Wróciłem do domu, a tam Phil i Jim
Cześć. Jakie było moje zdziwienie, kiedy wracając wczoraj do domu, uraczyli mnie wizytą bardzo niespodziewani goście. Okularów jeszcze nie noszę, dlatego przetarłem oczy, nie wierząc w to co widzę. Okazało się, że to prawda, więc postanowiłem wykorzystać wyjątkową sytuację.
Szybkim ruchem, bez zastanowienia sięgnąłem po dwa krzesła. Proszę siadać panowie, czeka was trudna przeprawa, będę zadawać pytania i nie ma żadnych wymówek. Wdrażam program- dziś pytanie, dziś odpowiedź. Nie zapytam czy chcecie coś do picia, bo widzę, że Filipku masz wodę w butelce, a Rajanku szklaneczkę z ciemnym trunkiem. Ok.
A więc pierwsze pytanie do Rajana. Co się dzieje ostatnio z PlayStation. Wszędzie mówią, że tylko pieniądz dla was ważny, a reszta taka nijaka.
JIM
Sony nie jest tak ogromną firmą jak Microsoft. Musimy gdzieś szukać tych pieniążków żeby przetrwać, a jak wiecie PlayStation to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i najsłynniejszych marek na świecie. Wiem, że wielu graczom może się to nie podobać, ale tak niestety musimy narazie postępować, aby się utrzymać. Jeśli podupadnie, a co gorsze zniknie, całe Sony może mieć ogromny problem. Dlatego prowadzimy takie działania, a nie inne. Wiem, że wielu mówi, że ja widzę wszędzie tylko cyferki, i po części jest to prawda, dlatego że tak się właśnie prowadzi biznes. Nie możemy sobie pozwolić na straty i mały zarobek, bo to może odbić się na wielu rzeczach w przyszłości. A konkurencja na dzień dzisiejszy jest bardzo, bardzo mocna. Pamiętajcie, że silne i bogate PS, to gwarancja kontynuacji tego co tworzymy od wielu, wielu lat. W zamian dostajecie i będziecie dostawać świetne gry single player, ciekawe abonamenty, a już niedługo kilka innych niespodzianek. No i PIOTREK będzie bardzo zadowolony z tych gier :)
JA. No dobrze powiedzmy, że rozumiem. Przejdźmy zatem do Filipka. Filipku gdzie te gry się pytam, tyle studiów nakupowaliście, a jak narazie to tych gier ze świecą szukać. Co jest grane?
PHIL
A nie jest grane? No trochę tych gier już wyszło. A na poważnie, to nie jest takie hop siup, jak wszyscy myślą. Tak przyznaję, że w tym roku bardzo słabiutko u nas, ale proszę was o jeszcze trochę cierpliwości. Gry wymagają dziś coraz większych zasobów, nakładów. Są coraz bardziej rozbudowane, a to wymaga czasu. Mamy kilkanaście fantastycznych projektów, które zapowiadają się rewelacyjnie. Oczywiście są różne problemy po drodze, jak to zawsze bywa w takich przypadkach, ale gdzie ich nie ma. Sam jestem graczem i rozumiem pewien zawód i oczekiwania. Dostaniecie mały przedsmak jeszcze w tym roku, a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to szykujcie się na wyjątkowy kolejny rok.
JA. No trzymam za słowo i czekam z niecierpliwością. No dobrze wróćmy zatem do Rajanka. Jeżeli już będziecie się cenić, to czego możemy oczekiwać w zamian? I dlaczego jeszcze większość gier pojawia się na PS4.
JIM
Jak już ostatnio można się dowiedzieć z różnych stron internetowych, nie zamierzamy rezygnować z gier single player. One będą u nas tak długo się pojawiać, jak to będzie tylko możliwe. Słyniemy z ich wyjątkowej jakości i grywalności, i tu również nic się nie zmieni. Jak już wspomniał Phil, gry są coraz droższe i dłuższe w produkcji, dlatego powiększamy i rozbudowujemy nasze studia, jak i również wcielamy nowe, które z nami już współpracowały. Nie możemy nagle zwolnić, musimy utrzymać podobne tempo jak dotychczas, a naszym celem jest nawet przyspieszyć. Jak wiecie, ta generacja jest bardzo mocna, i ma kilka innowacji, a co za tym idzie za chwilę zmieni się tworzenie gier. Narazie tego nie widać, ale jeśli odetniemy się już od wcześniejszych sprzętów, nastanie nowa era. Wypuszczamy gry cross genowe wyjątkowo długo właśnie z powodu kosztów produkcji gier. Musi ich się sprzedać jak najwięcej, aby całe przedsięwzięcie się zwróciło, a potem zarobiło na siebie i na dalsze projekty i kontynuacje. Kiedy na rynku pojawi się już wystarczająca ilość PS5, która pozwoli wdrożyć nasze plany, wtedy zmieni się dosłownie wszystko. Godnie pożegnamy zasłużoną poprzedniczkę i skupimy się już tylko i wyłącznie na najnowszym sprzęcie. A jest na co czekać. Widzieliście zapewne najnowszego Rachet And Clank Rift Apart? To uwierzcie, że jeszcze nic nie widzieliście. To był taki projekt testowy, jak będzie się mniej więcej to wszystko odbywało i inne studia czerpały z niego naukę, wiedzę i informacje. No a przy okazji wyszła bardzo dobra gra, stworzona przez jedno z naszych utalentowanych studiów perełek. No i mogę uchylić również rąbka tajemnicy, iż ten kto polubił nasze ostatnie gogle VR, to w tych które nadchodzą wielkim krokami się po prostu zakocha. To będzie nowe rozdanie.
JA. Super dziękuję. Teraz Filipek. Gamepass. Jedni krytykują inni chwalą. Powiedz, czy wasze plany to zdominowanie rynku i jaką widzicie w tym przyszłość.
PHIL
Zadaniem Gamepassa jest obecnie umożliwienie graczom, granie w wiele świetnych gier w nich dostępnych, często jeszcze świeżych za niewielką opłatą. Dużym atutem i plusem naszego abonamentu jest to, że pojawiają się tam wszystkie nasze gry ekskluzywne. I tam zostają. Te które już się ukazały, jak i te które tam trafią. Oczywiście stałe jego opłacanie nie jest żadnym przymusem, a tylko opcją i dodatkiem. Gry w nim dostępne możesz w każdej chwili kupić na własność do swojej biblioteki. Co wiele osób właśnie robi.Celem jego działania jest również wypromowanie małych, niezależnych i obiecujących twórców, i dzięki właśnie GP, mogą się oni przebić i wypromować. Natomiast uważam, że warto będzie regularnie korzystać z oferty, kiedy machina już ruszy i będą tam wpadały nasze wyjątkowe gry od naszych utalentowanych zespołów. Nawet jeśli cena abonamentu pójdzie w przyszłości w górę, co jest nieuniknione, to i tak będziecie ogromnie zadowoleni z tego co dostaniecie. To będzie mamy nadzieję, takie dobrze naoliwione, obracające się koło. Wy opłacając będziecie dostawać świetne gry, z opcją ich kupienia w normalnej formie dystrybucji. Sprzedaż konsol rośnie, liczba użytkowników również. Mamy fundusze na dalsze działania i wszystkie strony są zadowolone i usatysfakcjonowane. Nie chcemy robić z tego żadnego monopolu, a po prostu przygotowujemy się pomału do czegoś, co w przyszłości może okazać się właśnie taką formą rozrywki.
JA. Aha rozumiem zatem i wierzę, że tak będzie. Zwrócę się teraz ponownie do Rajanka. Ostatnio narzekałem w blogu, że gry wykorzystujące moc nowych konsol, dopiero po jakimś czasie od premiery, działają i wyglądają tak jak powinny od samego początku. Więc słucham, o co chodzi.
JIM
Tak czytałem wiem o problemie :) za twórców innych niż nasi nie odpowiadam i nie odemnie to zależy. Natomiast jeśli chodzi o nas, to jest to tylko taki okres przejściowy. Jak wspominałem już wcześniej, gry są coraz bardziej zaawansowane, i musimy je przez jakiś czas wydawać na starszą generację. Do tego uczymy się jeszcze tego co będzie można zrobić na PS5, dlatego na przykładzie HFW, tyle to trwało. Ale przyznasz, że teraz ta gra działa i wygląda jak przystało na PS5... Jesteśmy przez to bogatsi o kolejne doświadczenie, wiemy w jakim kierunku pójdziemy przy tworzeniu już tylko na obecną konsolę PlayStation. Jak to będzie się odbywało, jakie technologie wykorzystamy, funkcje. Dużą rolę i znaczenie będzie odgrywać wprowadzony przez nas ostatnio VRR, będziemy też korzystać z FSR, nasze wszystkie silniki zostaną przystosowane i przebudowane. Powstaną też nowe. Dlatego ważne będzie też, aby gracz kupujący nasze urządzenie, będzie musiał posiadać telewizor posiadający te wszystkie te funkcje, które wprowadzamy do naszych gier, żeby doświadczyć tych wszystkich nowości. Dodam jeszcze tylko, że zbliżająca się premiera najnowszego GOW, pokaże to o czym mówię.
JA. No ciekawie, ciekawie, dziękuję za odpowiedź. Jestem zadowolony. A teraz pytanie do obu Panów. Czy powstaną wersje PRO, o których ostatnio się mówi, ze względu na RT, na który podobno są za słabe. I co z wersjami slim?
PHIL
W tej generacji nie przewiduję już żadnych podrasowanych, mocniejszych, ulepszonych Xboxow. Mamy przecież najmocniejszą konsolę na świecie (śmiech ) Uważam, że obecnie Xbox jest wystarczająco mocny, aby godnie dotrwał do końca zaplanowanego cyklu życia. Jeśli chodzi o RT, to nie będzie go w takiej formie, w jakiej się go ostatnio promuje. Narazie będzie jego namiastka, mająca za zadanie upiększać wizualnie nadchodzące tytuły, nie obciążając przytym za mocno sprzętu jak i również kosztem innych nowych efektów. Na to przyjdzie czas. Jeśli chodzi o wersję slim, no to już mamy przecież Xboxa Series S ( znowu uśmiech) przyjdzie czas, kiedy taką zapowiemy i kiedy zasoby na to pozwolą. Takowa napewno się pojawi, bo to naturalna kolej, w każdej generacji.
JIM
PlayStation 5 jest już na tyle samym w sobie mocnym urządzeniem, że nie potrzebuje żadnych ulepszeń, i w tej obecnie trwającej generacji na dzień dzisiejszy, nie planujemy nic takiego wprowadzać. Jak już mówiłem, wszystko dopiero nabiera rozpędu, uczymy się, wprowadzamy nowości w strefie nowych efektów, tworzenia gier. RT jak już przytoczył kolega, będzie narazie tylko dodatkiem, na wszystko co z nim związane w pełni przyjdzie jeszcze czas. Mamy swoje techniki, narzędzia, które potrafią dać wspaniałe efekty, o czym przekonacie się już niedługo. A co do odchudzonej konsoli, prace trwają i są na zaawansowanym etapie. Każda konsola z rodziny PlayStation, dostała swój odpowiednik i w tym aspekcie nic się nie zmieni.
JA. Pytanie do Phila. Microsoft jest ogromny. Jak postrzegasz rolę dywizji Xboxa i czy mam nadzieję z tego nie zrezygnujecie.
PHIL
Dziś oferując swój sprzęt na rynku konsolowym i w świecie gier, to ogromny prestiż. W Series X włożyliśmy mnóstwo pracy i doświadczenia. Nie chcemy z tego rezygnować, kiedy jesteśmy jedną z najsilniejszych marek. Jesteśmy doceniani i chwaleni na każdym kroku. Wiele słyszę, że wprowadziliśmy sporo ulepszeń do najnowszego Xboxa, ze względu nieudanej poprzedniej generacji. I tak i nie. Z jednej strony musieliśmy coś zrobić, żeby przywrócić zaufanie graczy. A z drugiej i tak chcieliśmy zrobić coś wyjątkowego, kiedy wybierzecie nasze urządzenie, dostajecie wiele wspaniałych i wyjątkowych funkcji. Takich jak fps boost, wsteczna kompatybilność. To nasza najlepsza dotychczas konsola, jaką udało nam się stworzyć. Co potwierdza sprzedaż. Chcemy być w czołówce i wierzę, że tak będzie.
JA. Jim. Mark Cerny to świetny gość, który zna się na swojej pracy jak nikt inny. Czy będzie dalej dla was pracował?
JIM
Mark Cerny, to mistrz w swoim fachu. Nie bez powodu, PS4 sprzedało się w ogromnej liczbie egzemplarzy. Rewelacyjnie zaprojektował również PS5. Konsola jest dosłownie rozchwytywana. Możliwości ma ogromne. Myślę, że będzie kolejny sukces, a My będziemy kontynuować współpracę.
JA. Co mówi Wam cyfra 120 milionów?
JIM
Ilość sprzedanych konsol PS5 i koszt produkcji hitowej gry AAA wyłącznie na nową konsolę.
PHIL
To połowa użytkowników abonamentu GP i ilość uśmiechów posiadaczy sprzętu z rodziny Xbox Series.
A zatem serdecznie dziękuję, że wpadliście i odpowiedzieliście na kilka pytań. Wierzę zatem i mam nadzieję, że będzie tak jak mówicie. Na koniec proszę jeszcze kilka słów do wszystkich graczy z portalu PPE.Ja już się pożegnam, wszystkiego dobrego i udanego zarządzania.
PHIL I JIM
Kochani gracze. Życzymy Wam, niezależnie jaką konsolę do gier wybierzecie, abyście dobrze się na niej bawili i spędzali miło czas. Dołożymy wszelkich starań, żeby ta generacja była wyjątkowa. Prosimy o trochę cierpliwości, a zostaniecie wynagrodzeni wkrótce. Czeka Was coś wspaniałego. Trzymajcie się ciepło i do usłyszenia. Bye, bye.