaci oraz śledzenia jego rozwoju przez całą karierę, uczestnicząc w turniejach, doskonaląc umiejętności oraz zarządzając różnymi aspektami życia zawodowego. W trakcie postępu podpisujemy umowy z różnymi sponsorami oraz zatrudniamy cały sztab personelu, w tym lekarzy, trenerów i fotografów. Tryb kariery zawiera narracyjne sceny z dedykowanymi filmami, które wzbogacają doświadczenie, choć nie wprowadzają zbyt dużych zmian. Co więcej, wykreowana postać, mimo że bierze udział w tych filmach, nie wypowiada ani jednego słowa, co nieco wytrąca z immersji. Gdy gracz osiągnie wyższy status w rankingu ATP lub WTA, od czasu do czasu pojawią się również wywiady, które mogą ukierunkować styl zawodnika w kontekście jego relacji ze reporterami. Nie ma to jednak absolutnie żadnego wpływu na rozgrywane mecze; intensywność takich wywiadów zależy jedynie od tego, jak postępujemy z dziennikarzami.

Innym ciekawym trybem jest Akademia, która umożliwia dostosowanie wielu aspektów gry, w tym tworzenie logotypów oraz innych elementów estetycznych. Kreator pozwala na projektowanie stadionów, które później mogą być dostępne, na przykład, w trybie kariery. Oczywiście każdą z tych modyfikacji możemy udostępnić innym graczom lub pobrać gotowe zestawy stworzone przez społeczność. Gracze, którzy grali w AO Tennis, odnajdą się tutaj doskonale, ponieważ edytor ten został bezpośrednio przeniesiony do nowej gry tego studia.

Dodatkowo gra oferuje szereg wyzwań poświęconych historycznym momentom w karierze Novaka Djokovicia, stawiając gracza przed konkretnymi celami, które wykraczają poza zwykłe wygranie meczu.

Jeśli chodzi o rozgrywkę wieloosobową, TIEBREAK zawiera tryb online, który pozwala rzucić wyzwanie graczom z całego świata w dedykowanych turniejach. Niestety, podczas rozgrywek można napotkać problemy związane z opóźnieniami oraz niską dostępnością przeciwników, co znacznie ogranicza wrażenia z korzystania z trybu sieciowego.

Względem oprawy graficznej nie jest to tytuł, który powoduje szybsze bicie serca. Zawodnicy i niektóre korty wyglądają bardzo dobrze, jednak wszystko poza nimi ukazuje gorszą stronę produktu. Animacje, choć w wielu przypadkach realistyczne, bywają drewniane, a ruchy tenisistów czasami wydają się wymuszone lub mechanicznie wyreżyserowane. Spora część tekstur jest niskiej jakości jak na obecne standardy, a brak lepszej implementacji oświetlenia jest również mocno wyraźny. Wszystko to można było lepiej rozwiązać poprawiając tym samym przyjemność z zabawy. Teoretycznie można pokusić się o stwierdzenie, że zarówno TopSpin, jak i najnowsza oferta Big Ant Studio prezentują zbliżony poziom wizualny, choć w przypadku omawianego produktu czuć więcej pasji i praktycznie brak jakichkolwiek mikrotransakcji.

Pod względem technicznym gra prezentuje się całkiem dobrze, oferując płynną rozgrywkę. Podczas meczów nie doświadcza się żadnych spadków klatek na sekundę, co jest miłą odmianą od ostatnich produkcji z tego roku. 

Z większych problemów, które ujawniają się po rozegraniu kilku spotkań — fizyka piłki nie zawsze odzwierciedla rzeczywistą dynamikę tenisa. Uderzenia są zbyt szybkie i mają niewielki wpływ na rodzaj nawierzchni. System wytrzymałości, który regeneruje się po każdym punkcie, zachęca do bardziej wybuchowego i mniej strategicznego stylu gry, co zmniejsza element taktyczny, na który powinien kłaść nacisk symulator.

Szybsza wymiana i aspekty serwisowe czasami cierpią z powodu sztywnych animacji, które mogą być trudne do zinterpretowania w kluczowych momentach. Gra stara się odtworzyć każdy szczegół tenisa, ale niektóre mechaniki są mniej płynne i responsywne, co stwarza większe wyzwanie, ale także powoduje, że rozgrywka staje się mniej przyjemna. Jest tu jeszcze sporo do poprawy, jednak fundamenty są na tyle solidne, że gdy twórcy zdecydują się poprawić wszystkie niedogodności tytuł ten może okazać się znacznie lepszą perspektywą niż wydany w tym roku tytuł studia Hangar 13.

Ścieżka dźwiękowa, złożona z licencjonowanych utworów, towarzyszy doświadczeniu w dyskretny sposób, nie będąc nachalna podczas meczów, gdzie dominują realistyczne dźwięki kortu i publiczności. Sektor audio jest dobrze skalibrowany, a efekty dźwiękowe pomagają stworzyć typową atmosferę prawdziwego meczu.

Produkt zawiera polską lokalizację, ale, podobnie jak poprzednio, wiele zwrotów jest kompletnie niezrozumiałych i źle przetłumaczonych. Na szczęście w grze tekstu nie ma aż tak dużo, a jego zawartość nie jest tak istotna. Jednak sam fakt tak słabej polonizacji drugi raz z rzędu jest po prostu niewybaczalny.

TIEBREAK: Official game of the ATP and WTA to gra, która wciąż boryka się z wieloma problemami i błędami jeszcze z wczesnej fazy produkcji, wpływającymi bezpośrednio na zabawę. Tytuł ma jednak spory potencjał, aby stać się bardzo dobrą symulacją. Jeśli tylko Big Ant Studio naprawi błędy w przyszłych aktualizacjach, gra może ugruntować swoją pozycję w gatunku i stać się nowym królem tenisa. Na chwilę obecną pozostaje obiecującym tytułem, ale wciąż jest daleka droga do rywalizacji z uznanymi tytułami.

Zrzuty ekranu pochodzą z mojej prywatnej biblioteki i zostały wykonane za pomocą konsoli SONY PlayStation 5.
Oceń bloga:
3

Atuty

  • Licencje ATP/WTA.
  • Sotosunkowo dobrze rozwinęta strefa edycji.

Wady

  • Niektóre animacje wyglądają czerstwo.
  • Tryb kariery bywa często powtarzalny.
  • Zabawa online pozostawia wiele do życzenia.
Avatar drunkparis

drunkparis

Z racji, że funkcje PPE nie pozwalają napisać recenzji bez wystawienia oceny, każda opisywana przeze mnie gra otrzyma najniższą możliwą notę. Oceny tej nie należy w żaden sposób brać pod uwagę, ponieważ nie jestem zwolennikiem oceniania gier w skali procentowej, jaki i liczbowej.

0,0

Komentarze (8)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper