Wolfenstein 3D, stworzone przez id Software, podejmuje temat ucieczki Williama Blazkowicza, szpiega działającego w trakcie II Wojny Światowej, z tytułowego zamczyska zamienionego w więzienie. Gra została wydana pierwotnie tylko na PC, a później przekonwertowana na Amigę 1200, SNES, 3DO, GBA, Jaguara oraz w późniejszym okresie na PS3 i X360 oraz iPhone'a.
Blazkowicz jest agentem alianckich sił i ma za zadanie zbadanie zamku Hollehammer, gdzie podobno szalony doktor Schabbs pracujący dla nazistów pracuje nad projektem super-żołnierzy i eksperymentuje nad wskrzeszaniem zmarłych. Wolfenstein 3D spopularyzowało gatunek trójwymiarowych strzelanin FPP. Gra wykorzystuje technikę ray castingu do renderowania ścian w konwencji pseudo-3D. Przeciwnicy i inne obiekty wykonano w technice 2D, jako sprite'y. Przed Wolfenstein 3D id Software wykorzystywało taką technologię do stworzenia gier Hovertank 3D i Catacomb 3D. Do dyspozycji głównego bohatera oddano nóż i trzy rodzaje broni korzystające z tej samej amunicji - pistolet, klaranbin maszynowy i chain gun. W kolejnych wersjach, jak choćby na SNESa, dochodziły nowe bronie, w tym miotacz ognia i wyrzutnia rakiet. Wersja na konsole Nintendo została też częściowo ocenzurowana. Dla przykładu Adolf Hitler został nazwany "Staatmeister", a jego wąsy i nazistowskie opaska usunięte.
Dalsza część tekstu pod wideo
Tryb singleplayer podzielono na kilka epizodów podzielonych na 9 poziomów. Są one wypełnione labiryntami, sekretami oraz rzecz jasna nazistami. Co jakiś czas stawiamy też czoła psom i znacznie silniejszym bossom. Każdy etap zalicza się poprzez odnalezienie windy, którą wjeżdża się na następną kondygnację. Z kolei każdy epizod zaczyna się z trzema życiami. Na PC możliwe jest zapisywanie stanu gry w dowolnym miejscu, a na konsolach należy pokonać poziom przed zapisaniem save'a. W trakcie eksploracji poziomów gracze walczą z nazistami, a na końcu każdego epizodu czeka boss.
Wolfenstein nazywany jest "ojcem shooterów 3D" ze względu na przełomową dynamikę akcji i uwzględnienie najważniejszych elementów gameplayowych rzeczonego gatunku. Pierwszy poziom Wolfenstein 3D dostępny jest jako easter-egg w
Wolfenstein: The New Order. Po premierze Wolfenstein 3D wydano prequel gry o tytule Spear of Destiny. Gra miała doczekać się jeszcze jednego rozszerzenia. Finalnie jednak Apogee Software poszło w innym kierunku, zarzucając motywy z II Wojny Światowej i wypuszczając na rynek Rise of the Triad w 1995 roku.
Komentarze (18)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych