World of Tanks - rozwój czołgów i załogi
World of Tanks to nie tylko ślepe strzelanie do tytułowych czołgów, ale i rozwój Waszych maszyn i załogi. Wraz z postępami i lepszymi wynikami będziecie zdobywać odpowiednie surowce, aby takowe ulepszenia wprowadzić. Zacznijmy od tych prostszych do zrozumienia, a mianowicie od ulepszania czołgów.
Każdy czołg możecie ulepszyć, badając i dokupując nowe podzespoły. Wszystkie maszyny posiadają przynajmniej po kilka wersji danej części, różniących się od siebie statystykami. Najlepiej widać to na podstawie dział, które wraz z Waszymi postępami zyskują większe obrażenia oraz współczynnik przebicia. Odblokowywanie i kupowanie nowych podzespołów odbywa się w okienku badań, do którego możecie się dostać, klikając odpowiedni guzik w garażu.
Samo nabywanie nowego sprzętu zależy od dwóch czynników. Pierwszym jest doświadczenie, które zbieracie, rozgrywając kolejne bitwy na danej maszynie. Im lepszy wynik, tym więcej doświadczenia wpada na Wasze konto. Jeżeli uzbieracie jego odpowiednią liczbę, możecie odblokować dany podzespół (np. nowe działo czy lepsze radio). Jednak na tym nie koniec, gdyż dany zestaw musicie dodatkowo kupić za kredyty. Cena podzespołu jest zależna od jego poziomu i rodzaju, stąd np. radio kosztować Was będzie około 50 tysięcy kredytów, zaś najlepsze działo to kwota cztery razy większa. Zasada jest prosta – im wyższy poziom, tym lepiej.
Prócz rozwoju Waszych maszyn ważnym aspektem jest również szkolenie załogi. Obecnie każdy pojazd musi posiadać dedykowaną załogę, której nie da się obsadzić w innym czołgu. W zależności od czołgu liczba załogantów może się różnić – czasami dana maszyna wymaga dwóch wojaków, ale są też takie czołgi, które danego typu czołgisty nie potrzebują do obsługi wcale. Standardowa czołgowa ekipa składa się z 5 członków:
| Dowódca | Główny członek załogi w każdym pojeździe. Stopień jego wyszkolenia wpływa na zasięg widzenia pojazdu i ogólną efektywność załogi. |
| Celowniczy | Ma wpływ na prędkość obrotu działa, czas celowania i celność działa. |
| Kierowca - Mechanik | Ma wpływ na zwrotność pojazdu. |
| Radiooperator | Ma wpływ na zasięg sygnału pojazdu, który decyduje o odległości, w jakiej pojazdy przeciwnika są wyświetlane na minimapie. |
| Ładowniczy | Ma wpływ na prędkość ładowania działa i przełączanie typów pocisków. |
Liczba stoczonych bitew przez daną załogę przekłada się na zebrane doświadczenie i poziom wyszkolenia. Po osiągnięciu przez danego czołgistę 100% poziomu głównej kwalifikacji, stają się dostępne dodatkowe atuty i umiejętności, w których się będzie szkolił dalej. Każdy członek załogi może nauczyć się umiejętności i atutów. Czym się różnią? Atuty zaczynają działać po osiągnięciu 100% biegłości w danej dziedzinie. Umiejętności natomiast są aktywowane po rozpoczęciu nauki i wzrastają wraz z poziomem nauki. Podczas werbowania nowego członka/członków załogi możemy wybrać jeden z trzech poziomów wyszkolenia:
| NAZWA | KOSZT | PROCENT UMIEJĘTNOŚCI |
| Kurs Przyspieszony | za darmo | 50 % |
| Szkoła Pułkowa | 20 000 | 75 % |
| Akademia Pancerna | 200 | 100 % |
Po osiągnięciu 100% danej umiejętności gracz może wybrać kolejną umiejętność lub atut dla czołgisty. Poniżej przedstawiamy spis wszystkich umiejętności i atutów dostępnych w grze:
UMIEJĘTNOŚCI (WSPÓLNE)
| Maskowanie | Zwiększa maskowanie pojazdu. Ta umiejętność łączy się z działaniem kamuflażu (dla danego typu mapy), siatką maskującą, cichym układem wydechowym i naturalnym maskowaniem. |
| Naprawa | Przyspiesza naprawę uszkodzonych modułów. Liczy się średni poziom całej załogi. Umiejętność łączy się z działaniem zmienionej konfiguracji, ulepszonego wzmocnienia, dużego zestawu naprawczego i przeglądu przed bitwą. |
| Gaszenie Pożaru | Poprawia umiejętność walki z ogniem. Liczy się średni poziom całej załogi. Umiejętność jest bardziej efektywna, jeśli połączy się ją z dyrektywą „Doświadczeni strażacy”. |
UMIEJĘTNOŚCI (DOWÓDCA)
| Mentor | Daje dodatkowe punkty doświadczenia całej załodze za wyjątkiem Dowódcy. |
| Zwiad | Zwiększa maksymalny zasięg widzenia. Umiejętność ta działa lepiej, jeśli uszkodzone są narzędzia obserwacyjne lub w połączeniu z Rozeznaniem w sytuacji, Powłoką antyrefleksyjną, Eksperymentalną optyką, Optyką z nagród, Lornetą polową i Kalibracją optyczną. |
| Wszech-stronność | Pozwala Dowódcy na osiągnięcie mistrzostwa w każdej kwalifikacji i zastępowanie rannych czołgistów. Możliwa zmiana tylko głównych umiejętności. Efekt zastąpienia spada wraz z każdym kolejnym rannym czołgistą.. |
UMIEJĘTNOŚCI (CELOWNICZY)
| Zbrojmistrz | Poprawia celność uszkodzonego działa. Jeśli dwóch celowniczych posiada tę umiejętność, brana pod uwagę jest tylko ta o wyższym poziomie. Umiejętność łączy się z działaniem stabilizatora pionowego, ulepszonego mechanizmu obracania, systemu wyposażenia stabilizującego i smarowania stabilizatora. |
| Strzał z Biodra | Poprawia celność podczas obrotu wieży. Jeśli dwóch celowniczych posiada tę umiejętność, brana pod uwagę jest tylko ta o wyższym poziomie. Umiejętność łączy się z działaniem stabilizatora pionowego, ulepszonego mechanizmu obracania, systemu wyposażenia stabilizującego i smarowania stabilizatora. |
UMIEJĘTNOŚCI (KIEROWCA-MECHANIK)
| Hamowanie Sprzęgłem | Zwiększa celność przy strzelaniu w ruchu. Ta umiejętność nie działa, jeśli pojazd pozostaje w bezruchu lub obraca się. Łączy się z działaniem stabilizatora pionowego, ulepszonego mechanizmu obracania, smarowania stabilizatora i smarowania skrzyni biegów. |
| Gładka Jazda | Zwiększa celność przy strzelaniu w ruchu. Ta umiejętność nie działa, jeśli pojazd pozostaje w bezruchu lub obraca się. Łączy się z działaniem stabilizatora pionowego, ulepszonego mechanizmu obracania, smarowania stabilizatora i smarowania skrzyni biegów. |
| Jazda Terenowa | Zmniejsza opór gruntu podczas jazdy po terenie miękkim i umiarkowanie miękkim. Niższe opory gruntu sprawiają, że rośnie przyspieszenie i manewrowość pojazdu. Efekt jest spotęgowany, jeśli połączy się umiejętność z dodatkowymi ostrogami. |
| Kontrolowane Uderzenie | Zmniejsza własne uszkodzenia i zwiększa uszkodzenia przeciwnika przy taranowaniu. Umiejętność działa, gdy pojazd jest w ruchu. Umiejętność nie liczy się przy zderzeniach z pojazdami sojuszników. |
UMIEJĘTNOŚCI (RADIOOPERATOR)
| Wzmacnianie Sygnału | Zwiększa zasięg sygnału. Jeśli dwaj radiooperatorzy mają tę umiejętność, wykorzystywana jest tylko wyższa z nich. |
| Rozeznanie w Sytuacji | Zwiększa zasięg widzenia. Jeśli dwaj radiooperatorzy posiadają tę umiejętność, działa wyłącznie ta o wyższej wartości. Umiejętność łączy się z efektami Zwiadu, Powłoki antyrefleksyjnej, Optyki eksperymentalnej, Optyki z nagród, Lornety polowej i Kalibracji optycznej. |
| Stacja przekaźnikowa | Zwiększa zasięg sygnału sojuszników będących w zasięgu komunikacji pojazdu. Nie wpływa na zasięg sygnału Twojego pojazdu. Jeśli dwaj radiooperatorzy posiadają tę umiejętność, działa tylko ta wyżej klasyfikowana. |
ATUTY (WSPÓLNE)
| Braterstwo Broni | Poprawia główne kwalifikacje i wszystkie umiejętności całej załogi. Ten atut sumuje się z efektami Ulepszonej wentylacji, Wentylacji z nagród, Systemu wentylacji, Dodatkowych racji bojowych, Czekolady, Skrzynki Coli, Mocnej kawy, Ulepszonych racji bojowych, Ciastka i herbaty, Onigiri, Bucht, Kawy z bułeczkami, Chleba ze smalcem, Spaghetti z sosem mięsnym i Czyszczenia wentylacji. |
ATUTY (DOWÓDCA)
| Szósty Zmysł | Pozwala dowódcy na określenie, czy jego pojazd został wykryty przez przeciwnika. |
| Orle Oko | Pozwala Dowódcy zidentyfikować krytycznie uszkodzone moduły na wskazywanych pojazdach przeciwnika będących w zasięgu widzenia. Skuteczny zarówno w przypadku ostrzału pośredniego jak i bezpośredniego. |
ATUTY (CELOWNICZY)
| Snajper | Zwiększa szansę na uszkodzenie modułu lub zranienie załogi przeciwnika. Działa wyłącznie dla pocisków PP, PK i K. Jeśli dwóch celowniczych posiada ten atut, efekt nie kumuluje się. |
| Wyznaczony Cel | Wydłuża o dodatkowe dwie sekundy czas, przez który wybrany pojazd przeciwnika pozostaje widoczny. Ten atut działa zarówno w trybie ostrzału bezpośredniego, jak i pośredniego. Jeśli dwóch celowniczych ma ten atut, działanie nie sumuje się. Atut łączy się z działaniem ulepszonego radia i skupienia na celu. |
ATUTY (KIEROWCA-MECHANIK)
| Czystość i Porządek | Zmniejsza szansę na zapalenie się silnika dzięki zmniejszeniu prawdopodobieństwa wycieku benzyny lub ropy. Atut łączy się z działaniem zmienionej konfiguracji i automatycznego systemu gaśniczego. |
ATUTY (RADIOOPERATOR)
| Żądza Zemsty | Jeśli radiooperator przeżył zniszczenie swojego pojazdu, atut pozwala mu na zgłaszanie pozycji przeciwnika przez dwie sekundy dłużej. Jeśli dwaj radiooperatorzy posiadają ten atut, efekt nie ulega kumulacji. |
ATUTY (ŁADOWNICZY)
| Bezpieczne Magazynowanie | Zwiększa odporność magazynu amunicyjnego: pociski nie stykają się ze sobą. Jeśli dwóch ładowniczych posiada ten atut, działanie nie sumuje się. Atut łączy się z działaniem zmienionej konfiguracji. |
| Intuicja | Podczas przełączania się między rodzajami pocisków zwiększa szansę na to, że właściwy pocisk jest już załadowany. Załadowanie działa nowym pociskiem jest wznawiane od chwili przerwania tej czynności. Jeśli dwóch ładowniczych posiada ten atut, efekt kumuluje się. |
| Desperat | Przyspiesza ładowanie działa, jeśli pojazd ma mniej niż 10% wytrzymałości. Jeśli dwóch ładowniczych posiada ten atut, efekt nie ulega kumulacji. Działanie atutu łączy się z działaniem wyposażenia mechanizm dosyłający, mechanizm dosyłającym z nagród, innowacyjny system ładowania oraz uporządkowany magazyn amunicji. |
Każdemu czołgiście można usunąć umiejętności i atuty, a potem wybrać nowe. Niestety wiążę się to z pewnymi opłatami:
- Wyzerowanie za darmo - tracimy 20% ogólnego poziomu umiejętności/atutu (ze 100% na 80%).
- Wyzerowanie za kredyty - tracimy 10% ogólnego poziomu umiejętności/atutu (ze 100% na 90%).
- Wyzerowanie za złoto (200) - nie tracimy nic z ogólnego poziomu umiejętności/atutu (zostaje 100%).