10 gier z najwyższą sprzedażą w historii
Niektóre gry osiągnęły wyniki sprzedażowe, w które aż trudno uwierzyć. Mówimy tu o liczbach idących nie w dziesiątki, ale już nawet w setki milionów dostarczonych klientom kopii. Zapraszamy do sprawdzenia listy takich absolutnych bestsellerów.
W rankingu znajdują się tylko potwierdzone przez wydawców wyniki. Oczywiście jest sporo innych tytułów z zapewne ogromnymi liczbami na kontach, ale możemy często tylko "gdybać", ile dokładnie kopii danej produkcji się rozeszło. Skupiamy się zatem na rezultatach, które zostały oficjalnie przedstawione w komunikatach prasowych lub raportach finansowych.
W rankingu uwzględniliśmy tylko gry wydane na konsolach i PC (bez tytułów smartfonowych).
10. Terraria
Początki Terrarii były raczej skromne. Gra praktycznie pozbawiona reklam rozeszła się w pierwszym tygodniu w nakładzie 200 tysięcy kopii. Wieści o tym, że ten "klon Minecrafta" jest świetny rozchodziły się jednak szybko. Zadziałał tu efekt poczty pantoflowej, tak jak w przypadku wielu podobnych, niskobudżetowych produkcji. Już w czerwcu 2015 roku Terraria została kupiona przez ponad 12 milionów osób z całego świata. Porty na kolejne platformy sptawiły, że sprzedaż wzrosła ogromnie w kolejnych latach. Tylko na konsolach Terraria rozeszła się w nakładzie ponad 9 mln kopii.
Wynik sprzedaży: ponad 35 mln kopii
9. Red Dead Redemption 2
Przygoda Arthura Morgana może nie rozchodzi się w tak zawrotnym tempie, jak GTA 5, ale nadal przyciąga do siebie ogromne rzesze fanów. Take-Two podało w maju 2021 roku, że na całym świecie sprzedało się już ponad 37 mln kopii tego westernowego hitu, który wyróżnia się nie tylko piękną grafiką, ale przede wszystkim świetną, dojrzałą fabułą i realistycznym światem, w którym takie aspekty jak reakcje i zachowania NPC są wciąż niedoścignione i zasługują na miano "nowej generacji".
Wynik sprzedaży: ponad 37 mln kopii
8. Wii Fit/Wii Fit Plus
To był kolejny strzał w dziesiątkę wykonany przez Nintendo. Po Wii Sports firma jeszcze mocniej podkreślała walory zdrowotne rozgrywki przy użyciu ruchowego sterowania. Do zestawów z Wii Fit dołączano Wii Balance Board, przystawkę, przypominającą wagę, która miała jeszcze lepiej motywować do ćwiczeń. Ludzie ponownie rzucili się do zakupów, zachęcani wizją zrzucenia zbędnych kilogramów i popracowania nad swoją kondycją.
Wynik sprzedaży: 43,67 mln
7. Mario Kart 8/Mario Kart 8 Deluxe
Już na Wii U Mario Kart 8 rozchodziło się nieźle, a Switch (z wydaniem Deluxe) ogromnie podniósł wyniki tych znakomitych wyścigów. Tylko na Switchu Nintendo opchnęło ok. 35 mln sztuk Mario Kart 8 Deluxe, co zapewnia grze pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych gier z tej hybrydowej konsoli. Dodajmy, że wiele takich kopii rzeczonych wyścigów sprzedano w pakietach z konsolą, co Nintendo rejestruje jako oddzielny zakup gry.
Wyniki sprzedaży: 43,8 mln kopii (Wii U: 8,8 mln; Switch: 35 mln kopii)
6. Pokemon Red/Blue/Yellow
W naszej liście nie mogło zabraknąć kolejnego evergreena Nintendo. Chodzi oczywiście o poczciwe kieszonkowe potworki, które w latach 90. wzięły branżę gier szturmem. Pokemon Red/Blue nakręcił w szalony sposób sprzedaż Game Boyów. Pierwsze poksy rozchodziły się nawet lepiej niż Final Fantasy VII. Tylko w Japonii sprzedano 10,23 mln kartridżów z Pokemon Red/Blue, a w USA 9,85 mln. Summa summarum na całym świecie sprzedano aż 47 mln sztuk Pokemonów pierwszej generacji. Ciekawe czy jakiejś odsłonie marki uda się jeszcze przebić ten rezultat?
Wynik sprzedaży: 47,5 mln kopii
5. Super Mario Bros.
Jak na lata 80. wynik sprzedaży na poziomie ponad 50 mln kopii wydaje się niewiarygodnie wysoki. Tak jednak było w przypadku kultowego Super Mario Bros. Rewolucyjna gra z NES, która odmieniła na zawsze oblicze branży tylko na 8-bitowej konsoli sprzedała się w nakładzie 40,24 mln kartridżów. Jeśli weźmiemy pod uwagę dodatkowo sprzedaż wszelkich portów i reedycji przygody Mario, to otrzymujemy wynik 58 milionów opchniętych przez Nintendo kopii. Mamma mia!
Wynik sprzedaży: 58 mln kopii (tylko NES: 40,24 mln)
4. PlayerUnknown's Battlegrounds
Śmiało można powiedzieć, że PUBG przegrywa obecnie batalię z Fortnite i Apex Legends - tytuł jest cały czas rozwijany i aktualizowany, ale nie rozgrzewa emocji jak dawniej. Wielu graczy skończyło już swoją przygodę z tym shooterem. W 2017 roku rzeczona pozycja była jednak pinionierem w kategorii sieciowych strzelanek, torującym drogę dla kolejnych produkcji typu Battle Royale. Sukces komercyjny też jest w tym przypadku ogromny. Na wszystkich platformach PUBG rozeszło się w nakładzie ponad 70 mln kopii.
Wynik sprzedaży: ponad 70 mln kopii
3. Wii Sports
Prawie 83 mln sprzedanych kopii Wii Sport robi niesamowite wrażenie. Pamiętajmy jednak o jednej rzeczy: dane Nintendo uwzględniają wyniki sprzedaży Wii Sports w pakietach z konsolą, co ogromnie wywindowało pozycję Wii Sports w naszym rankingu. Inna sprawa, że twórcy Wii Sports idealnie wykorzystali szajbę fitnessową. Miliony osób z całego świata kupowało ten tytuł w nadziei na zrzucenie zbędnych kilogramów (furorę w grze zrobił test Wii Fitness, który oceniał naszą aktualną kondycję).
Wynik sprzedaży: 82,9 mln kopii
2. Grand Theft Auto 5
Nietrudno zauważyć, że GTA 5 praktycznie nie wychodzi z listy TOP 10 sprzedaży na rynku brytyjskim i amerykańskim. "Ta gra jest nieśmiertelna" - twierdzi wiele osób i pewnie sporo w tym prawdy, szczególnie, że niedługo (11 listopada) otrzymamy next-genową, odświeżoną wersję hitu z 2013 roku. Fakty są takie, że komercyjny sukces gry Take-Two jest niesamowity. W maju 2021 wydawca pochwalił się wynikiem sprzedaży Grand Theft Auto V na poziomie ponad 145 mln sztuk.
Wynik sprzedaży: ponad 145 mln kopii
1. Minecraft
Kiedy Microsoft kupował Mojang Studios i prawa do marki Minecraft za 2,5 mld dolarów, można było się zastanawiać czy tak ogromna inwestycja ma sens i kiedykolwiek się zwróci. Dzisiaj wiemy już, że to było raczej dobre posunięcie. Do zakupu doszło w 2014 roku, a od tego czasu Microsoft sprzedał blisko 100 mln kopii Minecrafta i ponad 10 mln sztuk Minecraft Dungeons, czyli świetnego spin-offa tej rzemieślniczo-konstrukcyjnej marki. Przyszłość tego IP wydaje się zatem świetlana i śmiało można powiedzieć, że moda na Minecrafta się nie skończyła. Kolejne pokolenia młodych osób spędzają przy tej produkcji całe miesiące, a to przekłada się na niesamowity wynik sprzedaży (ponad 200 mln kopii).
Wynik sprzedaży: ponad 200 mln kopii
Przeczytaj również
Komentarze (66)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych