Play MORE #148 - Tiebreak: The Official Game of the ATP and WTA
Big Ant Studio po raz kolejny próbuje swoich sił w grze sportowej. Po przeciętnych produkcjach AO Tennis czy Tennis World Tour, które nie podbiły rynku, deweloperzy oferują graczom nową wersję gry tenisowej. Podobnie jak poprzednio, gra zawiera wiele dziwnych błędów i zbyt wiele przeciętności, by móc skutecznie konkurować z serią TopSpin.
Kluczowym aspektem, który od razu przyciąga uwagę, jest szerokie wykorzystanie oficjalnych licencji. TIEBREAK, dzięki partnerstwu z ATP i WTA, oferuje dostęp do ponad 120 profesjonalnych tenisistów z całego świata, w tym legend takich jak Novak Djokovic, Rafael Nadal, Maria Szarapowa i wielu innych. Imponująca i różnorodna lista zawodników pozwala graczom wcielić się w swoje ulubione gwiazdy tenisa. Poza wiernym odwzorowaniem twarzy zawodników, dopracowane detale, takie jak charakterystyczne ruchy każdego sportowca oraz oficjalne stroje sygnowane przez marki sportowe, jak Nike i Adidas, stanowią nie tylko element estetyczny, ale również wzbogacają cały system gry, dodając mu głębi i realizmu. Tak bogaty skład daje solidne podstawy, aby zadowolić nawet najbardziej wymagających fanów, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla tych, którzy chcą rywalizować, wybierając zarówno wschodzące talenty, jak i doświadczonych weteranów kortu stanowiąc silny atut, który wyróżnia tę produkcję na tle konkurencji.
RECENZJA W YOUTUBE
Nacisk na licencje obejmuje nie tylko zawodników. Tytuł oferuje również możliwość udziału w prestiżowych turniejach, takich jak Roland Garros i Wimbledon, z dbałością o detale, które wykraczają poza proste odwzorowanie logotypów czy nazw kortów. Atmosfera tych wydarzeń została odtworzona z niezwykłą precyzją – od specyficznych nawierzchni kortów po reakcje publiczności – co sprawia, że rozgrywka przypomina transmisję telewizyjną.
W przeciwieństwie do zręcznościowego stylu Virtua Tennis, Tiebreak stawia na bardziej realistyczne i wymagające podejście. Gra nie skupia się jedynie na adaptacji i treningu – każdy aspekt, od uderzeń piłki, przez ustawianie się na korcie, aż po serwis, został zaprojektowany z wyjątkową dbałością o szczegóły. Sam samouczek podzielono na podstawowe i zaawansowane segmenty, z których każdy zawiera ponad dwadzieścia wyzwań. Niektóre z nich są bardzo trudne, wymagając precyzyjnego wykonania określonych zadań, takich jak umieszczenie piłki w niewielkim punkcie na korcie czy kontrolowanie siły uderzenia, zależnie od długości przytrzymania przycisku podczas serwisu. System jest złożony i głęboki, oferując doświadczenie graniczące z realizmem. Mimo to nie jest on całkowicie idealny, aby zapewnić odpowiednią równowagę podczas meczów.
Miłym akcentem jest sam początek zawodów, gdzie, w zależności od podjętych decyzji, gracz ma możliwość wyboru sposobu rozpoczęcia meczu poprzez rzut monetą. Co ciekawe, identyczna mechanika była już dostępna w poprzedniej grze tego studia, czyli AO Tennis 2, co może spodobać się fanom, którzy docenili ten element w poprzedniej odsłonie.
Istnieje również możliwość pozytywnej lub negatywnej reakcji po każdym udanym bądź nieudanym zagraniu, co w niewielkim stopniu wpływa na status kariery i pozyskiwanie sponsorów.
Odnośnie do rozgrywki, gracz może dostosować prędkość serwisu, korzystając z większej siły uderzenia i wysokości, zyskując większe prawdopodobieństwo sukcesu, gdy piłka osiąga odpowiednią wysokość w powietrzu. Po serwisie dostępne są standardowe uderzenia, które można stosować w zależności od sytuacji na korcie: top spin, lob, flat czy slice. Dodatkowo L2 i R2 pomagają lepiej ustawić ciało zawodnika, co zwiększa szanse na solidne, bezpieczne zagranie, natomiast przyciski R1 i R2 pozwalają na wykonanie drop shota. Tak rozbudowany zestaw uderzeń umożliwia rozciągnięcie gry lub zbliżenie się do siatki, co znacząco wpływa na dynamikę rozgrywki.
Stopień ryzyka związanego z każdym zagraniem zależy od precyzyjnego wyczucia czasu. Istnieje specjalny wskaźnik, który zaczyna się ładować, gdy gracz naciśnie przycisk uderzenia w odpowiednim momencie – od razu po odbiciu piłki przez przeciwnika. To małe okno czasowe jest łatwe do przegapienia, a ryzyko nieprecyzyjnego uderzenia może spowodować wyrzucenie piłki poza boisko lub nietrafienie w zaplanowany punkt. Mocniejsze zagrania, czyli tzw. power shots, są kluczowe w rozgrywce i zależą od umiejętnego ich wykorzystania.
Pomimo wysokiego poziomu realizmu i rozbudowanych opcji ruchu, zdarzają się sytuacje, które utrudniają równowagę w grze. Przeciwnicy często reagują z wyprzedzeniem, jakby przewidywali ruch danego uderzenia, co może zniweczyć planowane zagranie. Dodatkowo napięty czas reakcji i konieczność odpowiedniego ustawienia zawodnika zwiększają ryzyko błędu, co może prowadzić do straty punktów.
Najbardziej jednak irytujące są momenty w trakcie meczu, kiedy przeciwnik lub nawet sterowana przez gracza postać odbija piłkę, która zbyt często ląduje na siatce lub odbija się od niej, tworząc sytuacje bez wyjścia. Niestety, takie fragmenty pojawiają się zbyt często w trakcie rozgrywki, co znacząco zmniejsza realizm i psuje płynność meczu. Ilość tych frustrujących sekwencji zdecydowanie wpływa negatywnie na ogólne wrażenia z gry, osłabiając jej symulacyjny charakter.
Produkt oferuje ograniczoną gamę trybów gry, zaprojektowanych jednak tak, aby zadowolić zarówno każualowych graczy, jak i bardziej doświadczonych entuzjastów. Wśród dostępnych opcji wyróżnia się tryb kariery, który stanowi jedną z mocnych stron tytułu. W tym trybie gracz ma możliwość stworzenia własnego, spersonalizowanego tenisisty w prostym edytorze postaci oraz śledzenia jego rozwoju przez całą karierę, uczestnicząc w turniejach, doskonaląc umiejętności oraz zarządzając różnymi aspektami życia zawodowego. W trakcie postępu podpisujemy umowy z różnymi sponsorami oraz zatrudniamy cały sztab personelu, w tym lekarzy, trenerów i fotografów. Tryb kariery zawiera narracyjne sceny z dedykowanymi filmami, które wzbogacają doświadczenie, choć nie wprowadzają zbyt dużych zmian. Co więcej, wykreowana postać, mimo że bierze udział w tych filmach, nie wypowiada ani jednego słowa, co nieco wytrąca z immersji. Gdy gracz osiągnie wyższy status w rankingu ATP lub WTA, od czasu do czasu pojawią się również wywiady, które mogą ukierunkować styl zawodnika w kontekście jego relacji ze reporterami. Nie ma to jednak absolutnie żadnego wpływu na rozgrywane mecze; intensywność takich wywiadów zależy jedynie od tego, jak postępujemy z dziennikarzami.