Rhianna Pratchett — królowa growych scenariuszy. Od Overlorda do Tomb Raidera
Często się zdarza, że dzieci znanych rodziców robią karierę po znajomości. W przypadku Rhianny Pratchett jednakże jest zgoła inaczej. Natura obdarzyła ją bowiem "ponadukładnie" w ponadprzeciętny dryg do pisania. Rhianna to w pełni wykorzystała i jako scenarzystka gier wideo zyskała międzynarodową renomę. Jej prawie 20-letnie portfolio "przyozdobione" jest zaś takimi hitowymi tytułami jak "Overlord: Dark Legend", "Mirror‘s Edge", "Rise of Tomb Rider" czy "Surgeon Simulator 2".
Pojętna jedynaczka
Brązowooka Rhianna przyszła na świat 30 grudnia 1976 roku w malowniczej wsi Rowberrow, położonej w południowej Anglii. Jak się pewnie domyślacie, jest córką Terry‘ego Pratchetta - wybitnego pisarza fantasy, autora 41-książkowej serii "Świat Dysku". Swoją drogą jej matka Lyn także z powodzeniem pisała książki, najczęściej wspólnie ze swoim mężem. Rhianna, mając więc takie korzenie była wręcz "skazana" na podjęcie prób pisarskich. Aczkolwiek nie robiła tego na siłę, acz spontanicznie w celu wyartykułowania swoich emocji. Z czasem jednak postanowiła pokazać swoją twórczość większemu gronu czytelników. Dlatego też po ukończeniu szkoły średniej podjęła studia dziennikarskie na London Collage of Communication, aby doszlifować styl pisania. Rhianna z powodzeniem ukończyła tę renomowaną uczelnię, a w międzyczasie na dobre zajęła się tworzeniem tekstów dla magazynów "Minx" i "PC Zone". W tym pierwszym jako umiarkowana feministka poruszała typowo "babskie" tematy, a w drugim oddała się swojej growej pasji. Rhianna w legendarnym już "PC Zone‘ie" przez dłuższy czas pisała bowiem cieszące się sporą poczytnością recenzje i nieszablonowe felietony. Całokształt tych działań stanowił dla niej odpowiedni poligon doświadczalny do tworzenia scenariuszy najróżniejszych gier na komputery lub konsole.
Coraz lepsze scenariusze gier
Wszystko zaczęło się w 2004 roku, kiedy Rhianna Pratchett napisała opowiadanie "Dziecię chaosu". Ono to właśnie stało się literackim "wstępniakiem" do gry cRPG "Beyond Divinity", którą dobrze przyjęli zarówno krytycy, jak i fani erpegów. Rhianna uskrzydlona tym pozytywnym odzewem zajęła się obmyślaniem kolejnych growych scenariuszy. W latach 2006-2008 współtworzyła następnie fabułę trzech przygodówek - Stronghold Legends, Viking: Battle for Asgard oraz Prince of Persia. Jednakże rola Rhianny w tworzeniu fabuły do tych produkcji nie była decydująca. Jako wprawna scenarzystka erpegowa w pierwszej dekadzie XXI wieku dała się za to poznać dzięki czterem częściom "Overlorda" (I / Minions / Dark Legend / II), które zostały wydane między 2007 a 2009 rokiem. Rhianna umiejętnie w nich bowiem objawiła swoje humorystyczne spojrzenie na fantasy w grach RPG. A to stało się jednym ze znaków rozpoznawczych pecetowo/konsolowych tytułów opatrzonych jej scenariuszem. Aczkolwiek, naówczas w pełni swoją wyobraźnię pisarską ukazała w przygodówce "Mirror‘s Edge", gdyż jej zabiegi twórcze spowodowały, iż jest przedstawiona z perspektywy pierwszej osoby i naprawdę potrafi wciągnąć gracza swoją trzymającą w napięciu akcją oraz całkiem sensowną fabułą.
Lara Croft według Rhianny
Później Panna Pratchett maczała palce przy tworzeniu scenariuszy pięciu gier wideo, które noszą tytuły "Risen", "CSI: Fatal Conspiracy", "BioShock Infinite", "BioShock Infinite: Burial at Sea" oraz "Beatbuddy: Tale of the Guardians". Są one w różnym klimacie, a jedno je łączy, że stanowiły dla niej materiał przygotowawczy do twórczego zmierzenia się z samą Larą Croft. Tutaj właśnie doszliśmy do clou tego wpisu, ponieważ scenariusze Rhianny do dwóch części "Tomb Raidera" pod względem opinii bardzo podzieliły społeczność graczy. A chodzi tu o jego retboot z 2013 roku oraz wydany dwa lata później kolejny odcinek przygód Lary Croft - "Rise of the Tomb Raider". Tak więc jedni komentujący określali, że "Tomb Raidery" z jej scenariuszem to rewelacja, a inni zaś określali ich fabuły za wręcz infantylne. Wystarczy zresztą spojrzeć na posty userów pod PPE-owskim artykułem z początku 2017 roku pt. "Rhianna Pratchett kończy pracować nad marką Tomb Raider". Z perspektywy czasu można jednak stwierdzić, iż w obu tych grach postać Lary Croft miała swoją "głębię", dużo werwy i emanowała seksapilem. Zresztą nie od parady przy każdej kolejnej części "Tomb Raidera" dziennikarze znanych magazynów gamingowych pytają Rhiannę o swoje zdanie. Ona zaś najczęściej stwierdza, że "Tomb Raider potrzebuje więcej różnorodności". Choć sama wie o tym, że nie jest o to łatwo, gdyż według jej słów: "zbyt wiele firm przy planowaniu gier za mało uwagi poświęca fabule i zatrudnia specjalistę od narracji dopiero na końcu...".
Ale to nie wszystko
Rhianna po "Tomb Raiderze" stworzyła scenariusze do V części "Overlorda", opatrzonego podtytułem "Fellowship of Evil" oraz platformówki "Lost Words: Beyond the Page" i operacyjnej gry "Surgeon Simulator 2". Ich nierówny poziom pokazuje, że ostatnie lata nie są najlepszym okresem w jej karierze. Mimo tego ciągle znajduje się w "Lidze Mistrzów" scenarzystów gier wideo i regularnie jest zapraszana na rozdanie prestiżowych nagród BAFTA. Rhianna w 2015 roku po śmieci swojego ojca została ponadto spadkobierczynią serii "Świat Dysku". Swoją drogą, wiele fanów twórczości Terry Pratchetta od dłuższego czasu się zastanawia, czy zostanie ona kontynuatorką jego dzieł. Jedno jest pewne, że Rhianna talent pisarski ma, ale z drugiej strony tak jak w przypadku dorobku J.R.R. Tolkiena do pewnego poziomu nie da się zbliżyć nawet najzdolniejszej "latorośli". Co ciekawe, Pratchetta z córką łączyło również zamiłowanie do nowych technologii i gamingu. Toteż jako pierwszy pisarz fantasy komunikował się w internecie ze swoimi fanami, a miało to miejsce już ponad 30 lat temu. Natomiast w wolnym czasie Terry "lubił gry, które są inteligentne i posiadają pewną głębię i za przykład podawał Half-Life 2". Niedziwne więc, że Rhianna regularnie gra w tak zacne tytuły, jak "World of Warcraft", "Diablo", "Thief" czy "Baldur‘s Gate". Ponadto ostatnimi laty wydała gamebooka "Crystal of Storms", a także skrytykowała serial "The Watch", którego fabułę oparto na postaciach z opowieści jej ojca o "Straży Miejskiej". Prywatnie zaś Rhianna mimo swojego gotyckiego image‘u jest całkiem miłą kobietą o nieszablonowym poczuciu humoru. Uwielbia zwierzęta (zwłaszcza koty) i na dobre już zakotwiczyła w Londynie.
Podsumowując
Na konieć wręcz wypada zadać pytanie, jak Wy oceniacie poziom scenariuszy gier autorstwa Rhianny Pratchett? Chodzi tu zwłaszcza o "Tomb Raidery", ale i też pięć "Overlordów" oraz stworzoną na przestrzeni prawie dwóch dekad resztę produkcji. Swoją drogą, pewnie macie też swoich ululubionych growych scenarzystów. Dodatkowy komentarz pod tym wpisem biograficznym pomoże ich przy okazji przedstawić innym czytelnikom.