Shenmue - opis gry
Shenmue to gra przygodowa z otwartym światem wyprodukowana i wydana przez Segę w 1999 roku na Dreamcasta. Producent i reżyser Yu Suzuki określał jej gatunek jako FREE, czyli Full Reactive Eyes Entertainment. W momencie wydania była to najdroższa gra w historii elektronicznej rozrywki.
Historia Shenmue zgodnie z wizją twórcy składała się z szesnastu części - pierwsza część gry brała na tapetę pierwszy odcinek całej opowieści. Wydarzenia mają miejsce w 1986 roku. Ryo Hazuki, główny bohater, wraca do domu w w mieście Sakuragaoka, gdzie jest świadkiem walki między swoim ojcem i tajemniczym mężczyzną zwanym Lan Di, który przybył doń w poszukiwaniu tzw. Dragon Mirror. Incydent kończy się tragicznie - ojciec Ryo umiera, a on sam -- stając w jego obronie -- zostaje pobity. Po wylizaniu się z ran poprzysięga jednak zemstę, jednocześnie pragnąc poznać prawdę o tajemnicach rodziny i powodach knowań Lan Di.
Abstrahując od terminu Suzukiego, Shenmue to połączenie gry przygodowej, bijatyki i RPG-a. Akcja dzieje się w trójwymiarowym, otwartym środowisku, po którym możemy poruszać się z dużą swobodą. Spora część rozgrywki polega na prowadzeniu rozmów z NPC-ami, którzy dostarczają istotnych wskazówek na tematy interesujące Ryo - gdy na takowe natrafi, zapisuje je w swoim notatniku. Istotną rolę w tym przypadku odgrywa system odpowiedzialny za warunki pogodowe - te zmieniają się losowo i zależy od nich występowanie mieszkańców miasta. Ryo może robić zakupy np. w sklepach za pieniądze zarabiane w pracy, ale większość przedmiotów zdobytych w ten sposób nie ma tak naprawdę żadnej wartości. Do dyspozycji głównego bohatera oddano również automaty z grami, które umożliwiają ogranie oryginalnych wersji takich klasyków, jak Hang-On czy Space Harrier.
Ryo jest biegły w sztukach walki, ale z czasem może doskonalić swoje umiejętności na dwa sposoby - uczestnicząc w treningach, pobierając lekcje od mistrzów lub biorąc udział w sparingach ze znajomym Fuku-sanem. System walki przypomina ten z serii Virtua Fighter, lecz tutaj ograniczono możliwości jugglowania. Trening poprawia także refleks głównego bohatera, co przydaje się podczas wstawek qte wymagających wciśnięcia konkretnych przycisków w odpowiednim czasie.
Co warto dodać, w pudełku z grą znajdował się tzw. Shenmue Passport, którego celem było zapoznanie graczy z prawami rządzącymi światem wykreowanym przez Segę. Znajdowały się tam poradniki dotyczące rozmaitych aspektów rozgrywki - tych najważniejszych i tych mniej istotnych, jak minigry. Płytka dawała też opcję połączenia się z internetem w celu np. sprawdzenia rankingów z najlepszymi wynikami graczy, obejrzenia map Yokosuki, gdzie rozgrywała się akcja, czy handlowania przedmiotami znalezionymi podczas rozgrywki. Serwis przepadł wraz z wyłączeniem usługi SegaNet i obecnie nie jest dostępny.
Komentarze (23)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych