Tekken 7 sterowanie
Tekken 7 to wieloletnia tradycja prania i kopania się po mordach. System walki przeszedł w tym czasie szereg znaczących zmian, jednak jego trzon pozostaje nie do ruszenia. Aby nauczyć się skutecznie walczyć, trzeba przyswoić kilka ogólnych zasad.
Naucz się bronić i reagować na obronę przeciwnika - rodzaje ataków oraz adekwatnego do nich blokowania są w zasadzie takie same jak w większości bijatyk. Ciosy lądują na trzech wysokościach. Wysokie (High) uderzenia łatwo zablokować wysokim blokiem, trzymając po prostu kierunek do tyłu. Nie obronisz się jednak w ten sposób przed atakami niskimi (poniżej kolan, czyli Low). Aby je uniknąć, blokuj trzymając jednocześnie dół/tył, wówczas Twoja postać będzie trzymała gardę kucając. Ta pozycja jest również dobra, bowiem kucającej postaci nie dosięgną ciosy na High. Niezależnie jedna czy blokujesz czy nie w parterze, to nie unikniesz w takiej pozycji średnich uderzeń (Mid). Można się przed nimi obronić jedynie w pozycji stojącej.
Poznaj swoje możliwości - sterowanie w Tekken 7 jest bardzo intuicyjne. Każdy z przycisków odpowiada konkretnej kończynie. I tak wciskając kwadrat na padzie PS4 (X na XOne) wyprowadzimy cios prawą ręką. Trójkąt (Y) to lewa ręka. Przycisk X (A) odpowiada za prawą nogę, z kolei kółko (B) za lewą. Uderzenia obiema rękami lub nogami, głową, całym ciałem etc. wykonuje się łącząc ze sobą różne kombinacje tych przycisków. Żeby było łatwiej, w menu możecie do przycisków R i L na grzbiecie pada przyporządkować konkretne kombinacje ciosów, np. kwadrat i trójkąt dający kombinację dwóch pięści.
Poniżej możecie zobaczyć schemat sterowania oraz oznaczenia, jakimi od lat posługują się doświadczeni gracze Tekkena. Przyswojenie tej prostej nomenklatury pozwoli Wam szybko odnaleźć i odszyfrować zapis polecanych ciosów i ich kombinacji zarówno w tym poradniku jak i na Sieci.
Przy założeniu, że postać stoi po lewej stronie z twarzą zwróconą w prawo:
f - do przodu
b - do tyłu
d - kucnięcie (lub sidestep do dołu)
u - podskok (lub sidestep do góry)
1 - lewy cios (left punch)
2 - prawy cios (right punch)
3 - kopnięcie lewą nogą (left kick)
4 - kopnięcie prawą nogą (right kick)
RA - atak Rage Art
Kombinacje kierunków oznacza się "/" zaś ataków "+", np.
ff+2 oznacza, że musisz nacisnąć 2 razy przód i za drugim razem połączyć to z atakiem prawą pięścią
b,f + 2,1,2 oznacza, że musisz najpierw ruszyć się do tyłu, potem do przodu i od razu połączyć to z atakiem prawą pięścią, następnie uderzyć lewą, a potem znów prawą
d/f + 3+4 oznacza, że musisz wcisnąć jednocześnie dół i przód na krzyżaku oraz oba przyciski odpowiedzialne za nogi
Tekken 7 poradnik
Ruszaj się! - W zasadzie Tekken 7 jest na tej generacji pierwszą bijatyką, w której zawodnik porusza się w pełnych trzech wymiarach (remastera Dead or Alive 5 nie liczę). Do tej pory na rynku na PS4 i XOne pojawiały się produkcje, w których postaci ruszały się tylko w dwóch, łatwo więc ulec przyzwyczajeniu. Tymczasem poruszanie na boki w Tekkenie (tzw. sidestepy) jest niesłychanie ważne. Jeśli dwukrotnie naciśniesz górę lub dół na krzyżaku, Twoja postać wykona szybki unik w którąś ze stron. Ma to niebagatelne znaczenie, gdy ciosy przeciwnika trafiają w jednej linii, ale nie pozwoli Ci umknąć przed ciosami obrotowymi (tzw. roundhouse). Te ostatnie rozpoznasz po tym, że kończyna, którą uderza z obrotu postać, pozostawia po sobie charakterystyczną smugę.
Sidestepy dają Ci też dostęp do możliwości zaatakowania przeciwnika z boku. Warto wówczas wykonać rzut, bo postać wykona mocniejszą (i zazwyczaj bardziej efektowną) jego wersję. Ponadto większość postaci ma dodatkowe ciosy i techniki odpalane zaraz po wykonaniu sidestepa, żeby po uniku przejść do błyskawicznej kontry.
Na boki można się też poruszać płynnie. Wystarczy raz wcisnąć przycisk kierunku, a za drugim razem go po prostu przytrzymać. Wówczas nasz zawoenik, najpierw wykona unik a potem będzie się przemieszczał w promieniu wokół oponenta w wybranym kierunku.
Łap draba! - Bardzo skuteczną formą walki są wszelakie rzuty, które są szczególnie skuteczne na blokujących zwykłe ataki przeciwników. Każda postać ma w swoim zestawie technik po jednym podstawowym rzucie na każdą ze stron (przycisk ręki i nogi prawej lub lewej strony jednocześnie). Aby się z takiego rzutu wyrwać, trzeba błyskawicznie nacisnąć przycisk pięści tożsamej z pięścią użytą przez przeciwnika w trakcie rzutu. Np. jeśli oponent użył prawej pięści i nogi, by Cię złapać, to z uchwytu uwolnisz się wciskając przycisk prawej pięści.
Oprócz podstawowych rzutów, każda postać ma co najmniej kilka rzutów dodatkowych, a niektóre postaci (jak np. King czy Nina) mają kilkuczęściowe rzuty, których kolejne sekwencje odpala się wykonując konkretną kombinację przycisków. Sposób ich wykonania oraz siła i specyfika ataku różnią się w zależności od zawodnika, dlatego aby je poznać, znajdź je na liście ruchów i przećwicz na treningu.