The Last of Us 2 Remastered - recenzja gry - główne zdjęcie - Ellie

Wyśmienite gry, w których nie znajdziemy happy endu

Mateusz Wróbel | 16.11, 13:15

Warto zauważyć, że spora część gier nastawionych na opowiedzenie historii fabularnej kończy się szczęśliwie. Bohaterowie docierają do swoich celów, realizują je, a potem myślą o pięknej przyszłości. Książkowy przykład to choćby Uncharted czy inne przygodówki.

Po drugiej stronie barykady mamy również tytuły, które pod wieloma względami oferują wysokiej jakości rozgrywkę, a przy tym zawierają opowieść, gdzie nie jesteśmy świadkami happy endu. Takie pozycje dają więcej do myślenia i zachęcają do refleksji.

Dalsza część tekstu pod wideo

Właśnie na takich grach skupimy się niżej. Uważajcie oczywiście na spoilery z TLOU 2, Life is Strange, Spec Ops: The Line, Shadow of the Colossus, The Walking Dead, Silent Hill 2 Remake, Red Dead Redemption, Mass Effect, Valiant Hearts oraz pierwszej Mafii!

The Last of Us Part 2

Zestawienie otworzy The Last of Us Part 2. Główna bohaterka Ellie traci prawie wszystko, co dla niej ważne, w dążeniu do zemsty. Jej obsesja na punkcie pomszczenia Joela, który był dla niej jak ojciec, prowadzi ją do moralnego i fizycznego wyniszczenia oraz osamotnienia. Choć w finale rezygnuje z zabicia Abby, to poświęciła na tę walkę tak wiele, że wraca do domu jako zupełnie inna osoba, przepełniona bólem i żalem. Ellie nie odzyskuje dawnego życia ani bliskich, a ostatecznie traci również zdolność do gry na gitarze, co było jej wspomnieniem związanym z Joelem. Projekt Naughty Dog podkreśla brutalne konsekwencje zemsty i pozostawia bohaterkę w świecie pełnym pustki i niezagojonych ran.

Life is Strange

W przypadku Life is Strange bez względu na wybór gracza, główna bohaterka, Max, musi poświęcić coś, co jest dla niej niezwykle ważne. Jeśli zdecyduje się uratować Chloe, jej najlepszą przyjaciółkę, miasto Arcadia Bay zostaje zniszczone, a wielu ludzi ginie. Natomiast jeśli postanowi ocalić miasto, musi pozwolić na śmierć Chloe, tracąc jedyną osobę, która była jej prawdziwym wsparciem. W obu zakończeniach Max zmaga się z żalem, stratą i trudnymi konsekwencjami swoich działań. Gra koncentruje się na nieodwracalnych skutkach wyborów i pokazuje, że niektóre decyzje, choć nieuniknione, przynoszą ból i poczucie niespełnienia.

Spec Ops: The Line

Spec Ops: The Line bezapelacyjnie to jedna z najbardziej niedoceniona pozycja ostatnich kilkunastu lat. Tytuł wyróżniał się szczególnie niezwykle dobrze napisaną historią, w której protagonista, kapitan Martin Walker, w swoim dążeniu do "uratowania" Dubaju i jego mieszkańców, stopniowo zatraca się w brutalności i szaleństwie. W trakcie misji podejmuje drastyczne decyzje, które prowadzą do śmierci niewinnych ludzi, co z czasem obciąża jego psychikę i sumienie. W finale odkrywa, że jego działania były wynikiem złudzeń i rosnącego poczucia winy, a jego obsesja na punkcie "pokonania" pułkownika Konrada była w rzeczywistości jego własną wewnętrzną walką z traumą i moralnością. Walker zostaje pozostawiony z pustką, świadomością nieodwracalnych konsekwencji swoich czynów i głębokim poczuciem winy za zniszczenia, które spowodował. Fabuła pokazuje, jak wojna i ekstremalne sytuacje mogą zniszczyć człowieka, pozostawiając go z niczym poza bólem i wyrzutami sumienia.

Shadow of the Colossus

W Shadow of the Colossus jesteśmy świadkami, jak sterowana przez nas postać, Wander,  poświęca siebie, aby przywrócić życie swojej ukochanej Mono, lecz ponosi ogromne konsekwencje. W trakcie walk z kolosami zostaje powoli opętany przez demoniczną siłę Dormina, co zmienia jego ciało i odbiera mu człowieczeństwo. Choć Mono zostaje wskrzeszona, Wander zostaje ostatecznie ukarany za swoje czyny, tracąc życie i przekształcając się w niemowlę z rogiem, co symbolizuje nowe, trudne do przewidzenia przeznaczenie. Mimo że jego poświęcenie ma efekt, Mono nie ma pojęcia o tym, co Wander przeżył i jakie koszty poniósł, pozostając sama w ruinach. Gra kończy się melancholijnym pytaniem o sens ofiary i konsekwencje egoistycznego pragnienia odwrócenia naturalnego porządku.

The Walking Dead: Season One

Za czasów świetności Telltale Games otrzymaliśmy bohatera o imieniu Lee, który za sprawą The Walking Dead: Season One zajął sporo miejsca w sercu graczy. W ostatnim rozdziale opowieści Lee Everett, pomimo swoich starań, nie jest w stanie zapewnić bezpieczeństwa sobie ani swojej podopiecznej, Clementine. Po długiej i brutalnej podróży przez świat opanowany przez zombie, Lee zostaje ugryziony i jest świadomy, że niedługo zamieni się w jednego z nich. W ostatnich chwilach życia uczy Clementine, jak przetrwać samodzielnie, ale ostatecznie zmusza ją do podjęcia niezwykle bolesnej decyzji – zabicia go lub pozostawienia go na pewną przemianę w zombie. Rozstanie tych postaci jest pełne smutku, ponieważ Clementine traci swojego mentora i jedyną osobę, która chroniła ją w świecie pełnym zagrożeń. Historia kończy się na nutach samotności i straty, pokazując brutalność świata, w którym nawet najlepsze intencje i poświęcenie nie są w stanie zagwarantować szczęśliwego zakończenia.

Silent Hill 2 Remake

Najnowszy tytuł z tego zestawienia to Silent Hill 2 Remake, gdzie James Sunderland krok po kroku odkrywa, kto tak naprawdę stoi za koszmarami jego żony - Mary.  Pogrążony w żalu, winie i poczuciu straty, James przybywa do Silent Hill, gdzie miasto staje się odzwierciedleniem jego wewnętrznych demonów i głęboko ukrytych traum. W zależności od wyborów gracza, James może skończyć w rozpaczy, akceptując swoje czyny, próbując popełnić samobójstwo lub zostając na zawsze uwięzionym w swojej winie. Każde z zakończeń jest jednak melancholijne, ponieważ nawet jeśli James osiąga pewną formę odkupienia, cena, jaką płaci za swoje czyny, jest ogromna i nieodwracalna.

Red Dead Redemption 1

W Red Dead Redemption 1 jesteśmy świadkami, jak mimo prób odkupienia swoich dawnych win John Marston zostaje zdradzony przez rząd, z którym współpracował. Po wypełnieniu wszystkich zadań, które miały być jego przepustką do spokojnego życia z rodziną, agenci federalni i wojsko przybywają do jego farmy, by go zabić. John decyduje się stawić czoła nieuniknionej konfrontacji, walcząc do końca, ale ginie w nierównej walce, poświęcając się, aby jego żona i syn mogli uciec. Jego śmierć pozostawia rodzinę w żałobie i przynosi tylko chwilowy spokój, ponieważ syn Johna, Jack, ostatecznie popada w cykl przemocy, szukając zemsty za śmierć ojca. Historia tego charakteru podkreśla, że przeszłości nie da się tak łatwo wymazać

Mass Effect 3

W Mass Effect 3 pomimo heroicznych wysiłków komandor Shepard musi podjąć dramatyczną decyzję, która zawsze wiąże się z wielkimi stratami. Niezależnie od wybranego zakończenia – czy Shepard zniszczy Żniwiarzy, zintegruje ich z innymi formami życia, czy przejmie nad nimi kontrolę – cena zwycięstwa jest wysoka, często skutkując zniszczeniem masowych przekaźników i zagładą wielu światów. Każda decyzja ma nieodwracalne konsekwencje dla cywilizacji galaktycznej, zmieniając struktury społeczne lub nawet łącząc organizmy organiczne i syntetyczne w jedną, nową formę życia, co rodzi niepewność co do dalszej przyszłości. Przygoda kończy się refleksją nad tym, że prawdziwy pokój w galaktyce może wymagać ogromnych poświęceń.

Valiant Hearts: The Great War

Valiant Hearts: The Great War przedstawia wojnę z kilku perspektyw. Z tej najważniejszej widzimy, jak Emile, mimo bohaterskiej postawy i wielu poświęceń, ginie pod opowieści. Po latach ciężkich walk i osobistych strat zostaje niesłusznie oskarżony o dezercję i postawiony przed sądem wojskowym, który skazuje go na śmierć. Emile pisze pożegnalny list do swojej córki, wyrażając nadzieję na lepszą przyszłość dla rodziny, mimo że sam nie doczeka końca wojny. Gra kończy się melancholijnym spojrzeniem na pozostałych bohaterów, którzy choć przeżyli, pozostają głęboko dotknięci fizycznie i emocjonalnie przez okropności wojny. Valiant Hearts przypomina o bezsensownych tragediach i osobistych ofiarach, które przyniosła I wojna światowa.

Mafia Remake

Mafia Remake skupia się na motywie zdrady i tym, że życie gangstera nigdy nie kończy się dobrze. Główny bohater, Tommy Angel, po zdobyciu ogromnego bogactwa i pozycji w mafijnej rodzinie, traci wszystko, co było dla niego ważne. Po zdradzie i brutalnym zabójstwie swojego przyjaciela, Don Salieriego, Tommy zostaje osamotniony i prześladowany przez swoich dawnych sojuszników, którzy teraz chcą go zniszczyć. W finale Tommy zostaje zdradzony i zabity przez ludzi, których kiedyś uważał za swoich towarzyszy. Gra pokazuje, jak brutalny i zdradziecki jest świat przestępczy, gdzie lojalność jest ceną za własne życie, a ostateczne przeznaczenie jest nieuchronne.

Źródło: Opracowanie własne
Mateusz Wróbel Strona autora
Na pokładzie PPE od połowy 2019 roku. Wielki miłośnik gier wideo oraz Formuły 1, czasami zdarzy mu się sięgnąć również po jakiś serial. Uwielbia gry stawiające największy nacisk na emocjonalną, pełną zwrotów akcji fabułę i jest zdania, że Mass Effect to najlepsza trylogia, jaka kiedykolwiek powstała.
cropper