Śladami Kate Walker – Historia serii Syberia cz 1 & 2
8 października na platformie Steam, zadebiutowała najnowsza odsłona kultowej serii Syberia. Napisałem ten blog, aby podsumować oraz powspominać wszystkie dotychczasowe części tej wspaniałej klasyki studia Microids. Gorąco zachęcam do oceniana oraz komentowania artykułu.
W tym artykule chciałbym zaprezentować pierwsze dwie części gry, które przez wielu uznawane są za klasyki gatunku. Poniższy materiał zawiera informacje zdradzające fabułę gry.
Syberia jest to klasyczna gra przygodowa, która została opracowana oraz wydana przez francuskie studio Microids. Cały przedstawiony w grze świat, został stworzony, napisany oraz wyreżyserowany przez słynnego artystę Benoît Sokala, dyrektora artystycznego i twórcę całego projektu, który tworzy Syberię. Pierwsza odsłona serii miała swoją premierę 28 maja, 2002 roku i pamiętam, że wywarła na mnie naprawdę ogromne wrażenie, gdy ogrywałem ten tytuł po raz pierwszy jako dziecko. W grze wcielamy się w młodą prawniczkę o imieniu, Kate Walker a naszym zadaniem jest rozwiązywanie ciekawych oraz wymagających zagadek tak, aby pchnąć fabułę do przodu. Za klimatyczną oprawę muzyczną do gry odpowiada Inon Zur.
[img]1432123[/img]Historia gry opowiada nam o przygodach Kate Walker, której celem jest sfinalizować zakup fabryki mechanicznych zabawek w niewielkiej miejscowości Valadilene. Po przybyciu na miejsce okazuje się, że właścicielka firmy, która miała podpisać akt sprzedaży, Anna Voralberg dopiero co zmarła a jedyny spadkobierca Hans Voralberg, znajduje się gdzieś na Syberii, gdzie próbuje odszukać miejsce, w którym ponoć wciąż mieszkają mamuty. Nasza bohaterka postanawia odszukać Hansa na własną rękę, wsiada więc do mechanicznego pociągu, kierując się na wschód w nieznane, wraz z automatycznym konduktorem, Oscarem. Podczas naszej podróży przyjdzie nam zwiedzić kilka ciekawych i zróżnicowanych miejsc, jak np: miasteczko Barrockstadt, opuszczony komunistyczny kompleks przemysłowy Komkolzgrad oraz zapomniane uzdrowisko w Aralbadzi, gdzie w końcu udaje się nam odszukać Hansa Voralberga. Prawniczka zdobywa wreszcie upragniony podpis i wydaje się, że wróci do Nowego Jorku, jednak w ostatniej chwili zmienia zdanie i postanawia wskoczyć do pociągu, by wyruszyć wraz z Hansem w nieznane tereny zamieszkane przez starożytne plemię Youkoli oraz mamuty.
[img]1432124[/img]Syberia została ciepło przyjęta na całym świecie przez fanów oraz przez krytyków za ciekawy scenariusz, oraz za oprawę wizualną, co przeniosło się na ogromny sukces komercyjny, ze sprzedażą ponad 500 000 egzemplarzy na całym świecie do 2005 roku. Budżet gry wynosił 2 miliony euro co było wówczas najwyższym ze wszystkich gier Microïds. Benoît Sokal wskazał w jednym z wywiadów, że kiedyś zespół rozważał stworzenie tylko jednej gry dla historii Syberii, ale postanowił tego nie robić, ponieważ projekt okazał się tak duży.
Kontynuacji serii doczekaliśmy się dnia 29 marca 2004 roku. Syberia II została wyprodukowana w 13 miesięcy przy użyciu nowego silnika Virtools Dev 3.0, który pozwalał wprowadzić bardziej realistyczną animację postaci oraz był znacznie wydajniejszy od oryginału. Podobnie jak jej poprzedniczka, Syberia II jest trzecioosobową grą przygodową, w której gracz musi rozwiązywać różne łamigłówki i postępować zgodnie z określonymi procedurami. Fabuła gry została w znacznym stopniu napisana już podczas prac nad pierwszą odsłoną cyklu. Prace nad nią trwały krócej niż nad częścią pierwszą, mimo to czas potrzebny na przejście Syberii 2 wynosi prawie tyle samo jak ukończenie poprzedniczki.
Fabuła Syberii II zaczyna się dokładnie tam, gdzie zakończyła się nasza przygoda z poprzednią grą. Gracz ponownie przejmuje kontrolę nad Kate Walker, która postanawia porzucić karierę prawniczki i podążyć za Hansem Voralbergiem do odległej części Rosji, znanej jako Syberia, w poszukiwaniu niegdyś uważanych za wymarcie mamutów. Na początku naszej przygody trafiamy do fikcyjnego miasteczka Romansburg, Kate pomaga, Oscarowi zdobyć węgiel aby aktywować, specjalnie wykonany mechanizm zegarowy, by ruszyć naprzód, jednak wkrótce po ukończeniu tego Hans choruje, zmuszając Kate do szukania dla niego leczenia w pobliskim klasztorze położonym na szczycie klifu. W klasztorze dowiadujemy się od patriarchy, że nie można już uratować Hansa i nic nie można zrobić w tej sprawie, dlatego Kate postanawia znaleźć lekarstwo na własną rękę wykorzystując do tego informacje o medycynie Youkoli. Krótko potem para zostaje zmuszona do ucieczki, gdyż patriarcha zabrania im opuszczać klasztor. W drodze na Syberię natkniemy się na wiele różnych miejsc, przyjdzie nam zwiedzić daleką północ, znajdziemy się w wiosce Youkoli, a także dostaniemy się do świata snów. W końcu po przejściu wielu łamigłówek Kate i Hans przybywają na Syberię, po czym za sprawą pradawnego rogu Youkoli udaje im się przywołać stado mamutów. Hans, zachwycony spotkaniem z nimi, wchodzi na grzbiet jednego z nich i podąża w swoją stronę, podczas gdy Kate macha mu łzawym pożegnaniem.
[img]1432125[/img]
Syberia II osiągnęła światową sprzedaż w wysokości 600 000 sztuk na początku 2006 roku. Gra podobnie jak poprzedniczka, została pozytywnie przyjęta przez krytyków, choć niektórzy mieli wspólny zarzut dotyczący zakończenia w stylu „cliffhanger”, ponieważ gra nie dostarcza żadnego jasnego wyjaśnienia, co stanie się z Kate po tym, jak dotrze do Syberii z Hansem. Twórca serii, Benoît Sokal powiedział w jednym z wywiadów, że najprawdopodobniej nie będzie Syberii III. Sokal opuścił Microïds wkrótce po wydaniu Syberii II i założył własną firmę o nazwie White Birds Productions, aby wypuścić Paradise, grę, która wykorzystuje podobny styl rozgrywki jak Syberia, ale nie jest w żaden sposób bezpośrednio związana z tą serią.
Część 1 | Część 2