Silent Hill - opis gry
Silent Hill to survival horror stworzony przez japońskie studio deweloperskie Silent Team i wydany przez firmę Konami na konsolę PlayStation w sierpniu 1999 roku. Produkcja japońskiego studio uchodzi za tytuł, który zdefiniował na nowo pojęcie strachu na konsolach. Tutaj gracz boi się tego, czego nie widać, a jedyne źródła światła nie są naszymi sprzymierzeńcami.
Główny bohater Silent Hill - Harry Mason - udaje się ze swą siedmioletnią córeczką Cheryl do tytułowego miasteczka nad jeziorem. Tuż przed tajemniczą mieściną dochodzi do niespodziewanego wypadku - mężczyzna zauważa przebiegającą przez ulicę kruczowłosą dziewczynkę, samochód Harry'ego ląduje w rowie, a kiedy ten się budzi, zauważa, że jego pociecha zniknęła. Nie pozostaje mu nic innego, jak udać się do Cichego Wzgórza, gdzie wraz z policjantką Cybil Bennett bada kolejne ulice i zaułki, spotykając przy tym zjawiska z najgorszych koszmarów. Fabuła gry Konami jest bardzo skomplikowana, pełna ukrytych znaczeń i kulturowych odniesień. W roku 1999 japońska firma pokazała zupełnie inne podejście do warstwy fabularnej w konsolowym horrorze, stając w opozycji do Capcomu i jego Resident Evil. Wśród inspiracji twórcy podawali najczęściej amerykański serial telewizyjny Miasteczko Twin Peaks w reżyserii Davida Lyncha.
Silent Hill jest psychologicznym horrorem, w którym gracz z perspektywy trzeciej osoby kieruje bohaterem, eksplorując miasteczko. Solą gry są dwa elementy: zagadki logiczne o bardzo różnym stopniu skomplikowania oraz walka z groteskowymi potworami (obdarte ze skóry psy, latające maszkary, gigantyczne karaluchy, demoniczne pielęgniarki). Zanim rozpoczniemy zabawę z tytułem, możemy ustawić w opcjach poziom trudności łamigłówek, jak również obecność lub brak podpowiedzi. Walka sprowadza się do zadawania wrogom obrażeń bronią białą lub palną (pistolet, shotgun, i strzelba myśliwska). Do walki służą Harry’emu najczęściej przedmioty codziennego użytku, które porozrzucane są na teranie całego miasteczka. Bohater potrafi wyprowadzić słaby i silny cios oraz dobić przeciwnika leżącego na ziemi, jednak najlepiej w takich przypadkach sprawdza się ucieczka. Za uderzenia odpowiadają zaledwie dwa przyciski, przez co system nie grzeszy skomplikowaniem. Uczucie strachu potęguje przenośne radio, którego trzaski informują nas o zbliżającym się zagrożeniu, oraz niezwykle klimatyczne przemiany miasteczka w jego demoniczną wersję. W zależności od podjętych pod koniec decyzji, gracz może zobaczyć jedno z czterech przygotowanych przez twórców zakończeń.
Zamknięte pomieszczenia i ciasne korytarze wykonano z niezwykłym pietyzmem, a wszechobecne mgła potęguje klimat zaszczucia, pomagając przy okazji zatuszować niedoróbki graficzne. Lokacje, które zwiedzamy budzą strach i niepokój. Opuszczona stara szkoła, zasyfiony szpital, komisariat, zrujnowane centrum handlowe, podmiejskie kanały, port, czy (nie)wesołe miasteczko jeżą włos na plecach. Za rewelacyjną ścieżkę dźwiękową do Silent Hill odpowiada Akira Yamaoka, którego utwory zawierają silne melancholiczne zabarwienia. Poruszając się po mieście cały czas słyszymy dziwne dźwięki, bębny, wrzaski, wycie syren. Prawie całkowicie zrezygnowano z muzyki na rzecz efektów dźwiękowych.
PS. Gra dostępna jest w dystrybucji cyfrowej na PS Store.
Komentarze (156)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych