Oscary z wielkimi zmianami. Akademia chce filmów z kobietami, LGBTQ+ i mniejszościami rasowymi
Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej opublikowała wytyczne, które będą musiały spełniać produkcje ubiegające się o główną nagrodę na kolejnych galach. Już wkrótce o statuetkę Oscara w kategorii „Najlepszy film” będą rywalizować jedynie filmy, które spełniają określone standardy.
Po serii kontrowersji i komentarzy, z jakimi związane były ostatnie ceremonie wręczenia Oscarów, Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej zapowiedziała zajęcie się problemem. Kilka miesięcy po ogłoszeniu inicjatywy Academy Aperture 25 oraz po konsultacji z Gildią Producentów Amerykańskich, opracowano standardy, którymi kierować się będzie gremium wybierające zwycięski film, a dotyczą one kwestii różnorodności w filmach.
Wczoraj ogłoszone zostały najnowsze wytyczne, które będą musiały spełniać filmy pragnące się ubiegać o nagrodę za „Najlepszy film”. Zasady będą wprowadzane stopniowo od 2022 roku, by już 2 lata później, z okazji 96. ceremonii wręczenia Oscarów, mogły być całkowicie weryfikowane. Jak uzasadnili w oficjalnym oświadczeniu Prezes Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej oraz Dyrektor Generalny, musiało dojść do pewnych znaczących zmian:
"Musimy rozszerzyć perspektywę, aby odzwierciedlić naszą zróżnicowaną globalną populację zarówno w tworzeniu filmów, jak i biorąc pod uwagę widzów, którzy się z nimi utożsamiają. Akademia jest zobowiązana do odgrywania ważnej roli w urzeczywistnianiu tego celu. Wierzymy, że te standardy integracji będą katalizatorem długotrwałej i zasadniczej zmiany w naszej branży."
Poczynając od 96. ceremonii wręczenia Oscarów produkcja ubiegająca się o statuetkę w kategorii „Najlepszy film” będzie musiała spełnić co najmniej 2 z 4 poniższych kryteriów:
1. Standardy reprezentacji na ekranie
(film musi spełnić przynajmniej 1 z poniżej wymienionych warunków)
- Co najmniej jeden z odtwórców głównych ról lub znaczących aktorów drugoplanowych pochodzi z niedostatecznie reprezentowanej grupy rasowej lub etnicznej.
- Co najmniej 30% aktorów drugoplanowych lub grających role epizodyczne, musi reprezentować przynajmniej 2 ze wskazanych grup: mniejszości rasowe i etniczne, kobiety, LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub fizyczną, z uszkodzonym słuchem.
- Główna część fabuły powinna być związana z co najmniej jedną spośród wymienionych grup: kobiety, mniejszości rasowe i etniczne,LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub fizyczną, z uszkodzonym słuchem.
2. Standardy dotyczące ekip oraz zespołów twórców
(film musi spełnić przynajmniej 1 z poniżej wymienionych warunków i dotyczy działów: zdjęcia, reżyseria,scenariusz, montaż, casting, muzyka, kostiumy, fryzury, charakteryzacja, produkcja, scenografia, dźwięk, efekty specjalne)
- Prace przynajmniej dwóch ze wskazanych działów powinny być kierowane przez przedstawicieli wymienionych grup: kobiety, mniejszości rasowe i etniczne,LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub fizyczną, z uszkodzonym słuchem.
- Co najmniej 6 stanowisk niższego szczebla w ekipie twórców jest obsadzonych reprezentantami mniejszości rasowych i etnicznych.
- Przynajmniej 30% całej ekipy twórców stanowią grupy: kobiety, mniejszości rasowe i etniczne,LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub fizyczną, z uszkodzonym słuchem.
3. Standardy obecności w branży
(muszą być spełnione dwa z poniższych warunków)
- Firma zajmująca się dystrybucją oraz finansowaniem filmu opłaca staże oraz praktyki dla osób z wymienionych grup: kobiety, mniejszości rasowe i etniczne, LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub fizyczną, z uszkodzonym słuchem. Małe studia oraz niezależni dystrybutorzy muszą mieć co najmniej dwie osoby na płatnych stażach reprezentujące jakąkolwiek z wyżej wymienionych grup.
- Studia, firmy zajmujące się dystrybucją oraz finansowaniem filmu muszą opłacać szkolenia oraz możliwości rozwoju umiejętności zawodowych osobom z ekip filmowych spośród wskazanych grup: kobiety, mniejszości rasowe i etniczne, LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub fizyczną, z uszkodzonym słuchem.
4. Standard kontaktu z publicznością
Studio lub firmy producenckie muszą mieć w zespołach zajmujących się dystrybucją, reklamą, marketingiem co najmniej kilka osób na kierowniczych stanowiskach, które reprezentują poniższe grupy: kobiety, mniejszości rasowe i etniczne, LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub fizyczną, z uszkodzonym słuchem.
Sprawdźcie również pierwszy zwiastun „Śniegu już nigdy nie będzie”, czyli polskiego kandydata do Oscara. Polecamy również tekst Dawida, który zastanawia się, dlaczego Tarantino nigdy nie dostał Oscara za reżyserię?