Reklama
Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord

Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord

7,0
1 oceny

Ocena wg platformy:

PC -
Mobile -
NES 7.0
GBC -

Grałem, moja ocena:

Grałem na:

Grę ukończyłem w (godziny):

Pole nieobowiązkowe

Ocena zapisana

Zmień
Producent:
Sir-Tech
Wersja językowa:
Brak wsparcia języka polskiego angielska
Gatunek:
RPG
Premiery
Świat:
09.1981
Europa:
1983
Producent:
Sir-Tech
Wersja językowa:
Brak wsparcia języka polskiego angielska
Gatunek:
RPG
Premiery
Świat:
09.1981
Europa:
1983

Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord - opis gry

Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord (w fazie roboczej Paladin, a potem Dungeons of Despair) to RPG zaprojektowane przez Andrew Greenberga oraz Roberta Woodheada i zaprezentowane po raz pierwszy w wersji beta przez Normana Siroteka na Boston Computer Convention w 1980 roku. Gra, dzięki Sir-Tech Software (Siro-Tech), ukazała się we wrześniu 1981 roku na komputery Apple II, po czym doczekała się kilkunastu reedycji zarówno na urządzenia mobilne, konsole jak i komputery osobiste. Europejska premiera miała miejsce w 1983 roku.

Produkcja jest jedną z pierwszych opartych o D&D gier wideo (wcześniej było m. in. Akalabeth: World of Doom), oraz pierwszym kolorowym "Party-Based" RPG. Seria Wizardry, podobnie jak Ultima oraz Might & Magic, przyczyniła się do popularyzacji tego gatunku w USA.

Dalsza część tekstu pod wideo

Na początku gracz tworzy drużynę składającą się z maksymalnie sześciu postaci mając do wyboru spośród pięciu ras (Ludzie, Elfy, Krasnoludy, Gnomy, Hobbici), trzech postaw (Dobra, Neutralna, Zła), czterech klas (Wojownik, Kapłan, Mag, Złodziej) i czterech klas specjalnych (Biskup, Samuraj, Władca, Ninja), a następnie wyprawia ich w podróż. Ta przygoda nosi wszelkie cechy "Dungeon Crawlera", czyli motywem przewodnim są lochy, gdzie postacie walczą z różnymi przeciwnikami, zbierają przedmioty oraz doświadczenie, niekiedy mogąc awansować na wyższy poziom, co poprawia statystyki. W trakcie przebywania w lochach nie można zapisywać stanu gry, a w przypadku śmierci całej drużyny ich ciała zostają w miejsce zgonu, a gracz po zrekrutowaniu nowej drużyny może odzyskać stracone przedmioty. Z tą produkcją można zapoznać się jedynie w rozgrywce dla pojedynczego gracza.

W ramach fabuły opowiedziana jest historia osadzona w Llylgamyn, gdzie istotną rolę gra władca Trebor. Pewnego dnia zły czarodziej Werdna kradnie amulet, a następnie używa go w efekcie czego pod zamkiem Trebora powstają mające 10 poziomów lochy. Sprawca zamieszania wykorzystuje to i ogłasza nowo powstały teren swoim domem,a następnie w obawie przed furią władcy skrywa się tamza dużym skupiskiem potworów. Trebor nie pozostaje w tyle i nazywa lochy "Polem Treningowym", gdzie to podróżnicy mogą sprawdzić swoje umiejętności. Zadanie sterowanej przez gracza drużyny jest ukończyć ten tor, a dodatkowo także wyeliminować arcymaga Werdna i odzyskać skradziony przez niego amulet.

Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord doczekał się portów na inne platformy, a ich rozkład jest następujący:

  • (Europejska premiera) 1983 - Apple II, dystrybucją zajęło się Ediciel Matra et Hachette;
  • kwiecień 1984 - PC Booter (USA, za projekt odpowiadali twórcy pierwszej wersji, Sir-Tech zajęło się testowaniem oraz dystrybucją);
  • 1984 - Sinclair ZX81/Spectrum (Europa);
  • Listopad 1985 - FM-7  (Japonia, portowaniem zajęło się Foretune Co., Ltd. a dystrybucją ASCII Corporation);
  • 15.11.1985 - PC-98 (Japonia, dystrybucją zajęło się ASCII Corporation);
  • Grudzień 1985 - Macintosh (USA) oraz PC-88 (Japonia, dystrybucją zajęło się ASCII Corporation);
  • Styczeń 1986 - Sharp X1 (Japonia, dystrybucją zajęło się ASCII Corporation);
  • 1987 - MSX (Japonia, portowaniem zajęło się Foretune Co., Ltd. a dystrybucją ASCII Corporation) oraz Commodore 128 (USA);
  • Grudzień 1987 - Commodore 64 (USA);
  • 22.12.1987 - NES (Japonia, portowaniem zajęło się GAME STUDIO, a dystrybucją ASCII Corporation); 
  • 1990 - Macintosh (USA, Usprawniona wersja);
  • Lipiec 1990 - NES (USA, portowaniem zajęło się GAME STUDIO, a dystrybucją Sir-Tech Software); 
  • 23.02.2001 - Game Boy Color (Japonia, portowaniem zajęło się GAME STUDIO, tłumaczeniem Locus Company, a dystrybucją ASCII Corporation);  
  • 01.03.2003 - WonderSwan Color (Mobile, Japonia, portowaniem zajęło się Sting, a dystrybucją Bandai);  

Produkcja już w swym pierwszym wydaniu okazała się komercyjnym hitem sprzedając się do 30 czerwca 1982 roku w liczbie 24 tysięcy egzemplarzy, by w przeciągu trzech lat dobić do 200 tysięcy - dodatkowo gra była jedną z lepiej sprzedających się na komputerach Apple II. Pomimo wysokiego poziomu trudności czy kilku widocznych błędów (np. zdobywanie poziomów postacią z klasą Biskup) recenzenci nie szczędzili pochwał dotyczących niemal wszystkich elementów gry.

Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord zapoczątkowało serię Wizardry, która to stanowiła ważny element studia Sir-Tech Software aż do zamknięcia amerykańskiej filii we wrześniu 1998 roku (kanadyjska działała do 2003 roku). Pierwsza odsłona została potem odświeżona na SNES, gdzie to stanowiła część Wizardry I•II•III: Story of Llylgamin.

Wideo - Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord

Komentarze (0)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper