Lightning Returns: Final Fantasy XIII - opis gry
Lightning Returns: Final Fantasy XIII to japońska gra RPG osadzona w otwartym świecie. Tytuł ukazał się na PlayStation 3, Xboxa 360 i komputerach osobistych, stanowiąc bezpośrednią kontynuację Final Fantasy XIII-2. Za jego produkcję i wydanie odpowiadało Square Enix.
Akcja gry rozgrywa się 500 lat po wydarzeniach przedstawionych w Final Fantasy XIII-2. W wyniku działań Noela i Serah świat zmaga się z nowymi problemami - inwazją Chaosu, energii z krainy umarłych, który pochłania doczesność, a także przerwaniem cyklu życia i śmierci. Główną bohaterką jest tym razem Lightning, poprzednio odgrywającą rolę drugoplanową. Działa ona w służbie boga Bhunivelze, jednego z najpotężniejszych w panteonie Fabula Nova Crystallis, próbując uratować strapione dusze przed nieuchronną apokalipsą. Na zrealizowanie tego zadania ma dokładnie siedem dni.
Czas odgrywa w LR: FFXIII bardzo istotną rolę. Niemal od początku przygody towarzyszy nam działający w czasie rzeczywistym zegar - wyjątki, kiedy czas przestaje być odmierzany, to walki, cut-scenki i konwersacje. Sednem gameplayu jest pomaganie ludziom w rozwiązywaniu ich problemów, przy czym przeważnie jest to konieczność odnalezienia jakiegoś przedmiotu. Oczywiście wszystkie questy nie są dostępne od razu - czasami musimy spełnić jakieś wymagania, albo stawić się we właściwym miejscu o odpowiedniej porze.
Akcja LR toczy się w otwartym świecie. Pomijając prolog niemal od początku mamy dostęp do całej krainy Nova Chrysalia, czyli tego kawałka świata, który nie został jeszcze strawiony przez Chaos. Można ją podzielić na cztery regiony - miasta Luxerion i Yusnaan, wypełnione ruinami pustynne Dead Dunes oraz Wildlands, ostatni rezerwat dzikiej przyrody. W każdej z tych lokacji na wypełnienie czekają fabularne questy, których zaliczenie jest niezbędne, by zaliczyć główny wątek.
Fabularne i opcjonalne questy mają dwie zasadnicze właściwości. Po pierwsze, rozwijają parametry naszej podopiecznej, po drugie - wydłużają czas do zbliżającej się milowymi krokami apokalipsy. Nie wyrobienie się w czasie rozpoczyna cykl od początku, tzn. na siedem dni przed końcem świata, choć Lightning zatrzymuje zarobioną kasę, parametry i przedmioty. Czas można wydłużyć do maksymalnie trzynastu dni.
System walki czerpie wzorce z poprzednich części, oferując dynamiczne starcia z pewną dozą strategicznego planowania. Lightning tym razem walczy sama (choć zdarzają się gościnne występy), ale twórcy dali nam większą kontrolę nad jej poczynaniami. Lewą gałką możemy się swobodnie poruszać po polu bitwy (przeciwnicy widoczni są podczas eksploracji, starcie rozpoczyna się po zetknięciu z nimi), a czterema przyciskami pada odpalać uprzednio podpięte umiejętności. Ich użycie reguluje pasek ATB. Nowością względem poprzednich odsłon trylogii jest obecność Schemata, czyli swoistych kombinacji, na które składa się strój, dobór ekwipunku i technik - rzecz przypomina więc nieco dresspheres z Final Fantasy X-2. W danym momencie jesteśmy w stanie wyekwipować maksymalnie trzy Schemata i przełączać się pomiędzy nimi swobodnie w trakcie pojedynku (każda ma oddzielne ATB).
Zwyczajne walki nie odgrywają tak dużej roli jak w innych jRPG-ach. Przede wszystkim są one źródłem kasy, a poza tym pozwalają nabijać Energy Points, punkty dające możliwość użycia specjalnych umiejętności, jak np. zatrzymującego czas Chronostasis.
Komentarze (73)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych