Metal Gear Solid przyćmił Syphon Filter na E3? Twórcy wspominają trudne chwile
Targi E3 w 1997 roku zapisało się w historii gier wideo jako moment, w którym Metal Gear Solid firmy Konami zrobiło furorę wśród publiczności. Jednak dla zespołu pracującego nad Syphon Filter, inną skradankową grą akcji, był to moment niepewności i zwątpienia.
Richard Ham, główny projektant Syphon Filter, wspomina to wydarzenie z mieszanymi uczuciami. W rozmowie z Retro Gamer opisuje, jak prezentacja Metal Gear Solid na gigantycznym ekranie przyciągała tłumy widzów. „To [MGS] miało tak wysoki poziom. Tak wiele ciekawych ujęć z kamery. Jakbyśmy oglądali film” - wspomina Ham.
Dla zespołu Eidetic (obecnie Sony Bend Studios) gra Konami była bezpośrednim konkurentem. Obie produkcje stawiały sobie za cel stworzenie kinowego doświadczenia w świecie gier. Ham przyznaje, że był „zrozpaczony” po obejrzeniu zwiastuna Metal Gear Solid, gdyż wydawało się, że „Konami zrobiło wszystko lepiej od nas”.
Mimo początkowych obaw Syphon Filter nie okazał się porażką. Choć recenzje nie były tak entuzjastyczne jak w przypadku Metal Gear Solid, gra sprzedała się w przyzwoitych ilościach i doczekała się sześciu kontynuacji.
Ta historia pokazuje, jak ważne wydarzenia branżowe, takie jak E3, mogą wpływać na morale i kierunek pracy zespołów deweloperskich. Mimo że Metal Gear Solid stał się ikoną gatunku, Syphon Filter również znalazł swoją niszę i oddanych fanów.
Rywalizacja między tymi dwoma tytułami przyczyniła się do rozwoju gatunku skradanek i pokazała, że na rynku jest miejsce dla różnorodnych interpretacji podobnych koncepcji.